شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

نامه تعدادی از هنرمندان و وکلا به رئیس‌جمهوری برای احقاق حقوق قربانیان مین
شهروند| جمعی از هنرمندان، فعالان ‌مدنی و وکلای قربانیان مین‌ در آستانه «روزجهانی معلولان» درنامه‌ای سرگشاده از رئیس‌جمهوری خواستند نسبت به احقاق حقوق قربانیان مین اقدامی شایسته انجام دهد.
درمتن این نامه آمده است: «استان‌هاي آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان بر اثر حوادث اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی آلوده به مین‌های زمینی شده و بسیاری از شهروندان را به خاک و خون کشانده و هنوز هم مصیبت آن دامنگیر شهروندان بی‌پناه این مناطق می‌شود و به دلایل مختلف، روند درمان آنها با معضلات زیادی همراه است.»
این نامه ادامه می‌دهد: «جناب رئیس‌جمهوری، شما خود را حقوقدان معرفی و حامی حقوق شهروندی ملت اعلام کرده‌اید و نیک می‌دانید که قربانیان مین‌های زمینی کسانی هستند که بر اثر برخورد با تله‌های انفجاری یا مین‌های زمینی، دچار مصدومیت و معلولیت شده‌اند. بیشتر قربانیان مین‌های زمینی سرپرست خانوار بوده و با معلولیت حاصل از انفجار مین‌های زمینی دچار فلاکت و مصیبت شده‌اند. این قربانیان بخشی از شهروندان ایران محسوب و نباید تبعیض شامل حال آنان شود. لذا استدعا می‌شود تا با بررسی موضوع و صدور دستور شایسته مانع تداوم این وضع اسفبار در رسیدگی به قربانیان مین‌های زمینی شوید و نسبت به احقاق حقوق آنان و بازبینی مجدد پرونده‌های بایگانی‌شده این مظلومان دستور شایسته صادر کنید.»

با بررسی عملکرد روزنامه شهروند و در دانشگاه تهران
نشست «ژورنالیسم و علوم اجتماعی» برگزار می‌شود

شهروند| نشست «ژورنالیسم و علوم اجتماعی» امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور مدیرمسئول، سردبیر و دبیر گروه اجتماعی این روزنامه برگزار می‌شود.
در دعوتنامه این نشست که با تلاش کانون فرهنگی بررسی مسائل اجتماعی بینش برگزار می‌شود، آمده است: «خبرگزاری‌ها نخستین مواجهه با وقایع اجتماعی را دراختیار مخاطب قرار می‌دهند، برای اغلب افراد این مواجهه نخستین و آخرین رویارویی آنها با واقعیت بیرونی است. کثرت وقایع اجتماعی و سازوکارهای متنوع درجامعه مدرن همگی باعث شده چشم و گوش افراد نه‌تنها درمقام انتخاب خبر بلکه درچگونگی روایت و بازنمایی خبر نیز دراختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. حال در ایران کمتر دیده‌ایم که اولا رسانه‌ای طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی را در اولویت اهداف خود قرار دهد و ثانیا درفضایی که امکانات رسانه‌ای در گرو تعلقات حزبی و سیاسی هستند، بتواند از عهده طرح مستقل و صریح مسائل اجتماعی بربیاید.»
برگزارکنندگان این نشست معتقدند: «ازسوی دیگر شکاف میان علوم اجتماعی آکادمیک و ژورنالیسم اجتماعی به‌عنوان دو رویکرد با یک مسأله، محل بحث است. در واقع تفاوت ظرفیت‌ها و توانایی‌های هرکدام در قبال مسائل اجتماعی، هر دو را نسبت به یکدیگر بی‌اعتنا می‌کند. حال دراین میان، چندی است روزنامه شهروند رویه‌ای متفاوت پیش گرفته و با اولویت قراردادن طرح مسائل اجتماعی و روایتی پویا از وقایع، راهی دیگر پیموده است. تلاش ما در این نشست، معطوف به شکل گرفتن گفت‌وگویی در راستای آشکارشدن چالش‌های تجربه «شهروند» در پیگیری وقایع اجتماعی در سطوح مختلف است.»

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد: راه‌اندازی ٢ مرکز نگهداری زنان معتاد در تهران
 شهروند| قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از راه‌اندازی ٢ مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر درتهران خبر داد و گفت:   «از هفته آینده معتادان خیابانی جمع‌آوری می‌شوند.» علی مویدی درحاشیه نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی‌شدن مبارزه با موادمخدر سخناني را در اين‌باره ارایه كرد: «به زودی ٢ مرکز نگهداری از زنان معتاد متجاهر درتهران راه‌اندازی می‌شود که ظرفیت این مراکز جمعا ٤٠٠نفر است. ضمن این‌که طرح جمع‌آوری مردان معتاد متجاهر نیز از این هفته آغاز می‌شود.» ‌هادی ایازی، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت هم در اين همايش از خيرين خواست تا درحوزه پيشگيري از اعتياد ورود كنند: «بسیاری ازخیران مدرسه و بیمارستان می‌سازند اما نام اعتیاد که می‌آید، می‌گویند به این عرصه ورود نمی‌کنیم، اما واقعیت این است که مشارکت مردم به حل بسیاری از مسائل اجتماعی کمک می‌کند.»

 


تعداد بازدید :  264