شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

جزییات گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین درباره سوریه
ایسنا| رئیس‌جمهوری کشورمان و همتای روسش در تماسی تلفنی درباره همکاری‌های ایران، روسیه و سوریه برای گفت‌وگو میان دولت و مخالفان سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، رایزنی کردند. حسن روحانی در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، ضمن تبریک‌سال نو میلادی به رئیس‌جمهوری و ملت روسیه گفت: ما از آتش‌بسی که در سایه همکاری ایران، روسیه و سوریه در سوریه تحقق یافت، استقبال می‌کنیم و در عین حال همفکری و هماهنگی بیش از پیش کشورها قبل از نشست قزاقستان را ضروری می‌دانیم.
وی تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم سوریه به‌ویژه در شهرهایی که همچنان در محاصره تروریست‌ها هستند، ضروری دانست و گفت: بسیار مهم است که بعد از پیروزی‌های اخیر بتوانیم از این آتش‌بس حفاظت و حراست کنیم. رئیس‌جمهوری، رایزنی فشرده میان وزارتخانه‌های خارجه دو کشور را در این عرصه مورد تأکید قرار داد. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این تماس تلفنی دستیابی به آتش‌بس را محصول همفکری و همکاری همه کشورهای خواهان صلح و آرامش در سوریه و به‌ویژه ایران و روسیه برشمرد و گفت: وظیفه ما حفظ دستاوردهای موجود و در عین‌حال تداوم مبارزه مشترک علیه تروریسم بین‌الملل است. وی با تأکید بر ضرورت رایزنی فشرده میان وزیران خارجه دو کشور پیش از مذاکرات گروه‌های سوریه‌ای در پایتخت قزاقستان، افزود: آماده همکاری با گروه‌هایی در سوریه هستیم که حاضرند در مسیر صلح‌آمیز گام بردارند و بی‌تردید اجازه نمی‌دهیم که آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و گروه‌های مشابه باشد.

تاکید معلم و ولایتی بر هماهنگی تهران، مسکو و دمشق در پیروزی حلب
وزیر امور خارجه سوریه و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع پس از دیدار یک ساعته، در جمع خبرنگاران حاضر شدند و این مذاکرات را که بعد از پیروزی حلب انجام شد را بسیار مهم دانستند. به گزارش ایسنا،  ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز  بعد از ملاقات با یکدیگر در جمع خبرنگاران حاضر و به ارایه توضیحاتی در مورد این ملاقات پرداختند. ولید معلم مجددا مراتب قدردانی ملت و رهبری سوریه را به مقام معظم رهبری و ملت ایران اعلام و از حمایت‌هایی که در بخش‌های مختلف از سوریه داشتند، تشکر کرد.
وی ادامه داد:  ما بر اهمیت پیروزی و موفقیتی که با هماهنگی بین ایران، روسیه و سوریه به دست آمد، تأکید می‌کنیم چراکه پیروزی حلب ناشی از همین هماهنگی بوده است و امیدواریم در ساختن آینده سوریه هم به چنین پیروزی‌هایی دست یابیم. ولایتی هم با بیان این‌که مذاکراتش با وزیر امور خارجه سوریه مثبت و سازنده بوده است، گفت: در این دیدار   علی مملوک، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری سوریه  هم در کنار ما حضور داشت که این امر پس از پیروزی حلب از اهمیت بالایی برخوردار است. وی با اشاره به مذاکرات آتی در آستانه گفت:   این مذاکرات سوری- سوری و بین دولت و معارضین سوریه و بدون دخالت هر کشور خارجی است. البته جبهه النصره و داعش همچنان جزو تروریست‌ها شناخته شده و در مذاکرات حضور نخواهند داشت.

نوری مالکی وارد تهران شد
ایسنا|  نوری مالکی، معاون اول رئیس‌جمهوری عراق و دبیرکل حزب اسلامی الدعوه دیشب در رأس هیأتی وارد تهران شد.  گفته شده است مالکی در این سفر در نشستی خبری قرار است درباره آزادسازی موصل و آخرین تحولات در این کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. همچنین احتمالا مالکی در این سفر از یک شهر زیارتی ایران بازدید می‌کند.

گزارشی از حضور شهروندان ایرانی در بین زخمی‌ها و کشته‌شدگان استانبول دریافت نکرده‌ایم
معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور، گفت:   تاکنون گزارشی از مقامات ترکیه مبنی بر حضور شهروندان ایرانی در بین زخمی‌ها و کشته شدگان حمله مسلحانه بامداد یکشنبه در استانبول دریافت نکرده‌ایم. حسن قشقاوی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: تاکنون گزارشی از مقامات ترکیه مبنی بر حضور شهروندان ایرانی در بین زخمی‌ها و کشته‌شدگان حادثه تروریستی بامداد یکشنبه در استانبول دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم هیچ ایرانی در بین کشته‌شدگان و مجروحان این حادثه مسلحانه نباشد.در پی عملیات مسلحانه بامداد دیروز (یکشنبه) در یک کلوب شبانه استانبول دست‌کم 39 نفر کشته و 69 نفر زخمی شدند. تلویزیون ان.تی.وی. ترکیه از کشته و زخمی شدن چندین تن در جریان حمله به کلوب شبانه «رینا» در محله بشیکتاش استانبول خبر داده است.


تعداد بازدید :  322