شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی کاخ سفید:
اجرای تحریم‌های هسته‌ای در قانون داماتو تعلیق می‌شود
ظریف: داماتو اثر اجرایی ندارد

شهروند| دو روز بعد از تمدید قانون تحریم داماتو علیه ایران، سه مقام آمریکایی در سخنانی تأکید کردند که دولت آمریکا آن بخش‌ از این قانون را که در تضاد با برجام است، اجرا نخواهد کرد. البته این سخنان مقامات آمریکایی مانع ابراز ناراحتی و گلایه رئیس‌جمهوری ایران نشد. روز گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با تأکید بر این‌که ایران همواره به تعهد خود نسبت به برجام پایبند خواهد بود، از دیگر کشورهای 1+5 خواست «اجازه ندهند کشوری طبق امیال خود اقدامی برای تضعیف توافق انجام دهد». روحانی همچنین تصریح کرد که «برای پایداری برجام، سایر اعضای گروه 1+5  نیز باید به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کنند».  جواد ظریف نیز در بدو ورود به هند برای شرکت در ششمین کنفرانس «قلب آسیا» در سخنانی در فرودگاه دهلی نو، در مورد تمدید تحریم‌های 10ساله علیه ایران گفت: «این  کاری که در سنا انجام شد در صورتی که به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.»
اشاره ظریف به آن بخش از تحریم‌های موجود در قانون داماتو بود که دولت آمریکا موظف است براساس توافق هسته‌ای اجرای آنها را تعلیق کند. روز گذشته سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «ما بر این باوریم که تمدید قانون تحریم‌های ایران ضروری نیست، اما همچنین معتقدیم که این قانون تداخلی با توافقی که با ایران امضا شده است، ندارد.» اریک شولتز در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا و این‌که دولت ایران آن را نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌داند، گفت: «ما پیش از این هم گفته‌ایم که تمدید قانون تحریم‌های ایران غیرضروری بود و تمرکز ما روی هدف اصلی‌مان یعنی ادامه اجرای دقیق و موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد.» وی تصریح کرد: «همان‌طور که می‌دانید، در این قانون ماده‌ای وجود دارد که به وزیر امور خارجه اجازه می‌دهد تا تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را مطابق با این قانون و تعهداتمان طبق برجام لغو کند. این چیزی است که ما از روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تاکنون انجام داده‌ایم و تا زمانی که ایران نیز به تعهداتش پایبند باشد، ما نیز طبق تعهداتی که داریم به این کار ادامه خواهیم داد.»
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به تعلیق بخشی از قانون داماتو که مرتبط به برجام است، گفت: «جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اختیاراتی دارد که از آنها درخصوص استثنا قایل شدن برای تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران استفاده خواهد کرد.» به این‌ترتیب و بنابر سخنان سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، اوباما طرح تحریم‌های 10ساله ایران را که در سنا تأیید شده است، امضا خواهد کرد اما دولت آمریکا این اختیار را دارد که بخش‌هایی از این قانون را که در تضاد با توافق هسته‌ای است، اجرا نکند.
 جان کربی گفت: «انتظار ما این است که رئیس‌جمهوری این قانون را امضا کند اما علاوه‌ بر این، لازم است که این موضوع را یادآوری کنم که وزیر امور خارجه، جان کری از اختیارات مربوط به استثنا قایل شدن درخصوص تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای استفاده می‌کند. ما کماکان براساس تعهدی که در برجام داده‌ایم، از روز اجرا تمام تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را براساس اختیارات قانونی مستثنی می‌کنیم. مادامی که ایران به تعهداتش براساس توافق پایبند باشد ما هم به موضوع ادامه رفع تحریم‌ها براساس تعهدمان پایبند خواهیم بود». وی همچنین گفت: «لازم است یادآوری کنم که تمدید قانون تحریم‌های ایران توانایی آمریکا را برای عمل به تعهداتش محدود نمی‌کند و این موضوع دورنمای رفع تحریم‌ها را که ایران براساس توافق دریافت می‌کند به هر شکلی تحت‌تأثیر خود قرار نمی‌دهد. این قانون به‌طور مستقیم برای تحریم‌هایی بود که از 10‌سال پیش وجود داشته‌ است. این یک تمدید ساده بود. شما باید به‌خاطر داشته باشید که بحث‌هایی درباره اصلاحات آن یا تغییرات در آن وجود داشته است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: «آنچه من می‌گویم این است که ما هرگز فکر نکردیم که تمدید تحریم‌ها ضروری باشد اما با وجود این تمدید، وزیر امور خارجه  تلاش خواهد کرد تا از اختیارات  خود در رابطه با  استثنا قایل شدن درخصوص تحریم‌های مرتبط هسته‌ای که بخشی از توافق با ایران است، استفاده کند. بنابراین نکته‌ای که تلاش می‌کنم روشن کنم این است که ما قصد داریم به تعهدات‌مان تحت برنامه جامع اقدام مشترک چه با تمدید یا بدون تمدید عمل کنیم. ما معتقدیم که این کار ضروری نبود اما اکنون کنگره آن را تصویب کرده است و همان‌طور که گفتم به نظرم کاخ سفید هم اعلام کرده  است که آنها انتظار دارند رئیس‌جمهوری آن را امضا کند.»


تعداد بازدید :  419