شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس نهم در گفت‌وگو با «شهروند»:
پرونده زنجانی با اعدام به نتیجه نمی‌رسد

 سیدحسین دهدشتی، نماینده مجلس نهم و عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در کمیسیون انرژی این مجلس بود. اگرچه او حالا دیگر نماینده محلس نیست، اما شاید فردی بهتر از او نتواند درخصوص پرونده بابک زنجانی سخن بگوید. دهدشتی معتقد است که اعدام بابک زنجانی تنها به نفع کسانی است که از او حمایت کرده‌اند و نامشان نیز بعضا فاش نشده است.

در روند بررسی پرونده در مجلس و متعاقبا در دستگاه قضائی، بارها موضوع حمایت افرادی در دولت احمدی‌نژاد از بابک زنجانی مطرح و حتی بارها عنوان شد که مجازات بابک زنجانی به‎‌تنهایی کفایت نمی‌کند. آیا با اعدام زنجانی امکان رسیدگی به تخلفات حامیان زنجانی میسر نخواهد شد؟
آنچه مسلم است تخلفی با این وسعت و گستردگی قطعا از یک‌نفر ساخته نیست و کوتاهی‌های بانک مرکزی، دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، برخی از مسئولان دولت پیشین و همچنین دستگاه قضائی در بروز چنین تخلف بزرگی دخیل بوده و نمی‌توان به این راحتی مسئولیت تخلفات سنگین اقتصادی مربوط به بابک زنجانی را برعهده شخص او بگذاریم.
آیا سندی هم درباره این ادعا که بابک زنجانی حمایت‌هایی از مقامات دولت قبل دریافت کرده، وجود دارد؟
شواهد و قراین بسیاری درباره همکاری و حمایت برخی از اعضای دولت احمدی‌نژاد و حتی وزرای دولت قبل موجود است که در این میان حداقل نامه‌ای که به امضای سه نفر از وزرای احمدی‌نژاد و رئیس وقت بانک مرکزی به‌منظور جابه‌جایی و انتقال مبالغی توسط بابک زنجانی تهیه شده بود، موجود است و حتی در بعضی از جلسات دادگاه این نامه از سوی دادستان مورد اشاره قرار گرفت که گویا قرار بود این جابه‌جایی از طریق بانک معروف بابک زنجانی تحت عنوان FIIB انجام شود. با این حساب، بابک زنجانی قطعا بدون حمایت دولتمردان دولت قبلی موفق به دستیابی به اهداف خود نمی‌شد. به‌هرحال موضوع نامه سه وزیر احمدی‌نژاد و رئیس وقت بانک مرکزی حتی در جلسه‌های غیرعلنی دادگاه نیز مطرح شد و در گزارش دادستان درخصوص چگونگی تهیه این نامه و روند گرفتن امضاها مورد اشاره قرار گرفته بود.
آیا با اعدام زنجانی مشکلات و خسارت‌های فراوانی که به بیت‌المال وارد شد، جبران می‌شود؟
به‌نظرم مجازات و اعدام زنجانی 20‌درصد موضوع است که درس عبرتی برای دیگران باشد، اما با توجه به بررسی طولانی پرونده توسط دستگاه قضائی، به احتمال بسیار زیاد مسئولان مربوطه سرنخ‌های بسیاری از جوانب مختلف این پرونده به دست آورده‌اند که شاید به‌دلیل مسائل امنیتی از طرح علنی آن خودداری می‌کنند. با این حال آنچه مسلم است، نمی‌توان این پرونده را با مجازات جزایی و قضائی حتی اگر این مجازات اعدام باشد، به پایان رساند و با اعدام زنجانی پرونده به نتیجه نمی‌رسد.
منظورتان از سوال‌های بی‌پاسخ چیست؟
بابک زنجانی تنها نبود و حامیان او بدون کوچکترین مشکلی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.
آیا دادگاه در راستای شناسایی حامیان بابک زنجانی اقدام نکرده است؟
مسأله این نیست که آمران یا حامیان بابک زنجانی شناسایی نشده باشند. به‌هرحال مسائلی که در بخش‌هایی از بررسی پرونده در دادگاه مطرح شد، نشان می‌دهد که دستگاه قضائی این افراد را شناسایی کرده و حال باید سیستم قضائی پاسخگو باشد، چراکه این‌گونه بسته شدن پرونده نه برای مسئولان و نه برای مردم و شهروندان قابل قبول نیست و موجب تکرار چنین تخلف‌هایی خواهد شد. اطلاعات ما مربوط به چند ماهی است که در مجلس با امکانات بسیار اندک روی این پرونده کار کردیم و با توجه به طولانی شدن روند بررسی پرونده در دستگاه قضائی و امکاناتی که مسئولان مربوطه در اختیار دارند، بعید به نظر می‌رسد که آنها نیز اطلاعات دقیقی نداشته باشند.
از نظر شما اشکال اصلی در روند بررسی پرونده و صدور حکم برای بابک زنجانی کجاست؟
دادگاه باید اولویت اصلی را به موضوع بازگرداندن اموال اختصاص دهد؛ البته تا جایی که خبر دارم پیگیری‌هایی از کشورهای خارجی انجام شده‌ بود و پیغام‌هایی که از سوی برخی دوستان زنجانی از خارج کشور می‌آمد، ثابت می‌کند این مسأله اولویت دستگاه قضائی بوده، اما آنچنان که پیداست هنوز این مسأله محقق نشده است.
شما و دیگر نمایندگان درگیر این پرونده در مقاطعی از بی‌توجهی و عدم جدیت بابک زنجانی گلایه می‌کردید. آیا امکان دارد این حکم اعدام برای ترساندن او باشد؟
صدور حکم اعدام از این جهت که بابک زنجانی را با واقعیت‌ها مواجه می‌کند اما به‌هرحال این مسأله بی‌توجهی بابک زنجانی مربوط به ماه‌های نخستین ورود مجلس به پرونده بود اما پس از چهار، پنج ماه نخست روند عوض شده بود.
آیا همچنان امکان تغییر حکم اعدام وجود دارد؟
شاید اگر حرف‌های جدیدی مطرح کند و تضمین‌های لازم را برای بازگرداندن بدهی خود بدهد، امکان تغییر نظر دادگاه وجود دارد. واقعیت این است که در این قضیه خیلی‌ها دخیل بودند و به افراد بسیاری سوءظن وجود دارد. آنچه مسلم است اعدام زنجانی بیش از هرکس به صلاح این افراد است.


تعداد بازدید :  294