شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
خبر

قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و خاک در سازمان ملل تصویب شد
جنگ با غبار، این‌بار در سازمان ملل
    نمایندگان 50 کشور برای همایش مقابله با غبار در ‌سال 96 به ایران می‌آیند

شهروند| در حالی که غبارها به غرب کشور هجوم آورده و وضع جوی ایلام را در شرایط هشدار قرار داده‌ است، در سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای علیه ریزگردها به تصویب رسید تا همکاری‌های جهانی برای کاهش این مشکل بی‌مرز، بیشتر از پیش شود. درحالی‌که از یک‌سال گذشته چهار قطعنامه خاصِ موضوع گرد و غبار با پیشنهاد ایران در سازمان ملل متحد به ثبت و تصویب رسیده است، براساس مفاد قطعنامه اخیر کشور ما در ‌سال 96 میزبان همایش جهانی ریزگردها خواهد بود؛ همایشی که علاوه بر سازمان‌های بین‌المللی حدود 50 کشور دیگر هم در آن حضور خواهند داشت.
قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «مقابله با ریزگردها» سرانجام روز جمعه، پس از دو ماه و نیم مذاکره از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و با اجماع همه کشورها در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.
این قطعنامه مسأله ریزگردها را به‌عنوان یک معضل جدی مورد تأکید قرار داده و تصریح کرده است که در سال‌های اخیر مسأله ریزگردها آسیب‌های جدی اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و زیست‌محیطی به ساکنان کشورهای متاثر از آن وارد کرده است. در همین راستا، این قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مواجهه با این معضل تأکید  می‌کند.
بر اساس این تصمیم، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ‌سال 2017 نخستین نشست عالیرتبه خود را برای بررسی ابعاد مختلف معضلات ریزگردها در کشورهای متاثر از آن و همچنین با هدف بررسی راه‌های لازم برای انجام هماهنگی‌های سیاسی جهانی برگزار خواهد کرد.
این قطعنامه همچنین علاوه بر تأکید بر نقش نظام توسعه سازمان ملل متحد در پیشبرد همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها، از کلیه آژانس‌های ذیربط سازمان ملل متحد دعوت کرده تا در برنامه‌های عملیاتی و اقدامات آتی خود به مسأله ارتقای افزایش توانمندی کشورها به‌ویژه از طریق همکاری‌های فنی، سیستم‌های هشداردهنده سریع، تبادل تجربه و اطلاعات پرداخته و با اقدامات خود عوامل اصلی ریزگردها را رفع و کنترل کنند.
براساس مفاد این قطعنامه، یک اجلاس بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها با همکاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد در‌ سال 1396در کشورمان برگزار خواهد شد. از طرف دیگر، در بخش‌های دیگر این قطعنامه با تأکید بر افزایش همکاری‌های جهانی، سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای به افزایش همکاری برای مقابله با ریزگردها به‌ویژه از طریق ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل تجربه و دانش فنی تشویق و از همه  کشورها، سیستم سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای دعوت شده تا مفاد این قطعنامه را اجرا کنند.
قطعنامه ریزگردها در روزهای آینده بار دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارایه می‌شود و در صورت تصویب، از این پس قطعنامه سالانه مجمع عمومی خواهد بود.

شب محمود عبادیان، استاد فلسفه برگزار می‌شود
شهروند| شب دکتر محمود عبادیان 16 آذرماه 95 از ساعت 5 عصر درمحل کانون زبان پارسی و با حضور دوستان، دوستداران، دانشجویان سابق و همکاران فرهیخته ایشان از دانشگاه‌های مختلف کشور و با سخنرانی دکتر اصغر دادبه، دکتر شیوا دولت‌آبادی، دکتر فرهاد طهماسبی، دکتر بهرام پروین، دکتر فریبا افکاری و حمیدرضا اسلامی و قرائت شعر مختار فیلی برگزار می‌شود.
شادروان محمود عبادیان (1307-1392 شمسی) از استادان کم‌نظیر فلسفه و ادبیات در دانشگاه علامه طباطبایی و مفید قم بود. او بخش مهمی از زندگی خود را به دنبال کشف حقیقت و علم درکشور‌های مختلف دنیا سپری کرد و درمقاطعی از زندگی در فعالیت‌های سیاسی در سطوح مختلف شرکت فعال داشت.
محمود عبادیان پس از کودتای 28 مرداد ناچار به ترک ایران شد و از آن به بعد درکشورهای چکسلواکی(سابق)، چین، آلمان شرقی، فرانسه و آلمان غربی به تحصیل و تدریس در زمینه فلسفه و زیبایی‌شناسی هنر و نیز زبان‌های باستانی ایران (و به‌طور خاص اوستایی) پرداخت.
او در پاییز‌ سال 57، چند ماهی پیش از وقوع انقلاب به‌رغم خطر به ایران بازگشت و پس از انقلاب درمجموعه‌ای که بعدها نام دانشگاه علامه طباطبایی را به خود گرفت، مشغول کار شد.
عبادیان طی سال‌های پس از بازگشت به ایران به تألیف و ترجمه آثار بسیار مهم و تأثیرگذاری درحوزه ادبیات و فلسفه همت گماشت. درآمدی بر ادبیات معاصر ایران (مروارید، ۱۳۸۷)، تکوین غزل و نقش سعدی: مقدمه‌ای برمبانی جامعه‌شناختی و زیباشناختی غزل فارسی و غزلیات سعدی (اختران،۱۳۸۴)، فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه‌سرایی (مباحثی از ادبیات تطبیقی)، (مروارید، ۱۳۸۷)، آنچه خوبان همه دارند (اعتلای ابعاد شعر کلاسیک درغزل حافظ) است.


تعداد بازدید :  309