شماره ۱۰۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

پارلمان عراق با ادغام حشد شعبی در ارتش موافقت کرد
ایسنا| پارلمان عراق با ادغام نیروهای بسیج مردمی موسوم به «حشد شعبی» در ارتش این کشور موافقت کرد. پارلمان عراق در جلسه دیروز خود با اجماع حاضران در این جلسه با ادغام نیروهای حشد شعبی در ارتش و دیگر نهادهای نظامی عراق موافقت کرد و به این ترتیب این نیروها به‌عنوان نیروهای رسمی در دولت عراق به کار گرفته خواهند شد. در جلسه دیروز پارلمان عراق نمایندگان جریان‌ اهل سنت پارلمان که پیشتر تحت رهبری خاندان نجیفی هستند، از حضور در جلسه خودداری کردند که این امر می‌تواند در آینده به تنش‌های سیاسی به‌ویژه در استان نینوا و شهر موصل دامن بزند. این قانون جنجال‌برانگیز که تاکنون نیز باعث ایجاد تنش‌های سیاسی مختلفی در عراق شده، از سوی برخی جناح‌ها به ویژه کردها و احزاب اهل سنت رد شده است. حشد شعبی عراق در پی قدرت گرفتن داعش و تصرف مناطق وسیعی از استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و نینوا به دست این گروه، با فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق تشکیل شد و هزاران شبه‌نظامی شیعی با دریافت سلاح و بودجه از دولت در این نهاد حضور دارند.

چامسکی خطاب به آمریکایی‌هایی که رأی ندادند: اشتباه کردید!
ایسنا| زبان‌شناس و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی درباره انتخابات آمریکا خطاب به کسانی که به هیلاری کلینتون رأی ندادند تا جلوی دونالد ترامپ را بگیرند، گفت که مرتکب خطای بزرگی شده‌اند. «نوآم چامسکی» زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت که مسأله انتخابات آمریکا رأی دادن به «شری بهتر» بوده است و تأکید کرد «آنهایی که تصمیم گرفتند رأی ندهند به گمان من مرتکب خطای بدی شدند.»
او گفت: دو مسأله وجود دارد. اولی مسأله اخلاقی است؛ اگر شما از نامزدی خوشتان نیاید، آیا علیه نامزدی که شر بزرگتر است رأی خواهید داد؟ پاسخ آری است. اگر شما درک اخلاقی داشته باشید، می‌خواهید که شر بزرگتر از دور خارج شود. من اصلا از کلینتون خوشم نمی‌آید اما موضع کلینتون در بسیاری موارد بسیار بهتر از ترامپ بوده است. چامسکی در گفت‌وگو با الجزیره همچنین گفت: قابل پیش‌بینی‌ترین جنبه ترامپ این است که او غیرقابل پیش‌بینی است. گمان می‌کنم این امر خطرناک است، بسیار خطرناک.

اردوغان: در صورت موافقت پارلمان قانون احیای اعدام را امضا می‌کنم
ایسنا| با وجود هشدارهای مکرر مقامات اتحادیه اروپا، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که اگر قانون احیای اعدام در پارلمان تأیید شود، آن را امضا می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی در استانبول گفت: دموکراسی احترام گذاشتن به خواسته مردم است. اگر مردم بگویند که خواستار حکم اعدام هستند، این مسأله در پارلمان مطرح می‌شود و اگر پارلمان آن را تأیید کند من هم آن را امضا می‌کنم. اردوغان چند ساعت پس از آن این مسأله را مطرح کرد که تهدید کرد به دلیل تعلیق درخواست الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از سوی این بلوک، مرزها را به سوی مهاجران می‌گشاید؛ اقدامی که با توافق ماه مارس ‌سال جاری میلادی در کاهش حضور مهاجران به اتحادیه اروپا کاملا مغایرت دارد. رئیس‌جمهوری ترکیه درحالی به سخنرانی پرداخت که مردم فریاد «ما حکم اعدام می‌خواهیم» سر می‌دادند.
وی ضمن اشاره به مقام‌های اتحادیه اروپا گفت: شما به دنبال حکم اعدام هستید، این آقایان حالشان بد می‌شود. اگر من این قانون را امضا کنم، این روند از سوی دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا بلوکه می‌شود اما این مسأله اصلا برای من مهم نیست. چون این دادگاه تصمیم‌های زیادی می‌گیرد. اما خواسته مردم ترکیه مهم‌تر است که باید به آن احترام گذاشت.

هشدار صلیب‌سرخ جهانی درباره وخامت اوضاع در حلب
ایسنا| مسئول کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تأکید کرد که شرایط انسانی در شرق حلب با ادامه درگیری‌ها در این شهر رو به وخامت است. إنجی صدقی،‌ مسئول کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در دمشق اظهار داشت: به دنبال ادامه حملات و درگیری‌ها در شرق حلب، شرایط انسانی در داخل این مناطق شهر بیش از پیش رو به وخامت می‌رود.
صدقی گفت: ‌ذخیره غذایی در شهر حلب رو به اتمام است و این مسأله باعث افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی ازجمله نان، عدس و شیر شده است. مسئول کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در دمشق افزود: علاوه بر اینها ذخیره سوخت در بیشتر محله‌های شهر حلب نیز رو به اتمام است و بسیاری از مردم در این روزهای سرد زمستان از برق و وسایل گرمایشی محروم هستند. وی ادامه داد: نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و خانه‌ها برای گرمایش از ژنراتورهای برق استفاده می‌کنند که آن هم در برخی موارد از کار افتاده است و به این ترتیب بسیاری از محله‌ها در حلب به‌طور کامل از برق محرومند.


تعداد بازدید :  269