شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
در همایش تهیه و تدوین برنامه پنج ساله هلال مطرح شد
مساعدت دولت و مجلس؛ ضامن موفقيت برنامه پنج‌ساله
امیرمحسن ضیایی: در بخش پاسخگویی به ایده‌آل‌های جهانی خواهيم رسيد حجت‌الاسلام والمسلمین معزی: معنا بخشیدن به برنامه‌های جمعیت با استفاده از معرفت دینی امکانپذیر است

شهروند|  رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که این جمعیت تنها نهاد امدادی و پاسخگو به سوانح نیست و فعالیت‌های متعددی را در زمینه تسکین آلام بشری و نوعدوستی انجام می‌دهد، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش اعلام آمادگي كرده است تا به‌عنوان پایلوت اجرای برنامه پنج‌ساله هلال‌احمر، با اين جمعيت همكاري كند تا نمونه و الگويي از جامعه‌ای ايمن و تاب‌آور ایجاد شود. دکتر سید امیرمحسن ضیایی در حاشیه نشست نهایی تهیه و تدوین برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر در کیش با بیان این‌که اجرای برنامه پنج‌ساله جمعیت از ابتداي ‌سال ٩٦ آغاز می‌شود، گفت:   از ابتدای ‌سال آينده، تمامی اقدامات مربوط به هلال‌احمر براساس برنامه پنج‌ساله تدوين شده اجرا می‌شود و هدف نهايي از اجرای آن؛ کرامت انسانی، تسکین آلام بشری و کمک به همنوع است. وی به چشم‌انداز برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و افزود:   با استفاده از این برنامه، جامعه‌ای امن، تاب‌آور و با توسعه فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه خواهیم داشت.
ایجاد جامعه‌ای ايمن و تاب‌آور
 در کیش برای الگوسازی ساير شهرها
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: جامعه تاب‌‌آور، جامعه‌ای است که در هنگام وقوع بحران‌ها و حوادث بدون تغییر در وضع عادی خود بتواند شرایط را به خوبی پذیرا باشد و بگذراند. دکتر ضیایی با اشاره به پيشنهاد مديرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به‌عنوان يكي از مناطق پایلوت اجرای این برنامه پنج‌ساله اظهار کرد:   نمونه‌ای از جامعه‌ای امن و تاب‌آور را می‌توان در منطقه آزاد کیش ایجاد کرد تا با استفاده از آن، يكي از شهرهای نمونه و الگو در امر تاب‌آوری برای سایر شهرها ایجاد شود. وی تأکید کرد:   جمعیت هلال‌احمر؛ تنها نهاد امدادی و پاسخگو به سوانح نیست و فعالیت‌های متعددی را در زمینه تسکین آلام بشری و نوعدوستی انجام می‌دهد و بخش کوچکی از فعالیت‌های این جمعیت به امر امدادرسانی اختصاص دارد. دكتر ضيايي، هلال‌احمر را نهادی برخاسته از مردم و برای مردم برشمرد و گفت: اين جمعیت، زمينه فعاليت‌هاي داوطلبانه بي‌شمار و كم‌نظيري برای مشارکت مردم ایجاد کرده است و اين نشان مي‌دهد كه سازمان‌های مردم‌نهاد در جوامع توسعه یافته‌اي همچون ايران اسلامي فعالیت بهتری دارند. دکتر ضیایی درباره تدوین برنامه پنج‌ساله این جمعیت گفت: در برنامه پنج‌ساله، خطرات موجود بررسی شده و برنامه‌های لازم به‌منظور کاهش ریسک ارایه شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران به برگزاری نشست نهایی تهیه و تدوین برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر در کیش اشاره و خاطرنشان کرد:   برنامه پنج‌ساله جمعیت براساس نیازهاي جامعه، مأموریت‌هاي مصوب و منابعی که در اختیار جمعیت قرار دارد؛ تهیه شده است. دکتر ضیایی در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه پاسخگویی جمعیت به حوادث و زمان تقریبی رسیدن بر سر سانحه، گفت:   بین آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه ایده‌آل است، همیشه فاصله وجود دارد، اما ما در بخش پاسخگویی به ایده‌آل جهانی خواهيم رسيد و بر اين اساس در برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر؛ عملیات سریع، حرفه‌ای و پویا مورد تأکید است. وی با اشاره به وظایف و کارکردهای جمعیت هلال‌احمر، افزود:  جمعیت هلال‌احمر علاوه بر حوزه امدادونجات، در حوزه‌های داوطلبان و جوانان، فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد و موفقیت و رسیدن به نقطه طلایی برای ما زمانی است که این فعالیت؛ بتواند جایگزین پاسخگویی به حوادث و پوشش عملیات که درحال حاضر بیشترین خروجی جمعیت هلال‌احمر است، بشود.
معرفی فاکتورهای دستیابی
 به جامعه ایمن و تاب‌آور
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به همپوشانی بخش‌هایی از برنامه پنج‌ساله جمعیت و برنامه ششم توسعه کشور، اظهار امیدواری کرد: منابع دولت برای جمعیت هلال‌احمر افزایش داشته باشد تا بهتر بتوانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم. دکتر ضیایی با تأکید بر این‌که تاب‌آوری یک ظرفیت بالاتر از شرایط عادی است، افزود:   گسترش آموزش همگانی، مقاوم‌سازی سازه‌ها و گذرگاه‌ها، حفظ محیط‌زیست و... از فاکتورهای ایجاد جامعه امن و تاب‌آور است. وی با تأکید بر این‌که هرگونه با طبیعت و محیط‌زیست برخورد داشته باشیم بازخورد آن را متحمل می‌شویم، افزود: پیشنهاد ما این است که منطقه آزاد کیش به‌عنوان شهر پایلوت اجرای جامعه امن و تاب‌آور  قرار بگیرد؛ چراکه مدیریت در این شهر متمرکز است و در صورت امضای تفاهمنامه، هماهنگی بین‌بخشی و درون سازمان‌ها به صورت متمرکز صورت خواهد گرفت.
عدم اجراي برنامه‌هاي تدوين شده
 آفت هر سازمان و نهاد
