شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روسیه فروش سلاح‌های تهاجمی به ایران را غیرممکن خواند
معاون ریاست‌جمهوری روسیه گفت: فروش تسلیحات تهاجمی به ایران قابل مذاکره نیست. به گزارش ایسنا، ولادیمیر کوژین افزود:   درخواست‌های بسیار زیادی از ایران برای خرید تسلیحات تهاجمی دریافت کرده‌ایم، اما به دلیل تحریم‌های موجود امکان ارسال این‌گونه تجهیزات در شرایط کنونی وجود ندارد. منابع روسی مدعی‌اند که پیش‌تر اخباری درباره علاقه‌مندی ایران به خرید تانک‌های تی ۹۰ روسیه و جنگده بمب‌افکن‌های سوخو ۳۰ در رسانه‌ها منتشر شده بود. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فروش دسته مشخصی از تسلیحات متعارف را بدون تأیید مورد به مورد شورای امنیت سازمان ملل به ایران ممنوع کرده است. این در حالی است که چندی قبل خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام ارشد روس خبر داد که روسیه و ایران مشغول مذاکره در مورد امضای قرارداد نظامی 10‌میلیارد دلاری هستند. این مقام آگاه گفت که بنابر این قرارداد مسکو تانک‌های T-90، سیستم‌های توپخانه‌ای، هواپیما و بالگردهاي جنگی را به تهران تحویل خواهد داد.

درخواست مقتدی صدر از مصر، ایران و عربستان برای تقویت وحدت اسلامی
رهبر جریان صدر عراق از ایران، مصر و عربستان خواست برای تقویت وحدت اسلامی تلاش کنند و اختلافات را کنار بگذارند. به گزارش ایسنا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در آستانه هفته ولادت نبوی یا هفته وحدت اسلامی ولادت پیامبر اکرم (ص) را به جهان اسلام تبریک می‌گوییم. وی خواهان تقویت وحدت اسلامی شد و گفت: ما در عراق از مقدساتمان چه در نجف چه کربلا و چه دیگر مناطق محافظت می‌کنیم و این افتخاری برای ما در دنیا و آخرت است. مقتدی صدر تأکید کرد: من از دولت عربستان هم می‌خواهم از بارگاه رسول خدا(ص) در برابر افکار تروریستی حمایت کند. ما آماده همکاری با عربستان در این زمینه هستیم و از این کشور می‌خواهیم به بازسازی قبور بقیع و در رأس آن قبور اهل بیت بپردازد. ما در این زمینه نیز می‌توانیم به عربستان کمک کنیم. وی افزود: من از دولت عربستان می‌خواهم ارتش‌ خود در یمن و بحرین را به قدس ببرد و فلسطین را از دست اسرايیلی‌ها و «دولت شر» آزاد کند. ما آماده‌ایم با وجود مشکلات و دردهایمان در این راه نیز به همکاری بپردازیم. مقتدی صدر همچنین از دولت مصر و الازهر خواست از مسجد امام حسین(ع) در مصر محافظت کرده و در آن را به روی زائران باز کنند.

نخست‌وزیر کانادا: به تلاش برای تعامل با تهران ادامه می‌دهیم
نخست‌وزیر کانادا درباره برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان اوتاوا و تهران گفت: ما به کار روی این موضوع ادامه می‌دهیم؛ اما درباره آن محتاط هستیم. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در گفت‌وگو با روزنامه تورنتو استار در پاسخ به سوالی درباره برقراری مجدد روابط این کشور با ایران گفت: ما به تلاش برای تعامل (با تهران) ادامه می‌دهیم و اما نسبت به آن بسیار محتاط و مسئول هستیم. ترودو در ادامه با طرح ادعاهایی درباره سیاست خارجی ایران در منطقه و سطوح جهانی گفت: من نسبت به چالش‌هایی که ایران در داخل با آن روبه‌رو است و چالش‌هایی که در منطقه و در حقیقت سطوح جهانی ایجاد می‌کند، واقع‌بین هستم؛ اما همان‌طور که بارها گفته‌ام، معتقدم که مهم است با افرادی که با آنها مخالف هستیم نیز گفت‌وگو کنیم. دولت پیشین کانادا در ‌سال 2012 به بهانه این‌که دیپلمات‌های این کشور در تهران در خطر قرار دارند، سفارت کانادا در ایران را تعطیل و روابط دیپلماتیک دو کشور را قطع کرد؛ هر چند این ادعا هیچ‌گاه ثابت نشد و گزارش‌ها در آن زمان نشان می‌داد که خطری دیپلمات‌های کانادایی در ایران را تهدید نمی‌کرده است اما جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا از زمان روی کار آمدن خود رویکردی متفاوت اتخاذ کرده و گفته است که قصد دارد روابط اوتاوا با تهران را برقرار کند.

دادستان کل کشور پس از بازگشت از چین عنوان کرد
مساعدت مقامات قضائی چین برای استرداد 20 محکوم ایرانی

دادستان کل کشور گفت: هماهنگی بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای برای مبارزه با تروریسم باید میدانی باشد و امیدواریم که آثار آن را در آینده نزدیک شاهد باشیم.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور که به منظور شرکت در چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کشورهای عضو سازمان شانگهای به چین سفر کرده بود، پس از بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران عضو کشورهای سازمان همکاری شانگهای است، در چهاردهمین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو این سازمان که در شهر سانیای چین برگزار شد، در قالب هیأتی قضائی حضور پیدا کردیم. دادستان کل کشور تصریح کرد: همچنین در حاشیه این اجلاس دیدارهایی با برخی دادستان‌ها به‌خصوص دادستان‌های کشورهایی که با آنها مراودات مختلف حقوقی و قضائی داریم، صورت گرفت.


تعداد بازدید :  267