شماره ۱۰۰۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
ستاره‌های فوتبال به دلیل فرار مالیاتی دادگاهی می‌شوند
رسوایی رونالدو، مورینیو و 6 باشگاه ایتالیایی

شهروند| تخلف مالیاتی یکی از مواردی بوده که در سال‌های اخیر ستاره‌های فوتبال را شدیدا تحت‌تأثیر خود قرار داده و حتی آنها را تا خطر حبس پیش برده است. این بار هم رسانه‌های اروپایی از راز جدیدی درباره برخی از بازیکنان و مربیان پرده برداشته‌اند.
پنهان کاری 150‌میلیون یورویی!
روز گذشته 12 نشریه اروپایی اعلام کرده‌اند که تا 3 هفته آینده جزییاتی از فساد گسترده مالیاتی در میان ستاره‌های فوتبال اروپا را فاش می‌کنند. البته در همان گزارش اولیه به برخی موارد اشاره شده که شاید مهم‌ترین آنها فرار مالیاتی کریستیانو رونالدو، ستاره رئال‌مادرید در میان سال‌های 2009 تا 2014 می‌باشد. براساس اسنادی که از سوی هفته‌نامه «اشپیگل» آلمان منتشر شده، رونالدو مبلغ 150‌میلیون یورو را در پناهگاه‌های مالیاتی سوییس و جزیره بریتیش ویرجین پنهان کرده تا بدین ترتیب از زیر بار این مالیات بیرون برود. گفته می‌شود برای این مبلغ ستاره پرتغالی تنها 5.6‌میلیون یورو مالیات پرداخت کرده که نزدیک به 4‌درصد می‌باشد. خورخه مندس، مدیربرنامه‌های رونالدو در این پرونده نقش اصلی را ایفا می‌کند و به نوشته روزنامه‌های اروپایی، به ستاره رئال‌مادرید کمک کرده تا طی 5‌سال پنهان کاری مالیاتی انجام دهد. با این حال مندز این اتهامات را بی‌اساس خوانده، درحالی‌که حتی وکلای رونالدو نیز رسما اعلام کرده‌اند که اداره مالیات اسپانیا درحال بررسی حساب‌های مالی این ستاره پرتغالی است.
مورینیو و اوزیل، دیگر متهمان
علاوه بر رونالدو در گزارش رسانه‌های اروپایی به نام ژوزه مورینیو و مسعود اوزیل نیز اشاره شده است که هر کدام در مقطعی سابقه حضور در رئال‌مادرید را داشته‌اند. البته نام‌های دیگری هم قطعا در این پرونده مطرح خواهند شد که اداره مالیات اسپانیا درحال بررسی پرونده آنهاست. براساس ادعای موسسه همکاری تحقیقاتی اروپایی (EIC) مورینیو نیز با مشورت مندز، 12‌میلیون از درآمد خود را در پناهگاه‌های مالیاتی سوییسی پنهان کرده و این موضوعی بوده که توسط مقامات مالیاتی اسپانیا مورد حسابرسی قرار گرفته و منجر به پرداخت 4.4‌میلیون یورو به علاوه جریمه‌های در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر «اشپیگل» در گزارشی فاش کرده که مسعود اوزیل، بازیکن فعلی آرسنال در زمان حضورش در اسپانیا از پرداخت مبلغ 2.8‌میلیون یورو فرار کرده و یکی از متهمان این پرونده محسوب می‌شود. او همچنین متهم به این است که اطلاعات مالی مربوط به شرکت خودش یعنی «شرکت بازاریابی اوزیل» را در اختیار مقامات مالیاتی اسپانیا قرار نداده است.
پای ایتالیایی‌ها هم وسط آمد
در شرایطی که بیشتر گزارش روزنامه‌های اروپایی به بازیکنان حاضر در فوتبال اسپانیا مربوط می‌شود، همچنین مجله ایتالیایی «اسپرسو» مدعی شد که 6 باشگاه مطرح ایتالیایی یعنی یوونتوس، اینتر، میلان، رم، ناپولی و تورینو نیز مرتکب تخلفات مالیاتی شده‌اند و بعد از نهایی شدن جزییات این پرونده با آنها برخورد می‌شود. در گذشته شاید یکی از مطرح‌ترین افرادی که برای مالیات به دردسر افتاد،‌ اولی هوینس، مدیر باشگاه بایرن‌مونیخ بود که به 5‌سال زندان محکوم شد. شاید این سرنوشت در انتظار خیلی از باشگاه‌های ایتالیایی و اسپانیایی هم باشد.


تعداد بازدید :  113