شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
درمراسم یادبود منتقدی که نیم‌قرن نوشت، عنوان شد
محسن سیف سودای سینماگرشدن نداشت

مهر|  مراسم یادبود و گرامیداشت منتقد پیشکسوت سینمای ایران، زنده‌یاد محسن سیف عصر روز شنبه یازدهم دی با حضور نویسندگان، منتقدان، هنرمندان سینما و اعضای خانواده وی در خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش دکلمه شعری با صدای زنده‌یاد محسن سیف، جواد طوسی، عباس یاری، سیروس الوند، طهماسب صلح‌جو، شاپور منصف، ایرج صابری، عباس تهرانی، جبار آذین و اسماعیل میهن‌دوست پشت تریبون قرار گرفتند و هریک درمورد محسن سیف صحبت کردند. درمیانه مراسم کلیپی با عنوان «ده دقیقه با محسن سیف» ساخته میثم میرزایی به نمایش درآمد.
در ادامه‌ مراسم، سیروس الوند، نویسنده، کارگردان و دوست و همکار قدیمی محسن سیف، زندگی و مرگ را دو روی یک سکه دانست و ضمن یادآوری خاطرات فعالیت مطبوعاتی خود، گفت: نکته‌ای که در مورد نوشته‌های زنده‌یاد سیف وجود داشت، این بود که برخلاف بسیاری از مطبوعاتی‌ها که بعدها به فیلمسازی و سایر مشاغل مرتبط با این حرفه روی آوردند، نقدنویسی برای او مسیر نبود، بلکه یک مقصد بود.
او با اشاره به این‌که سینما و مفهوم آن برای محسن سیف از ارزش والایی برخوردار بود، از روزنامه‌نگاران حاضر درمراسم خواست تا نوشته‌های قدیمی این نویسنده‌ از دست رفته را برای کمک به ترویج این مفهوم درمیان نسل فعلی منتقدان منتشر کنند. شوخی نیست. محسن سیف نزدیک به نیم‌قرن قلم می‌زد و برخی نوشته‌های قدیمی او حتی برای نسل امروز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.
 درخاتمه مراسم حمید پاک‌طینت (خواهرزاده زنده‌یاد محسن سیف) به نمایندگی از خانواده سیف پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ابراز احساسات خود و خانواده نسبت به صحبت‌های سخنرانان، از شورای مرکزی و اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد.


تعداد بازدید :  316