شماره ۳۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۷ مهر
صفحه را ببند
سوسیس، کالباس و هشدار مکرر متخصصان تغذیه

|  دکتر احمدرضا درستی  |   متخصص تغذیه|

گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس یا همبرگر جزو موادغذایی کم‌ارزش به حساب می‌آیند. با خوردن گوشت‌های فرآوری شده، مصرف نیترات‌سدیم به بیش از حد مجاز می‌رسد.از این ماده به‌عنوان نگهدارنده، تثبیت‌کننده رنگ، طعم‌دهنده و ضد‌میکروب استفاده می‌شود. ثابت شده که نیترات سدیم در بدن انسان به نیتروزآمین‌های سرطان‌زا تبدیل می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از تحقیقات و آزمایشات، رابطه‌ای قوی بین مصرف گوشت‌های فرآوری شده و ابتلا به سرطان را اثبات کرده‌اند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف فراوان یکی از موادمغذی موجود در گوشت قرمز، مرغ و لبنیات می‌تواند منجر به ایجاد پولیپ‌های روده‌ای شود که درنهایت ممکن است به سرطان روده منتهی شود. هرچند این تحقیقات در سطح مقدماتی است و هنوز نمی‌توان به‌طور قطع بر آنها تکیه کرد، اما توجه به نتایج آن خالی از فایده نیست.گوشت قرمز تنها عامل مشکلات روده‌ای نیست، بلکه مصرف فراوان مرغ و ماهی نیز می‌تواند موجب بروز بیماری‌های روده‌ای شود.
مطالعات اخیر روی 32 هزار نفر در طول 6 سال، نشان می‌دهد، افرادی که در رژیم خود گوشت، مرغ و ماهی بیشتری مصرف می‌کرده‌اند، 3 برابر بیش از سایرین به بیماری‌های روده مبتلا می‌شوند. علت این امر وجود ماده‌ای به نام کولین در این موادغذایی است.مصرف حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس) احتمال ابتلا به سرطان روده را تا 50‌درصد کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که مصرف مقدار مناسب گوشت قرمز (به دلیل وجود پروتیین و آهن فراوان در آن) در رژیم غذایی ضروری است. انتخاب گوشت‌های تازه و طبیعی، به کاهش خطرات آن کمک بسیار می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این است که پختن و سرخ‌کردن گوشت در دمای بالا و به مدت طولانی، می‌تواند سرطان‌زا بودن آن را تشدید کند.
برخی آمینو اسیدهای موجود در گوشت، در دمای بالا تبدیل به آمین‌های هتروسیکلیک (HCA) می‌شوند. این مواد احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند.


تعداد بازدید :  121