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی نیز در این همایش با اشاره به این‌که هر سازمان و جمعیتی مراحل رشد و تکامل خود را طی می‌کند، افزود: جمعیت هلال‌احمر 93‌سال پیش متولد شده و در این فاصله سعی شده که به‌طور دقیق مراحل رشد، بلوغ، تکامل، نشاط و مثمرثمر بودن آن طی شود. وی درباره معنا و زندگی بخشیدن به افراد، گفت: اگر جمعیت را یک موجود انسانی در نظر بگیریم و به زندگی فرد بنا و معنا نبخشیم آن فرد رو به زوال و نابودی خواهد رفت. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی ادامه داد:   دین و معرفت دینی به زندگی معنا می‌بخشد و این مهم بایستی در برنامه‌های جمعیتی چون هلال‌احمر مورد استفاده قرار گیرد، چراکه معنا بخشیدن به هر موجودی بسیار مهم است.
برنامه‌ریزی
 به حیات یک سازمان دوام می‌بخشد
نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی را فصل بهار و حیات یک سازمان عنوان کرد و افزود:   برنامه‌ریزی به حیات یک سازمان دوام می‌بخشد و در برنامه‌ریزی‌ها باید فراتر از محدوده‌ای که در آن قرار داریم، فعالیت کنیم. وی به عدم نگاه جزیره‌ای به فعالیت‌های جمعیت اشاره کرد و یادآور شد: به صورت متحد برای یک ارگان منظم و زنده فعالیت می‌کنیم و برنامه‌ریزی راهبردی در همه برنامه‌ها بایستی استفاده شود و هیچ موردی مغفول نماند. حجت‌الاسلام والمسلمين معزي ضمن تقدیر و تشکر از دکتر ضیایی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر که برنامه‌ریزی را در این جمعیت قوت بخشید، اظهار داشت:  وظیفه ذاتی مدیریت، برنامه‌ریزی است و این‌که دکتر ضیایی در این زمینه تلاش‌های مصرانه و مستمری را انجام می‌دهد جای تقدیر و تشکر دارد.
بررسی سند
 راهبردي هلال در جلسه شورایعالی
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به بررسی سند راهبردی جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورایعالی این جمعیت اشاره کرد و اذعان داشت: در این جلسه مقرر شد تا تمامی اسناد بالادستی دیده شده و مورد استفاده قرار گیرد که یکی از این اسناد حکم مقام معظم رهبری برای نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر است. وی به موضوع اعتیاد در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر بایستی نسبت به مسأله اعتیاد وارد عمل شده و با راه‌اندازی کمپین‌هایی تحت عنوان «نه به اعتیاد» نسبت به کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد فعالیت کند؛ این مهم می‌تواند همانند کمپین «نه به تصادفات» موفق عمل کند.
تاكيد بر احسان در آيات قرآن كريم
نماينده مقام معظم رهبري در جمعيت هلال‌احمر با تاكيد بر این‌که در ۱۹۴  آیه قرآن کریم درباره احسان  صحبت شده است، گفت: در آیات قرآن کریم به ساماندهی و برنامه‌ریزی که در احسان نهفته است اشاره شده و به علاوه خداوند در این آیات آسمانی به اجرای عدالت و احسان نیز اشاره کرده است که احسان مقدم بر عدالت ذکر شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید به وسیله احسان خلأها را پر کنید اما در احسان زیاده‌روی نکنید. وی درباره استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود برای برنامه‌نویسی، بیان کرد: ما باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای برنامه‌ریزی استفاده کنیم تا در برنامه راهبردی برنامه‌ای جامع ارایه دهیم.
عدم اجراي برنامه‌هاي تدوين شده
 آفت هر سازمان
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی یکی از آفت‌های بزرگ هر سازمانی را تدوین و نگارش برنامه‌ها و عدم اجرای آن دانست و خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های بزرگ هر سازمان تدوین و نگارش برنامه‌هایی است که پس از نگارش، در قالب کتاب‌هایی جامع و کامل تدوین و به کتابخانه‌ها منتقل می‌شود و اثری از اجرای آن در سازمان دیده نمی‌شود که این آفت بزرگ، سازمان را به نابودی می‌کشاند.
اهميت وقف در امور مربوط به هلال احمر
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر به مقوله وقف و اهمیت آن در این جمعیت اشاره کرد و گفت: باید وقف را در جمعیت هلال‌احمر مورد توجه بیشتری قرار دهیم و با اعتمادسازی مردم را در امور خیر و بشردوستانه مشارکت دهیم که در این زمینه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر می‌تواند فعالیت‌های قابل توجهي انجام داده و موفق عمل کند.
معرفي منطقه آزاد كيش
 به‌عنوان پايلوت شهر ايمن و تاب‌آور
رئیس جمعیت هلال‌احمر مستقل کیش نیز گفت: منطقه آزاد كيش قابليت تبديل شدن به يك شهر ايمن و تاب‌آور را دارد. دکتر محسن آسوبار درباره برگزاری همایش تهیه و تدوین برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر در منطقه آزاد کیش، اظهار کرد:   با توجه به این‌که در‌ سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» قرار داریم، با مساعدت صورت گرفته از سوي سازمان منطقه آزاد کیش، اسکان تمامي مديران ستادي و استاني جمعيت به صورت رايگان و در محل امكانات سازمان مذكور امکان‌پذیر شد و اين مهم جاي لطف و تقدير فراوان دارد. رئیس جمعیت هلال‌احمر مستقل کیش با اشاره به این‌که اين منطقه قابلیت تبدیل شدن به یک شهر ایمن و تاب‌آور را دارد، تأکید کرد: در منطقه آزاد کیش، قوانین راهنمایی و رانندگی به صورت كامل، حرفه‌اي و دقیق اجرا می‌شود؛ از سوي رئيس سازمان منطقه آزاد كيش پیشنهاد شد این منطقه به‌عنوان پایلوت اجرای طرح جامعه امن و تاب‌آور معرفی شود.
دکتر آسوبار با تأکید بر وجود پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای و دریایی متعدد جمعیت هلال‌احمر در منطقه آزاد کیش، خاطرنشان کرد: ۱۲۰ امدادگر و نجاتگر اين جمعیت، با استقرار در پایگاه‌های امدادی به صورت ٢٤ ساعته مستقر بوده و از این تعداد ۳ تن از نجاتگران، دارای درجه ایثار هستند و فقط ٤ نفر نيروي هلال‌احمر بوده و مابقي به صورت داوطلبانه فعاليت می‌کنند.

