شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
پلنگ 3ساله توران به ضرب گلوله کشته شد
مرگ دوازدهمین پلنگ در‌سال 95

شهروند| با کشته‌شدن یک پلنگ 3ساله در منطقه حفاظت‌شده توران و به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز، حیات‌وحش کشور دوازدهمین پلنگ را در‌سال 95 از دست داد. درکنار خبرهایی از مشاهده این گربه‌سان در مناطق حفاظت‌شده کشور اما، تاکنون 7بار در‌ سال‌جاری، مرگ پلنگ‌ها خبرساز شده است. براین اساس، از این تعداد، چهار پلنگ با سلاح شکارچیان، یکی بر اثر درگیری با حیوانات دیگر، یکی درحال زایمان ٤ پلنگ بود و یکی بر اثر عبور خودرو تلف شدند. با گذشت 9ماه از سال درحالی تعداد پلنگ‌های از دست رفته به 12 قلاده رسیده که‌ سال گذشته هم، حیات‌وحش ایران، ١٤ پلنگ دیگر را از دست داد.
دیروز مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان خبر داد که بعدازظهر پنجشنبه یازدهم آذر 95 محیط‌بانان اداره پارک ملی توران براساس گزارش مردمی، به محلی اعزام شدند که لاشه یک قلاده پلنگ ماده بالغ در نزدیکی لاشه یک قوچ‌ وحشی شکار شده، در دامنه شمالی کوه پیغمبر واقع در زمان‌آباد خارتوران دیده شده بود.
به گفته عباسعلی دامنگیر، کارشناسان با مشاهدات و بررسی‌های اولیه، سن این پلنگ را سه‌سال تخمین زدند و این صحنه، حکایت از کشته‌شدن این پلنگ پس از شکار و تغذیه از لاشه شکار شده یک رأس قوچ وحشی دارد و از آن‌جا که این زیستگاه در مراتع مشاع روستاست، گمانه‌زنی‌ها بر دست داشتن یکی از افراد بومی در این تخلف دلالت دارد و از انگیزه فرد ضارب اطلاعی در دست نیست.
درحال حاضر گزارش این واقعه به مقام قضائی تسلیم و ضارب یا ضاربین براساس شواهد موجود درصحنه جرم، تحت پیگرد قضائی قرار گرفته است و فرد خاطی در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر خواهد شد.
چندی پیش، در نیمه آبان، عاملان شکار یک پلنگ در ارتفاعات فراشبند استان فارس دستگیر شدند. به‌ دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر شکار غیرمجاز یک پلنگ در ارتفاعات فراشبند فارس، نیروهای یگان محیط‌زیست این شهرستان تحقیق کردند و درجریان بازرسی از یک خانه عشایری پوست تازه یک پلنگ را کشف و ضبط و دو متخلف را در این رابطه دستگیر کردند. متهمان در بازجویی‌ها اعتراف کردند که حدود ۱۰روز قبل پلنگ را در کوه‌های آقام شهید فراشبند شکار کرده‌اند و به حبس از ۹۱روز تا ‌یک‌سال و جزای نقدی از یک‌میلیون و800‌هزار ریال تا ۲۰‌میلیون ریال محکوم شدند. هشتم آبان هم یک توله‌پلنگ بر اثر برخورد با خودرو در کیاسر مازندران از بین رفت. براساس گفته مسئولان محیط‌زیستی استان، این توله‌پلنگ به لحاظ جنسیت نر و حدودا دوساله بوده و راننده خودرو که براساس اظهارات شاهدان یک پاترول بوده، پس از این حادثه توقف نکرده و متواری شده است. همچنین لاشه یک پلنگ نهم مهر امسال، در الموت غربی کشف شده بود. پیش از این هم در اوایل مرداد یک توله‌پلنگ ماده در کیاسر مازندران توسط شکارچیان متخلف کشته شد.
در نیمه تیرماه، نیروهاى منابع طبیعى کردکوى استان گلستان نیز خبر دادند که درمنطقه جنگلى رادکان یک پلنگ زخمی دیده‌اند اما پلنگ یک‌ساله تا رسیدن نیروها از دست رفت. در خبر‌ها اعلام شد، پلنگ جوان احتمالا بر اثر درگیرى با گرگ یا پلنگ بالغ دیگرى از بین رفته است. اردیبهشت امسال هم پلنگی آبستنی که چهار توله داشت، همگی تلف شدند. درباره مرگ این پلنگ اگرچه گفته شد حادثه‌ای طبیعی نبوده و عوامل انسانی در آن دخیل بوده‌اند اما سرانجام  اعلام شد، دلیل مرگ سخت‌زایی بوده است.
محیط‌بانان پارک ملی دنا ٢١ فروردین امسال خبر دادند که لاشه یک پلنگ را در ضلع شرقی این پارک در مرز استان‌های اصفهان و کهگیلویه وبویراحمد دیده‌اند.  روز گذشته دامنگیر با اعلام خبر مرگ دوازدهمین پلنگ گفت:  «باید توجه داشت که خسارات وارده ازسوی حیات‌وحش به دام‌ها و تأسیسات انسانی ناشی از تجاوز انسان به حریم زندگی و زیستگاه حیات‌وحش است. عامل اصلی این قبیل خسارات به حیات‌وحش فقدان منابع مالی برای آموزش و تنویر افکار عمومی جوامع بومی و نیز کاهش شدید منابع لازم برای جبران خسارات وارده ازسوی حیات‌وحش به روستاییان است.»


تعداد بازدید :  297