شماره ۱۰۲۴ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي
صفحه را ببند
نگرانی کیانوش عیاری برای یک فاجعه‌ قریب‌الوقوع
آینده محتوم تهران

کیانوش عیاری 13‌سال پس از ساخت فیلمی درباره زلزله بم انتظار داشته در این سال‌ها اتفاق ویژه‌ای بیفتد که نیفتاد ولی امیدوار است «بیدار شو آرزو» درچند سینما اکران شود تا لااقل چند‌هزار نفر آن را ببینند.
به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم «کاناپه» که آخرین روزهای فیلمبرداری اثر جدیدش را پشت‌سر می‌گذارد،‌ سال 1383 همزمان با وقوع زلزله مهیب بم، ساخت سریال «روزگار قریب»‌اش را نیمه‌کاره رها کرد و به بم رفت تا فیلمی را بسازد که «بیدار شو آرزو» نام گرفت؛ فیلمی که به دلیل تلخی زیاد، خود عیاری هم در آن‌ سال‌ها دل به اکرانش نبست و بارها  تأکید کرد که این فیلم را برای جشنواره‌ها یا اکران عمومی نساخته است، بلکه نیتش از ساخت «بیدار شو آرزو» این بوده که آب خوش از گلوی هیچ یک از مسئولین مرتبط با زلزله پایین نرود.
او چند‌ سال قبل با اشاره به این‌که «سال‌هاست وظیفه خود می‌دانم که به دلیل تلخی و ناخوشایندبودن این فیلم از بینندگان آن معذرت‌خواهی کنم»، گفته بود: ‌»بیدار شو آرزو» به نیت جلب توجه مسئولان ساخته شد، چون ما درکشوری هستیم که می‌دانیم روی گسل است و سال‌هاست اطلاع داریم که احتمالا روزی درتهران همچین اتفاقی خواهد افتاد.
حالا پس از گذشت 13‌سال از ساخت این فیلم و به بهانه‌ سالروز وقوع زلزله بم، کیانوش عیاری با بیان این‌که «بیدار شو آرزو» لااقل در گروه «هنر و تجربه» می‌تواند اکران شود، در گفت‌وگویی با ایسنا و درپاسخ به این‌که آیا به هدفی که از ساخت این فیلم داشته، رسیده و مسئولان توجهی را که انتظار داشت، به مقوله زلزله داشته‌اند، اظهار کرد: ‌سال گذشته هشداری خیلی جدی را از آقای دکتر عکاشه خواندم، مبنی بر این‌که گسل‌های تهران و شمال تبریز فعال‌ترین و خطرناک‌ترین گسل‌های ایران هستند و جالب است که این مطلب را به‌عنوان یک خبر بسیار کوچک درحد یک قوطی کبریت در صفحه آخر روزنامه خواندم و الان می‌بینم که هنوز اتفاق خاصی درباره خطری که بیخ گوش کشور ماست، رخ نداده است.
کارگردان فیلم «خانه پدری» افزود: تصور من این بود که پس از گزارشی که حدود چند‌ سال قبل درباره احتمال زلزله تهران به ژاپنی‌ها داده شد و آنها هم هشدار ترسناکی دادند، دست‌کم اتفاق خاصی بیفتد، چون آن موقع صحبت از انتقال 260‌هزار کارمند به خارج از تهران بود که به همراه خانواده‌هایشان ممکن بود به جمعیت یک‌میلیون نفری برسند ولی نه این اتفاق افتاد و نه اتفاق دیگری را شاهد بودیم.
عیاری ادامه داد: من همیشه فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاقی که درتهران می‌تواند بیفتد، کنارگذاشتن گاز است چون در زلزله تهران، کشنده‌تر، مرگبارتر و خطرناک‌تر از خود زلزله انفجارهای ناشی از گاز است. بنابراین به جای هر کاری می‌شد تهران را به سمت و سوی جایگزینی گاز  با برق برد و این ممکن است زمان و هزینه ببرد اما به ‌هرحال از هر موقعی شروع شود، به سود این شهر است.
او گفت: آرزوی من همیشه این است که گاز به روی تهران بسته و برق جایگزین آن شود. گرچه کاری هزینه‌بر، پرزحمت و وقت‌گیر خواهد بود، اما بسیار لازم است که هرچه زودتر این اتفاق شروع شود؛ چون به سود آینده محتوم تهران است.
این کارگردان سینما با اشاره به این‌که چند ‌سال پس از زلزله بم بار دیگر به آن شهر رفته و مردم را دیده که با وجود برخی اقدامات انجام‌شده هنوز در کانکس زندگی می‌کنند، درباره اکران فیلم «بیدار شو آرزو» بیان کرد: مخالفتی با اکران عمومی این فیلم ندارم، چون فیلم دراختیار بنیاد سینمایی فارابی است و اگر حداقل درگروه هنر و تجربه اکران شود، دست‌کم چند‌هزار نفری هم که آن را ببینند، باز بهتر از دیده‌نشدن آن است و شاید سرسوزنی توجه را به فاجعه قریب‌الوقوع تاریخ بشر جلب کند.
فیلم «بیدارشو آرزو» که در‌سال 82 پس از زلزله بم ساخته شد، درباره معلم جوانی است که دریکی از روستاهای نزدیک بم زندگی می‌کند، صبح زلزله خود را از زیر آوار بیرون می‌کشد و می‌بیند همه اهالی روستا زیر آوار مانده‌اند، پس پای پیاده به سمت بم راه می‌افتد، اما در بم با صحنه‌های مهیب‌تری برخورد می‌کند و ناچار برای کمک درشهر می‌ماند.
«بیدار شو آرزو» که یکی از فیلم‌های تأثیرگذاری بود که در آن بازیگرانی چون مهران رجبی و بهناز جعفری حضور داشتند، درجشنواره فجر چند ‌سال قبل به نمایش درآمد و توانست برای عیاری سیمرغ بهترین دستاوردهای فنی و هنری را به ارمغان آورد.

 


تعداد بازدید :  553