شماره ۳۹۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۴ مهر
صفحه را ببند
کارمند صلیب‌سرخ در اوکراین کشته شد

یک کارمند کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در فرودگاه شهر دونتسک اوکراین کشته شد.
شب پنجشنبه‌ گذشته لوران دوپاسکیه، 38 ساله، کارمند سوییسی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با شلیک گلوله‌ای در فرودگاه شهر دونتسک که محل درگیری شدید میان ارتش اوکراین و استقلال‌طلبان بود، کشته شد. او که سابقه کار برای صلیب‌سرخ را در مناطق بحران‌زده کشورهای پاکستان،‌ هائیتی، مصر و پاپوا گینه نو داشت، 6 هفته پیش، خدمت در دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در اوکراین را آغاز کرده بود.
تیم‌های صلیب‌سرخ بین‌المللی و صلیب‌سرخ اوکراین از زمان شروع جنگ در اوکراین درحال ارایه کمک‌های بشردوستانه در دو منطقه جنگ‌زده دونتسک و لوهانسک هستند.
تا زمان اعلام این خبر، وضع 20 کارمند دیگر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در دونتسک سلامت اعلام شده بود.
سانحه پنجشنبه گذشته اولین بار نبود که برای کارمندان صلیب‌سرخ در شرق اوکراین اتفاق می‌افتاد. در ماه جولای نیز یک تیم کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ 2 روز در محل اقامت خود در لوهانسک زیر آتش سنگین خمپاره‌ها و راکت‌ها حبس شده بود.
دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل درخصوص استفاده از تسلیحات سنگین از سوی دو طرف درگیری در اوکراین در مناطق مسکونی انتقاد کرده است. در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از مرگ دوپاسکیه منتشر شد، دومینیک استیلهارت مدیر عملیات کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گفت که صلیب‌سرخ عمیقا از این ضایعه فجیع شوکه شده است.
او با اشاره به خسارات شهری در دونتسک در همان روز اضافه کرد: « شلیک یکباره به مناطق مسکونی غیرقابل پذیرش و نقض حقوق بین‌الملل است.»


تعداد بازدید :  138