شماره ۳۹۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۵ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روحانی در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری افغانستان: همکاری‌ منطقه‌ای اصلی‌ترین راه مقابله با تروریسم است
رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری افغانستان درباره امضای توافق امنیتی این کشور با بیان این‌که باید منافع مردم در اولویت باشد، گفت:  همکاری‌های منطقه‌ای اصلی‌ترین راه مقابله با تروریسم و افراط‌گری‌های قومی و مذهبی است. به گزارش تسنیم، «اشرف غنی احمدزی» رئیس‌جمهوری افغانستان در تماس تلفنی، عید سعید قربان را به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری و ملت ایران تبریک گفت. در این مکالمه تلفنی که عصر یکشنبه انجام شد، طرفین با تأیید ضرورت حُسن همجواری بر تداوم دوستی میان مردم ایران و افغانستان تأکید کردند.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان رضایت ملت ایران از تشکیل دولت وحدت ملی در کشور همسایه، خواستار تداوم تعهد دو جناح انتخاباتی به یکپارچگی کشور و اقدام در تأمین منافع مردم افغانستان شد. وی با بیان مواضع کشورمان درباره امضای توافق امنیتی و ذکر این نکته که در هر اقدامی باید منافع مردم در اولویت باشد؛ امنیت را اولین ضرورت دولت وحدت ملی افغانستان دانست و گفت: همکاری‌های منطقه‌ای اصلی‌ترین راه مقابله با تروریسم و افراط‌گری‌های قومی و مذهبی است. رئیس‌جمهوری با بیان ارتباطات عمیق میان مردم دو کشور، اظهار امیدواری کرد تعاملات با دیگر کشورها به روابط خوب فیمابین و تداوم دوستی‌ها لطمه نزند.
روحانی در پایان برای دولت و ملت دوست و برادر افغانستان آرزوی توفیق، ثبات و امنیت کرد. همچنین «اشرف غنی احمدزی» رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در این تماس تلفنی با طرح مسأله امضای توافق امنیتی، گفت:  مطمئن باشید هرگونه توافق افغانستان با دیگر کشورها به هیچ عنوان علیه ایران یا به ضرر ملت شما نخواهد بود.

ریابکوف خبر داد
احتمال دیدار ظریف و اشتون
معاون وزیر امورخارجه روسیه اظهار امیدواری کرد که تاریخ دقیق و نحوه کار مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 طی 10 تا 14 روز آینده مشخص شود. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که زمان زیادی برای دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران باقی نمانده است.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده روس افزود:  دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5پس از چندین تماس وزیر امور خارجه ایران برگزار خواهد شد. ما امیدواریم یک تاریخ دقیق و نحوه کار طی 10 تا 14 روز آینده مشخص شود. ریابکوف اظهار کرد:  تقریبا هیچ زمانی نمانده و برای به نتیجه رسیدن تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده 24 نوامبر رایزنی‌های بی‌وقفه لازم است.
معاون وزیر امورخارجه روسیه تصریح کرد: ما همچنان با دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباطیم، منتظر پیام‌هایی مشخص هستیم و شرکایمان را ترغیب می‌کنیم تا در اولین فرصت دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را برگزار کنند. او افزود: انتظار می‌رود محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کنند اما چگونگی این دیدار هنوز مشخص نیست.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده روس گفت: پس از دیدار ظریف و اشتون نشست جامع میان تمام هیأت‌های مذاکره‌کننده شامل کارشناسان در یک محل برگزار خواهد شد اما کار در این دور از مذاکرات به اشکال مختلفی انجام می‌شود.  

وزیر امورخارجه: اروپا نقش برجسته‌ای در برقراری موازنه میان طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای دارد
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در سخنانی در نشست مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی با موسسه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: « اقداماتی که تا کنون از سوی آمریکا و اروپا برای متوقف كردن فعالیت‌های ایران به عمل آمده، نتیجه‌ای جز پیشرفت‌های فناوری هسته‌ای کشور نداشته و در شرایط کنونی طرف‌های مقابل ایران را به این نتیجه رسانده که به فوریت مسأله هسته‌ای باید حل‌وفصل شود، با این وجود کسانی که در این موضوع منافعی دارند تلاش دارند تا این بحران ساختگی ادامه یابد.
وزیر امورخارجه کشورمان دستیابی به توافق را تنها راه‌حل برای عبور از این بحران ساختگی دانسته و تأکید کرد:  محروم کردن ایران از برنامه هسته‌ای نمی‌تواند راه‌حلی برای این موضوع باشد چراکه ایران به دانش و فناوری هسته‌ای دست یافته و دانش و توانمندی دانشمندان ما قابلیت محدود شدن را ندارد. کشورهای طرف مذاکره با ایران باید واقعیت‌ها درباره مسأله هسته‌ای ایران را بپذیرند و شرایط با 10‌سال پیش متفاوت است و نمی‌توان به گذشته بازگشت.
وی اضافه کرد: شرایط در مذاکرات به سمت و سویی رفته که اروپا می‌تواند نقش جدی و برجسته‌ای را برای برقراری موازنه میان طرف‌های مذاکره با ایران برقرار كند. ایفای این نقش نه‌تنها برای ایران که برای اروپا و جایگاه و نقش بین‌المللی آن اهمیت بسزایی دارد.

 


تعداد بازدید :  385