شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
تشکیل مجامع خیرین؛ یک نیاز ضروری

مهرداد احمدی- دبیر مجمع جوانان هلال‌احمر هرمزگان| یکی از اصول اساسی نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر خدمات داوطلبانه است که در جهت تحقق این اصل هم اکنون در ۱۸۹ کشور دنیا سازمان‌ها و موسسات داوطلبان وابسته به جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر فعالیت می‌کنند.
دستیابی به توسعه پایدار و موثر از مولفه‌هایی است که امروزه در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان هر کشوری جایگاه ویژه‌ای دارد؛ حال با کاهش اعتبارات سازمان‌ها و نهادها که جمعیت هلال‌احمر هم یکی از آنان است، راه‌اندازی مجمع‌های خیرین حوزه جوانان بیش از پیش احساس می‌شود.
مجمع‌های خیرین در حوزه جوانان می‌تواند در کنار اعتبارات اندک هلال‌احمر در سازمان جوانان یک یار کمکی باشد تا با کمک هم در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های کلان سازمان جوانان در این حوزه تلاش کنند.
خیرین می‌توانند به سلامت جامعه، جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، شادابی نسل جوان و درنهایت رشد و توسعه کشور کمک کنند و گام‌های اساسی بردارند.
برگزار‌نکردن برخی از طرح‌ها یا کاهش شدید اعتبارات طرح‌ها باعث بروز مسائل و مشکلاتی چه در سازمان جوانان و چه در استان‌های کشور شده است و با توجه به اینکه جمعیت هلال‌احمر یک جمعیت مردمی است و همیشه از توان مردم و خیرین بهره برده است، حال تشکیل مجامع خیرین حوزه جوانان چه در تهران و چه در استان‌های کشور می‌تواند کمک هر چند ناچیز به فعالیت‌های سازمان جوانان كند و از لغو یا تعویق برنامه‌های حوزه جوانان که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های جمعیت هلال‌احمر و یکی از حوزه‌های مهم کشوری است، جلوگیری كند.
این مجامع کمک می‌کند بخش خصوصی قوی و فعال در حوزه جوانان در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شود تا از برنامه‌های کانون‌های جوانان حمایت شود.
در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به یک عزم و اراده همگانی نیاز است که حضور خیرین و حمایت‌های آنان می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی سرعت بخشیده و به روند رو به رشد سازمان جوانان در تحقق اهدافش در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمک کند.
مجامع مختلف خیرین در سطح کشور تشکیل شده است که تاکنون در حوزه‌های مختلف خیرین در کنار مسئولان حرکت‌های ماندگاری را به ارمغان نهاده‌اند؛ ولی تاکنون و با توجه به اهمیت به قشر جوان که رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند:  «باید تلاش کنیم تا جوانان، خوب بمانند و در مسیر صحیح  به پیش روند و برای آینده کشور مفید واقع شوند» هیچ اقدامی برای استفاده از توان خیرین در این حوزه نشده است که راه‌اندازی مجمع خیرین ویژه جوانان هلال‌احمر می‌تواند حرکتی باشد برای تشکیل چنین مجامعی درحوزه جوانان که درنهایت منجر به پیشرفت حوزه جوانان درکشور می‌شود.
تشکیل مجمع خیرین در کنار توان جمعیت هلال‌احمر بستری را فراهم می‌آورد تا اهداف بزرگ و ماندگاری در حوزه جوانان جمعیت هلال‌احمر به صورت همه‌جانبه فراهم شده و انجام پذیرد.  مجمع خیرین جوانان در حوزه جذب و ساماندهی جوانان، ایجاد فضای تبادل‌ نظر و اقدامات عملی در ساخت‌وساز اماکن فرهنگی، ورزشی، حمایت از طرح‌های ابتکاری سازمان جوانان و کانون‌های جوانان در سراسر کشور، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای طرح‌های خیرخواهانه و بشردوستانه و غیره می‌تواند فعالیت کند و به تحقق سیاست‌ها و اهداف سازمان جوانان در این حوزه سرعت می‌بخشد.  مشارکت خیرین در بحث جوانان نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌های حوزه جوانان ایفا می‌کند و خلل کمبود اعتبارات بخش دولتی را تا حدودی پر خواهدکرد.
ضرورت ایجاد انگیزه برای خیرین و همچنین تشویق آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه جوانان باید فراهم شود و مجمع خیرین جوانان ‌ با هدف حمایت بیش از پیش خیرین در حوزه جوانان در استان‌ها تشکیل شود.
تشکیل مجمع خیرین جوانان در کشور کمک می‌کند تا در هر موقع و زمان از ظرفیت و توان آن برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مدنظر سازمان بهره برد.
دستیابی به توسعه پایدار و موثر از مولفه‌هایی است که امروزه در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان هر کشوری جایگاه ویژه‌ای دارد، برای کسانی که فکورانه و دردمندانه به مسائل اجتماعی عصر ما نظر می‌کنند، اهمیت و نقش ویژه جوانان در امر توسعه فرهنگی و پیشرفت‌های علمی و صنعتی کاملاً روشن و مبرهن است.
در ایران اسلامی، سیمای واقعی و شفاف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سازندگی اجتماعی را می‌توان در پرتو تلاش‌ها و مجاهدت‌ها مشاهده کرد هر جا که جوشش و کوشش به ثمر نشسته است، نشانی از حضور گرم و فعال جوانان به چشم می‌خورد و در همین راستا حوزه جوانان باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.
حال با توجه به بروز مسائل مالی و کمبود قابل توجه بودجه جمعیت هلال‌احمر که منجر به کاهش بودجه سازمان‌های تابع به‌ویژه سازمان مهم جوانان می‌شود که این کاهش بودجه به لغو، تعویق یا کاهش اعتبارات و برنامه‌های سازمان ختم می‌شود.
با توجه به این شرایط راه‌اندازی تشکل‌های خیرین در حوزه جوانان بیش از پیش مهم است و باید توسط سازمان جوانان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی و درصدد تشکیل آن در استان‌های کشور و سپس با حضور نمایندگان استان‌ها در مرکز اقدام شود.
تشکیل این مجامع می‌تواند بازویی باشد برای سازمان جوانان و معاونت‌های استانی در حمایت از طرح و برنامه‌های پیش روی در سازمان جوانان که به عنوان یکی از سازمان‌های تأثیرگذار در حوزه جوانان کشور با بیش از یک‌میلیون عضو در حال فعالیت است.


تعداد بازدید :  234