شماره ۱۰۲۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
پوئم‌ سمفونی «سرزمین دلاوران» به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت
جانمایه

شهروند|  ارکستر سمفونیک تهران امشب، در تالار وحدت پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» را اجرا می‌کند. اثری که قرار است روایتی از وضع آزادگان در دوران دفاع مقدس باشد. آهنگ سرزمین دلاوران، توسط احمد پژمان ساخته شده و شهرداد روحانی هم رهبری ارکستر را برعهده دارد. موسیقی پژمان با شعری از عبدالجبار کاکایی، همراه است.
دیروز هم نشست خبری دست‌اندرکاران این پوئم سمفونی، در تالار وحدت برگزار شد. احمد پژمان، شهرداد روحانی، عبدالجبار کاکایی دراین نشست خبری، حضور یافتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
نبرد با مقدمه‌ای از شاهنامه
«این قطعه کاری هنری است و همه آن چیزی است که ما درباره جنگ و آزادگان احساس می‌کنیم». این جمله را احمد پژمان آهنگساز و خالق «سرزمین دلاوران» درپاسخ به سوال خبرنگاران درباره محتوای اثر گفت. پژمان به این موضوع هم اشاره کرد که: این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه و شعر «به نام خداوند جان و خرد» آغاز می‌شود. آهنگساز سرزمین دلاوران درباره نامگذاری اثر هم، صحبت کرد و گفت: شهرداد روحانی پیشنهاد کرد که نام این قطعه را «پوئم سمفونی» بگذاریم و من از این موضوع استقبال کردم. امروزه هرکسی که قطعه‌ای را با ارکستر اجرا می‌کند، نام آن را سمفونی می‌گذارد و مسئولان نیز از این کار خوششان آمده است.
پژمان در ادامه صحبت‌هایش به توضیح بیشتر درباره محتوای اثر پرداخت و افزود: این قطعه 5 بخش دارد که به ترتیب نیایش، آغاز جنگ، اسارت، نبرد و جانفشانی و درپایان شادی است. البته من درقسمت آخر به‌طورکلی نبرد را رها نکرده‌ام، زیرا ما همیشه درحال نبرد هستیم. او در ادامه گفت: من سعی کردم در این کار، ۹۰‌درصد از موزیک ایرانی استفاده کنم. البته موسیقی ایرانی که سمفونیک است. ممکن است کسی که با آن آشنایی ندارد، بگوید این دو چه ربطی به یکدیگر دارند. در آخر این قطعه، از سه ساز ضربی تنبک، ضرب زورخانه و دف استفاده کردیم که سازهای سمفونیک نیز به آنها کمک می‌کنند.
اثری برای انسان‌های فداکار
شهرداد روحانی هم، که دراین نشست خبری حضور داشت، صحبت‌هایش را با عذرخواهی آغاز کرد. عذرخواهی به این دلیل که نشست خبری با تأخیر برگزار شده بود. رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه گفت: نخستین‌بار است که می‌بینم اثر باارزشی برای انسان‌های والایی که همه به فداکاریشان واقف هستیم، خلق شده است. خوشحالم که افتخار رهبری این قطعه نصیب من شده است. این 5 قسمت به قدری انسان را در آن حال‌وهوا و فضا می‌برد که گویی آن دوران برای آدم زنده می‌شود. به گفته روحانی، تمرین‌های خیلی فشرده‌ای برای آماده‌سازی ارکستر انجام شده است. او به جزییات بیشتر کار اشاره کرد و افزود: گروه کر نیز دراین اثر با ما همکاری می‌کند. این نخستین اجرای جهانی این قطعه است. به همین دلیل، کار ما را مشکل کرده است. مطمئنم که این اثر در دیگر نقاط دنیا ماندگار و اجرا خواهد شد. عبدالجبار کاکایی، شاعر «سرزمین دلاوران» نیز به سوالات خبرنگاران درباره محتوای ادبی اثر پاسخ داد. او گفت: شعر این اثر کاری است که جانمایه آن، از دل است. من بخشی از شعر را سال‌ها پیش سرودم و یک کار دلی بود و قرار نبود روی سمفونی کار شود؛ اما برای قطعه آقای پژمان، آن را تکمیل کردم و توسعه دادم. به گفته کاکایی، کلمه «آزادگان» برخاسته از ذائقه ملی ماست و بی‌دلیل نیست. بین آزادی و آزادگی تفاوت وجود دارد و آزادگی دارای مفهومی فردی، درونی و معنوی است. ایرانی‌ها به‌ دلیل این‌که خودشان را از بردگی به دور می‌دیدند، همواره خود را ملتی آزاده می‌دانستند. او افزود: این کار با توصیف جغرافیای ایران و زمان پیشاجنگ آغاز و سپس وارد جنگ و رویداد عظیم ‌سال ۵۹ می‌شود. در ادامه، شعر به اردوگاه آزادگان و توصیف آنها و بعد از آن به جنگ نهایی پیروزی و درقطعه پنجم به بخش بازگشت آزادگان به ایران وارد می‌شود.
کاکایی گفت: این قطعه به‌شکل نیمایی سروده شده و هرقطعه آن نامی دارد که این نام‌ها به ترتیب «زندگی جاریست»، «ما بسیاریم»، «خاکریز پنهان»، «فتح نزدیک است» و «کاروان عاشقان در راه‌اند» است.
پوئم سمفونی «سرزمین دلاروان» که امشب در تالار وحدت رونمایی و اجرا می‌شود، با حمایت موسسه پیام آزادگان و بنیاد رودکی ساخته شده است.


تعداد بازدید :  296