شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

مشارکت فلسطین در اجلاس ناتو به‌عنوان کشور ناظر
فلسطین به‌عنوان کشور ناظر در اجلاس برگزار‌شده در کاتانیا در جزیره سیسیل ایتالیا مشارکت داشت.علاوه بر هیأت فلسطینی بیش از 100 شخصیت پارلمانی و 30 دیپلمات از 13 کشور عضو ناتو در این اجلاس مشارکت داشتند. به گزارش ایسنا، هیأت فلسطین متشکل از عبدالله عبدالله، رئیس کمیته سیاسی مجلس فلسطین، رضوان اخرس نماینده مجلس فلسطین و می‌کیله سفیر فلسطین در ایتالیا بود. همچنین از کشورهای عربی نیز عراق، امارات، بحرین، عربستان سعودی، مصر، اردن و الجزایر در این اجلاس مشارکت داشتند. برخی شرکت‌کنندگان در این اجلاس قصد به حاشیه راندن مسأله فلسطین را داشتند اما هیأت فلسطینی تأکید کرد که جنگ اخیر در غزه، توقف تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مسأله بازسازی غزه باید در رأس اولویت‌های جامعه بین‌المللی قرار داشته باشد.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل
مردم برزیل در روز گذشته برای حضور در انتخاباتی که نتیجه‌اش غیرقابل پیش‌بینی است پای صندوق‌های رأی رفتند تا رئیس‌جمهوری جدید خود را انتخاب کنند و به ناآرامی اقتصادی در این کشور پایان دهند. به گزارش ایسنا، رأی دهندگان درحالی پای صندوق‌های رأی می‌روند که دوران حکومت 12 ساله حزب چپ گرای کارگر در کشور باعث ناآرامی اقتصادی و بحران مالی در برزیل شده است و دیلما روسف، رئیس جمهوری کنونی برزیل نیز به دنبال انتخاب شدن برای دور دوم ریاست‌جمهوری این کشور است. مارینا سیلوا رقیب اصلی روسف محسوب می‌شود و آئیسیو نوس یکی دیگر از رقبای روسف قول داده چارچوب کاری را برای برداشتن بحران اقتصادی در برزیل برقرار سازد. این 2 کاندیدای اپوزیسیون متعهد شدند تا سیاست‌های اقتصادی مناسبی را پس از پیروزی در این انتخابات در پیش بگیرند.

موافقت معترضان هنگ‌کنگی با بازگشایی ادارات دولتی
رهبران تظاهرکنندگان دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ گفته‌اند که از امروز اجازه دسترسی به ساختمان‌های دولتی را به کارمندان خواهند داد. به گزارش دویچه‌وله، این درحالی است که این رهبران تأکید کرده‌اند اعتراضات خیابانی همچنان ادامه خواهد داشت. پیش از این لئونگ چان یینگ، رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ، از معترضان خواسته بود که با ترک خیابان‌ها اجازه دهند که کارمندان دولت و دانش‌آموزان به محل کار و تحصیل خود بازگردند. لئونگ چان یینگ در بیانیه‌ای که روز شنبه در تلویزیون محلی خوانده شد گفت که این وضع می‌تواند از کنترل خارج شود و پیامدهای جدی امنیتی در پی داشته باشد. پس از این بیانیه بنی تای، از رهبران معترضان در جمع هوادارانش گفت از روز دوشنبه مراکز کلیدی دولتی به روی کارمندان باز خواهد شد. وی افزود «تنها لئونگ هدف ماست و نه دیگر مقامات دولتی. با این اقدام، لئونگ بهانه‌ای برای سرکوب ما نخواهد داشت.» ده‌ها‌هزار نفر از معترضان در هفته گذشته در سراسر هنگ‌کنگ دست به اعتراض زده‌اند. آنها خواهان کناره‌گیری رئیس دولت محلی و همچنین تغییر تصمیم دولت چین برای نظارت استصوابی بر انتخابات‌ سال ۲۰۱۷ هنگ‌کنگ هستند.

دیدار فرماندهان نظامی عراق با آیت‌الله سیستانی
آیت‌الله سیستانی در دیدار فرماندهای نظامی هنگ پنجم مرزی با وی خواستار هوشیاری و آمادگی نیروهای امنیتی به‌ویژه نیروهای مرزی در جنگ علیه داعش شد. آیت‌الله سیستانی روز گذشته همچنین میزبان صدها نفر از مقلدان خود در داخل و خارج از عراق و نیز فرماندهان نظامی بود که برای عرض تبریک به مناسبت عید قربان به نزد وی آمده بودند. فرمانده یگان مرزبانی منطقه پنجم پس از این دیدار به المصدر نیوز گفت:  ایشان ما را به هوشیاری و مقاومت در برابر تروریست‌های داعش و همچنین به صبر و ایستادگی در نبرد میهنمان علیه داعش فراخواند.

دیدار تاریخی مقامات دو کره در سئول
مقامات بلندپایه دو کره در جریان ملاقاتی تاریخی در سئول درباره ادامه مذاکرات دو‌جانبه در سطوح بالا توافق کردند. به گزارش مهر، پس از چند‌سال تنش در روابط دو کره، اختتامیه بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی بهانه‌ای برای سفر یک هیأت بلندپایه کره‌شمالی به این کشور شد. خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی با اشاره به این سفر از دیدار مقامات پیونگ یانگ با وزیر اتحاد این کشور و دیگر مقامات بلندپایه خبر داد. در این دیدار اعضای ارشد دولت پیونگ یانگ ازجمله رئیس دفتر سیاسی ارتش خلق که دومین فرد قدرتمند کره‌شمالی به شمار می‌رود و نیز رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور با همسایه جنوبی خود در مورد از سرگیری مذاکرات دو‌جانبه به توافق رسیده‌اند. دیدار با «چونگ هونگ وون» نخست‌وزیر کره‌جنوبی و دیگر مقامات این کشور در حاشیه اختتامیه بازی‌های آسیایی انجام شده است.

 


تعداد بازدید :  189