شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
محسن ترکی بدون حضور در تست‌های آمادگی جسمانی در لیگ قضاوت می‌کند
داور باسابقه فوتبال زیر تیغ
کامرانی‌فر: داوری ترکی در لیگ برتر غیرقانونی نیست

شهروند|‌ رد شدن یکی از مطرح‌ترین داوران فوتبال ایران در تست‌های آمادگی جسمانی AFC و پنهان‌کاری مسئولان فدراسیون فوتبال حاشیه جدیدی را برای این قشر از جامعه فوتبال به وجود آورده است و شاید به کنار رفتن محسن ترکی از صحنه داوری منجر شود.
پنهان‌کاری عجیب فدراسیون
حدود 2 هفته قبل بود که تعدادی از داوران و کمک داوران ایرانی در کلاس‌های آموزشی AFC شرکت کردند و در پایان نیز از هر داور تست آمادگی جسمانی گرفته شد. بعد از این تست که در امارات از 17 داور و کمک داور زن و مرد ایرانی گرفته شده بود، فدراسیون در خبری اعلام کرد که تمامی داوران به جز شیوا یاری در بخش بانوان تست‌های خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند، در شرایطی که برخلاف نوشته سایت فدراسیون محسن ترکی نیز نتوانسته بود آزمون AFC را با موفقیت سپری کند.
قضاوت غیرقانونی ترکی؟
رد شدن محسن ترکی در تست‌های آمادگی جسمانی درحالی رخ داده که مسئولان دپارتمان داوری و کمیته داوران بدون توجه به این موضوع در هفته دوازدهم قضاوت بازی گسترش فولاد و سپاهان را به این داور سپرده‌اند. علاوه بر این ترکی در ابتدای فصل به بهانه حضور در کلاس‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی در تست‌های داوران شرکت نکرده و آخرین بار 11 ماه قبل تست‌های آمادگی جسمانی را با موفقیت سپری کرده است. در سال‌های اخیر که حسین عسکری و بعد از آن مسعود عنایت مسئولیت دپارتمان را برعهده داشتند، داورانی که در تست‌های خارجی رد می‌شدند، دیگر حق قضاوت در مسابقات داخلی را هم نداشتند. درست مثل علیرضا کهوری کمک داور سابق بین‌المللی که به همین شیوه از قضاوت محروم شد. با این وضع به نظر می‌رسد قضاوت ترکی هم از ابتدای فصل غیرقانونی بوده است.
توجیه عجیب کامرانی‌فر
حسن کامرانی‌فر که چند هفته بعد از آغاز لیگ برتر به‌عنوان رئیس دپارتمان داوری برگزیده شد، توجیه عجیبی درباره ماجرای محسن ترکی دارد: «با توجه به قضاوت ترکی در هفته دوم لیگ برتر، این موضوع نشان‌دهنده این است که وی توانسته با موفقیت تست‌های مورد نیاز را پاس کند. در هفته پنجم تغییرات دپارتمان صورت گرفته و با توجه به گزارشات قبلی و حضور وی در هفته دوم قضاوت ترکی در مسابقات لیگ برتر بلامانع است. ضمن این‌که ترکی جزو داوران خوب و با اخلاق کشور است و با یک تست نرفتن در دوره AFC نمی‌توان ارزش‌های وی را زیر سوال برد.» با این حال علیرضا فغانی، داور بین‌المللی ایران استدلال دیگری برای دفاعیه از ترکی دارد: «من و ترکی قبل از آغاز فصل من و ترکی مالزی رفتیم و دوره‌های مربوط به داوری و حتی قوانینی که تغییر کرده است را آن‌جا سپری کرده و تست‌های لازم را دادیم. زمانی که به ایران برگشتیم چون کلاس‌ها به نیمه خود رسیده بود به خاطر خستگی و سپری کردن همان دوره‌ها من و ترکی دیگر به این کلاس‌ها نرفته و تست‌های لازم را ندادیم.»
خداحافظی با یک داور دیگر؟
محسن ترکی در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین داوران کشور فعالیت کرده و رکورددار قضاوت در دربی است، حالا در شرایطی قرار گرفته که ممکن است به کنار رفتن او در صحنه داوری منجر شود. حتی کارشناسان داوری نیز در این ماجرا اعتقاد به تخلف دپارتمان داوری دارند. سیدرضا غیاثی دراین‌باره می‌گوید: «ترکی با دو بار مردود شدن در تست آمادگی جسمانی در آسیا ممکن است از فهرست داوران الیت خط بخورد و من مسئولیت این امر را به گردن کسانی می‌بینم که با مهم ندانستن در تست‌ دادن او، این وضع را برایش رقم زدند. ترکی داور با شخصیتی است و من از این قضا و قدری که برایش رقم خورده، متاسفم.»


تعداد بازدید :  116