شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
سرمربی آلمانی بدون اطلاع هدایت یک تیم آلمانی را برعهده گرفت
شوک بائرمن به بسکتبال
رئیس کمیته تیم‌های ملی در گفت‌وگو با «شهروند»: بائرمن باید غرامت بدهد

شهروند|  سرمربی آلمانی تیم‌ملی بسکتبال در اقدامی عجیب به‌سادگی قرارداد 4 ساله‌ای که با فدراسیون داشت را نادیده گرفت و به تیم وورزبورگ آلمان پیوست. این کار غیرحرفه‌ای دیرک بائرمن فدراسیون ایران را غافلگیر کرده و آنها به دنبال این هستند که مربی آلمانی را به تهران بکشانند تا بلکه او را راضی کنند به قراردادش پایبند بماند؛ اگر چه بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.
بازگشت به بوندس‌لیگا
هفته گذشته بود که رسانه‌های آلمانی خبر از مذاکره دیرک بائرمن با تیمی از بوندس‌لیگا دادند. وقتی این خبر منتشر شد، کسی آن را جدی نگرفت؛ چون این مربی آلمانی قراردادی 4 ساله با فدراسیون ایران داشت و نمی‌توانست به‌سادگی به باشگاه آلمانی بپیوندد. حتی فدراسیون ایران واکنشی به این خبر نشان نداد تا اینکه خود بائرمن در تماسی که با مسئولان داشت، اعلام کرد كه دیگر به ایران برنمی‌گردد. رسانه‌های آلمانی هم از عقد قرارداد سرمربی تیم‌ملی ایران با یک تیم بوندس‌لیگایی خبر دادند و مشخص شد همه چیز جدی بوده و ما آن را شایعه‌ای بیش ندانستیم. سایت باشگاه وورزبورگ که مقصد سرمربی سابق تیم‌ملی است، نیز آغاز به کار بائرمن را اعلام کرده و خبر از عقد قرارداد رسمی او داده است. البته بائرمن قبلا هم در متن چنین اخباری قرار داشت. این در حالی است که در ماه‌های گذشته خبر توافق او با یک تیم روسی منتشر شد که حتی سایت این باشگاه نیز خبر قرارداد با بائرمن را منتشر کرد اما این مربی آلمانی با حضور در ایران قراردادش را با فدراسیون کشورمان بست و گفته شد که او 4‌سال سرمربی تیم‌ملی بسکتبال ایران خواهد بود. نکته جالب توجه این است که رسانه‌های آلمانی در شرایطی مدعی این قرارداد شدند که از قرارداد 4 ساله تیم‌ملی ایران با بائرمن خبر داشتند اما ظاهراً بازگشت او به بوندس‌لیگا را باید جدی گرفت. این بار برخلاف دفعات قبل بائرمن واقعاً با یک باشگاه اروپایی توافق کرده است و دیگر به ایران برنمی‌گردد. بائرمن پس از 3‌ سال دوری از لیگ بسکتبال آلمان به بوندس‌لیگا بازگشت و جایگزین داگ اسپردلی آمریکایی شد. سرمربی سابق تیم‌ملی ایران در ‌سال 2012 سرمربی تیم بایرن‌مونیخ بوده است.
تکذیب و بی‌خبری فدراسیون
وقتی خبر رسمی امضای قرارداد بائرمن با باشگاه آلمانی مطرح شد، فدراسیونی‌ها آن‌قدر شوکه شدند که در نخستين واکنش آن را تکذیب کردند. این واکنش فدراسیون بسکتبال در حالی رخ داد که سایت رسمی باشگاه وورزبورگ رسماً آغاز به کار بائرمن را تأیید کرد. مسئولان فدراسیون بسکتبال با استناد به قرارداد 4 ساله بائرمن با تیم‌ملی ایران، ابتدا موضوع را تکذیب کردند و اعتقاد داشتند بائرمن قطعاً به ایران برمی‌گردد. وقتی خود مربی آلمانی به فدراسیون خبر داد كه دیگر نمی‌خواهد سرمربی تیم‌ملی ایران باشد، فدراسیون هم چاره‌ای نداشت جز اینکه جدایی او را از تیم‌ملی اعلام کند. البته شایعه شده حرف و حدیث‌ها مبنی بر بازنشسته‌شدن مشحون و پایان کارش در فدراسیون در تصمیم بائرمن تأثیرگذار بوده است.
بائرمن: دخترم در آلمان بهانه می‌گرفت
دیرک بائرمن درباره جدایی‌اش از تیم‌ملی ایران می‌گوید: «علاقه و احترام خاصی برای بسکتبال و مردم ایران قایل هستم. دختر سه ساله من هر روز و هر شب بهانه نبودن من را دارد و باید بگویم با وجود عشق به هدایت تیم‌ملی ایران من باید خانواده‌ام را در اولویت قرار دهم. واقعاً نمی‌توانم تأکید خودم را که چقدر بسکتبال ایران برایم مهم است را شرح دهم و این تصمیم چقدر برایم سخت است.» او درباره دلیل حضورش در تیم وورزبورگ می‌گوید:  «اگرچه من علاقه زیادی به کار در ایران دارم، اما متوجه شدم که وورزبورگ نیز به‌شدت خواهان من است. این فرصت بسیار خوبی برای بازگشت من به آلمان بود. من 20‌سال در بوندس‌لیگا کار کرده‌ام و خودم را فرزند این لیگ می‌دانم.» البته بائرمن در حالی از دلتنگی برای خانواده‌اش می‌گوید که قبلاً تأکید کرده بود یک مربی حرفه‌ای است.
مشحون: بائرمن باید غرامت بدهد
محمدرضا مشحون، رئیس کمیته تیم‌های ملی بسکتبال درباره رفتن بائرمن از ایران به «شهروند» می‌گوید: «ظاهراً پیشنهادی که باشگاه وورزبورگ به بائرمن داده بیشتر به مذاق او خوش آمده است. او با مربیگری در این باشگاه می‌تواند کنار خانواده‌اش باشد و در شهر خود زندگی کند. از آنجا که بائرمن با ایران قرارداد 4 ساله دارد، اعلام کرده غرامت فسخ قراردادش را هم می‌پردازد. ما از او خواسته‌ایم به ایران بیاید تا رو‌دررو صحبت کنیم بلکه کار به فسخ قرارداد نرسد و بتوانیم مشکلات را حل کنیم. کار او بسیار غیرحرفه‌ای بود چون در حال حاضر پیدا کردن مربی جدید برای فدراسیون کار دشواری است و الان همه مربیان خوب تیم دارند.» وی ادامه می‌دهد: «وقتی بائرمن داشت برای کریسمس از ایران می‌رفت هیچ مشکلی بین او و فدراسیون نبود و طرفین از هم راضی بودند. به نظر من مسائل خانوادگی در تصمیم او دخیل بوده و با اینکه دستمزد کار در ایران بیشتر از دستمزد مربیگری در یک باشگاه اروپایی است، او آلمان را به ایران ترجیح داد. خوشبختانه بائرمن به خوشی از ما جدا شد و هیچ آزردگی در میان نبود.»


تعداد بازدید :  256