شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
پدر و مادر پسر 17 ساله پس از گذشت 5 سال پای چوبه دار قاتل تنها فرزند خود را بخشیدند
زندگی دوباره به قاتل پای چوبه دار

شهروند| قاتل پسر 17 ساله با رضایت خانواده مقتول درست پای چوبه دار پس از 5 سال، به زندگی برگشت و از مجازات اعدام رهایی یافت. این پنجمین گذشت از اعدام در کردستان بود که طی آن پدر و مادر باگذشت قاتل تنها فرزندشان را بخشیدند و به او اجازه زندگی دوباره دادند.
پرونده این قتل به روز دوم اسفند ‌سال 90 برمی‌گردد. آن روز در خیابان صفری سنندج دو نوجوان 17 ساله با یکدیگر درگیر شدند که در این درگیری نوید 17 ساله، پویا که همسن خودش بود را با ضربات چاقو به قتل رساند. او پس از این جنایت دستگیر شد و به جرم خود اعتراف کرد. پسر نوجوان در دادگاه به قصاص محکوم شد و صبح روز یکشنبه درست 5 سال پس از قتل پای چوبه دار رفت. در حالی ‌که نوید هیچ امیدی برای ادامه زندگی نداشت و نفس‌های آخرش را می‌کشید، هنگامی که طناب دار برگردنش بود و منتظر کشیدن صندلی از زیر پایش ماند، با اقدامی انساندوستانه در آخرین لحظات اجرای حکم صدای رضایت پدر و مادر مقتول را شنید.
پس از این بخشش بدون قید و شرط، خانواده‌های مقتول و قاتل در دفتر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان جمع شدند. در این نشست محی‌الدین ابوالقاسمی، پدر مقتول «پویا ابوالقاسمی» درباره این اقدامش گفت: «من قاتل فرزندم را بخشیدم چون می‌خواستم فرهنگ ایثار و گذشت و راحتی نفس خود در برابر خداوند متعال را اجرا کنم. می‌خواستم خودم راحت‌تر زندگی کنم.»
پدر مقتول که از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان است، در ادامه صحبت‌هایش گفت: «خدمتم را با هدف نجات جان انسان‌ها آغاز کرده‌ام. به واسطه شغلم انسان‌های زیادی را از مرگ نجات دادم. همیشه به دنبال بهانه‌ای برای تحقق این هدفم بودم که شب گذشته موفق شدم با دادن فرصتی دوباره به قاتل فرزندم مهم‌ترین رسالت جامعه کارکنان علوم پزشکی را محقق کنم و جان کسی را نجات دهم. حتی تا ساعت یک بامداد هم تصمیم به گذشت نداشتم، اما خوشحالم که خداوند صبر بزرگی به من و خانواده‌ام اعطا کرد تا بتوانیم وی را ببخشیم. خیلی با خودم کلنجار رفتم تا توانستم قاتل تنها فرزندم را ببخشم. از این کارم هم پشیمان نیستم.»
در ادامه خلیفه صدیق که از نزدیکان خانواده مقتول است، هم در این‌باره گفت: «مسیر این پرونده به سمت قصاص از ابتدای آن مشخص بود اما با توجه به اینکه خانواده ابوالقاسمی درس ایثار و فداکاری یاد گرفته‌اند، درنهایت مسیر آن را به سمت بخشش و گذشت تغییر دادند. این خانواده از اول نمی‌خواستند حکم قصاص اجرا شود اما چون تنها فرزندشان در این درگیری جان خود را از دست داده بود، دودل بودند و در انتظار حکم اعدام نشستند. برایشان سخت بود که به راحتی قاتل تنها فرزندانشان را ببخشند اما خوشبختانه آموزه‌های اسلامی و درس‌های صبر و بردباری آنها برای گذشت آماده کرد. بسیاری از افراد نزدیک به خانواده قاتل برای جلب رضایت آمده بودند و حتی عده‌ای از اقلیم کردستان عراق همراه با پول مراجعه کرده بودند که درنهایت پدر «پویا» بدون هیچ چشمداشتی اعلام رضایت کرد.»


تعداد بازدید :  187