شماره ۱۰۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر
صفحه را ببند
خبر لغو اعدام «بابک زنجانی» منتشر و سپس تکذیب شد
بیم و امید

شهروند|  وکیل بابک زنجانی روز گذشته در مورد اخبار برخی رسانه‌ها در مورد لغو حکم اعدام زنجانی گفت: دیوانعالی کشور خبر لغو حکم اعدام بابک زنجانی را تأیید نکرد و بهتر است فعلاً نفیاً یا اثباتاٌ در این مورد صحبتی نشود. از لحاظ قانونی هم تا وقتی حکم تایپ و رسماً اعلام نشده، نمی‌توان آن را رسانه‌ای کرد.
پیش از این خبرگزاری ایسنا در خبری به نقل از منابع تأیید نشده نوشته بود: طبق اخبار منتشره، دیوانعالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی را لغو کرده است. شعبه 15 دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده بابک زنجانی برای وی حکم اعدام صادر کرده بود.
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها در مورد لغو حکم اعدام بابک زنجانی گفت: منشأ خبر امروز، یکی از خبرگزاری‌ها بود که من هم بلافاصله پس از مشاهده خبر این رسانه به دیوانعالی کشور مراجعه کردم و موضوع را از چند مرجع قضائی مورد پرس‌وجو قرار دادم.وکیل بابک زنجانی در عین ‌حال با اشاره به این‌که انتشار این خبر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این خبر قرین به صحت باشد، گفت: طبق آنچه مسئولان دیوانعالی کشور به من اعلام کردند، ظرف چند روز آینده حکم بابک زنجانی انشاء و ابلاغ خواهد شد.
بابک زنجانی که تا پیش از دولت سابق بازرگانی با فعالیت‌های متعارف گزارش شده است، پس از تحریم‌های نفتی به میلیاردری با ثروت افسانه‌ای تبدیل شد که تنها یکی از اتهامات او بدهی بیش از دو و نیم‌میلیارد یورویی به وزارت نفت و بانک مرکزی است.
از قضا یکی از بزرگترین منتقدان حکم اعدام زنجانی وزیر نفت است. بیژن نامدار زنگنه در تیر ماه گذشته و پس از اعلام حکم اعدام برای متهم نفتی گفت: ما علاقه‌ای نداریم که ایشان اعدام شود؛ چراکه زنجانی در حال ‌حاضر مثل جعبه سیاهی است که با اعدام‌شدن گم می‌شود. به گفته وزیر نفت، بدهی‌های رسمی زنجانی نزدیک به ۱۰‌‌هزار‌میلیارد تومان است و هنوز می‌گوید فردا و پس‌فردا بدهی خود را می‌دهم؛ اما با این اموالی که به دست ما رسیده است، رقمی عاید وزارت نفت نمی‌شود. زنگنه با اشاره به این‌که بعد از صدور حکم اعدام نیز تغییری در این زمینه به وجود نیامده است، گفته بود: «در صورت اعدام وی نیز همین دو‌هزار‌میلیارد تومان به دست می‌آید؛ البته قوه قضائیه در این زمینه کار خود را می‌کند.»مطابق اظهارات دادستان در جلسه نخست محاکمه بابک زنجانی اتهامات او علاوه بر افساد فی‌الارض، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، جعل ٢٤ فقره اسناد بانکی، پولشویی و نشر اکاذیب است. در جریان یکی از جلسات محاکمه بابک زنجانی مشهور به متهم نفتی نماینده دادستان تهران در رابطه با زمینه اقدامات مجرمانه او به بحث ناشی از تحریم‌ها، شبکه مالی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی و همچنین سیستم نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم تمامی بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیفتی بانک‌های ایرانی با سایر بانک‌ها قطع بود به همین دلیل «بابک زنجانی» درصدد برآمد که سیستم نرم‌افزاری طراحی کند. به گفته معاون دادستان تهران، حسب تحقیقات انجام‌شده متهم کارت‌های بانکی جعلی زیادی را طراحی کرده بود. ٨هزار کارت از دفتر وی کشف شد که فاقد وجه بوده است. به همین منظور سیستم نرم‌افزاری وی از ابعاد مهم پرونده است. در روند قرائت کیفرخواست مشخص شد یکی از دو خواهر بابک زنجانی نقش مهمی در اداره اموال وی و روند پرونده در مدت بازداشت بابک داشته است.رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی روز گذشته پس از انتشار و تکذیب خبر لغو حکم اعدام زنجانی گفت: با انتشار خبر امروز انرژی مثبتی گرفته‌ایم البته پیش از این نیز از حکم اعدام آقای زنجانی افراد زیادی استقبال نکردند. بدون‌شک لغو اعدام موکلم در صورتی که قرین به صحت باشد، حمایت افکار عمومی را نیز در پی خواهد داشت.


تعداد بازدید :  519