شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

نتانیاهو سفیر آمریکا را احضار کرد
ایسنا|  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بسیار نامعمول سفیر آمریکا را احضار کرده است تا از او در مورد دلیل پرهیز واشنگتن از وتوی قطعنامه ضداسرايیلی اخیر شورای امنیت سوال کند. رژیم صهیونیستی پیشتر سفرای دیگر کشورهایی را که از این قطعنامه حمایت کرده بودند، احضار کرده بود. سخنگوی وزارت‌ امور خارجه رژیم صهیونیستی گفته که سفرای ۱۴ کشور عضو دایم و دوره‌ای شورای امنیت احضار شده‌اند. روز جمعه شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن ادامه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، خواستار توقف این ساخت و سازها شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قطعنامه شورای امنیت را «شرم‌آور و ضد اسرايیلی» خوانده است.

در سال ۲۰۱۶ بیش از 12‌هزار عراقی کشته شده‌اند
ایسنا| طبق آمارهای جهانی بیش از ۱۲‌هزار عراقی در درگیری‌ها، ‌انفجارها و اقدامات خشونت‌آمیز در ‌سال ۲۰۱۶ در این کشور کشته شده‌اند. با بررسی گزارش‌هایی که  هیأت سازمان ملل در عراق (یونامی) هر ماه منتشر می‌کند، از ابتدای‌ سال جاری میلادی طی درگیری‌ها، انفجارها و اقدامات خشونت‌آمیزی که در بغداد و استان‌های صلاح‌الدین، نینوا، کرکوک، الانبار و دیالی عراق روی داد، ۱۲‌هزار و ۳۸ تن کشته و ۱۴‌هزار و ۴۱۱ تن دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت بخش عمده‌ای از این انفجارها را برعهده گرفت. طبق این گزارش‌ها در مجموع در این درگیری‌ها ۶۴۹۲ غیرنظامی و ۵۵۴۶ نظامی کشته شدند.

حملات توپخانه‌ای آمریکا به مواضع داعش در موصل
ایسنا| ارتش آمریکا برای نخستین‌بار حملات توپخانه‌ای را به مناطقی مسکونی در شمال موصل انجام داد. این درحالی است که نیروهای حشد شعبی حمله گسترده داعش به تلعفر برای تلاش جهت گشودن روزنه‌ای به سمت مرزهای سوریه را خنثی کردند.
منابع نظامی عراقی اعلام کردند: توپخانه سنگین ارتش آمریکا که در شمال موصل مستقر است روز یکشنبه برای نخستین بار عملیات پشتیبانی از نیروهای عراقی را انجام داد و مقرهای داعش در محله‌های السکر، البلدیات، الحدباء و عویزه در شمال و شمال شرقی موصل را هدف قرار داد و تمامی این اهداف را منهدم کرد. به گفته این منابع، این حملات مقدمه‌ای برای آغاز مرحله دوم عملیات موصل است. از سوی دیگر نیروهای عراقی توانستند تلاش داعش برای حمله به محله الانتصار در جنوب شرق موصل را ناکام بگذارند.

راهپیمایی از برلین تا حلب برای نمایش فجایع انسانی در سوریه
ایسنا| «راهپیمایی مدنی برای حلب» از دیروز (دوشنبه) با درخواست برای دسترسی فوری کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق محاصره شده سوریه آغاز شده و قرار است فعالان از برلین تا حلب راهپیمایی کنند.
فعالان از سراسر اروپا دیروز راهپیمایی حدودا 3‌هزار کیلومتری از برلین به حلب را آغاز کردند. هدف آنها ارتقای دسترسی فوری و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به تمام مناطق محاصره‌شده سوریه است.
آنا آلبوث، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار لهستانی از همه درخواست کرد تا با راهپیمایی به سیاستمداران اروپایی نشان دهند که این فاجعه انسانی آشکار در سوریه تا چه حد برای آنها اهمیت دارد. این راهپیمایی امروز از فرودگاه سابق تمپلهوف در برلین آغاز می‌شود. این فرودگاه اکنون به محلی برای اسکان صدها پناهجوی سوری تبدیل شده است. از زمان مطرح شدن این طرح، بیش از ۱۳‌هزار تن از این ابتکار عمل استقبال کرده و بیش از ۲۵۰۰ تن گفته‌اند که در روز اول به این راهپیمایی ملحق می‌شوند. به گفته آنا آلبوث، این راهپیمایی هیچ ارتباطی با احزاب سیاسی یا هیچ سازمانی ندارد و تنها هدف آن گردهم آوردن مردمی است که می‌خواهند برای وضع انسانی سوریه کاری
 انجام شود.

اعتراض افغانستان به نشست سه‌جانبه مسکو
ایرنا|  سه کشور چین، روسیه و پاکستان امروز (سه‌شنبه) در مسکو نشستی را درباره راه‌های برقراری صلح در افغانستان برگزار می‌کنند اما نماینده‌ای از کابل برای حضور در این نشست دعوت نشده و این موضوع نگرانی افغانستان را به دنبال داشته است. مسکو معتقد است که نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان خطری برای روسیه و سایر کشورهای منطقه خواهد بود و به همین دلیل از برخی متحدان منطقه‌ای خود دعوت به عمل آورده است تا در یک نشست سه جانبه، درباره این خطر با آنان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کند. مقام‌های افغانستان از برگزاری این نشست ابراز نگرانی کرده‌اند و شماری از آنان گفته‌اند که برگزاری نشست با موضوع امنیت افغانستان بدون حضور نماینده‌ای از این کشور به معنای نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی افغانستان و از سويی دیگر به رسمیت شناختن گروه طالبان است.


تعداد بازدید :  479