بازديد ضیایی از پايگاه‌های هلال كيش

شهروند| رئيس جمعيت هلال‌احمر در حاشيه برگزاري همايش تهيه و تدوين برنامه پنج‌ساله جمعيت هلال‌احمر از پايگاه‌‌هاي امدادي و دريايي اين جمعيت در منطقه آزاد كيش بازديد كرد و در ديدار با امدادگران مستقر در پايگاه‌ها، قول مساعد داد تا در اسرع وقت نسبت به تجهيز پايگاه‌ها اقدام شود. دكتر سيد اميرمحسن ضيایي در پايگاه امداد دريايي جمعيت هلال‌احمر كيش در جمع امدادگران قول مساعد داد تا نسبت به تجهيز اين پايگاه اقدام شود. وی در دفتر يادبود پايگاه دريايي امام حسين(ع) نوشت:   «توفيق حضور در اين پايگاه را يافتم، پايگاهي با جواناني پرانرژي براي خدمت به مردم؛ براي همه آنها آرزوي توفيق، سعادت و سلامت مي‌كنم و از داشتن چنین امدادگران و نجاتگراني در جمعيت هلال‌احمر به خود افتخار مي‌كنم.» وي در ادامه بازديد از پايگاه‌هاي هلال‌احمر كيش ضمن حضور پايگاه اورژانس مستقر در فرودگاه، بر برگزاري دوره‌هاي امدادي تخصصي براي امدادگران مستقر در پايگاه تاكيد كرد.

 


تعداد بازدید :  143