شماره ۱۰۰۲ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر
صفحه را ببند
سانحه ریلی سمنان در قوای سه گانه بررسی می شود
کنترل‌چی‌ها در زندان
پس از کشته شدن 45 نفر در حادثه تصادف قطارها در سمنان سران سه قوه کمیته‌هایی را مامور بررسی ماجرا کردند

شهروند| سه مسئول کنترل‌چی راه‌آهن درپی حادثه مرگبار 2 قطار مسافربری مقصر شناخته و روانه زندان شدند. این درحالی است که پس از گذشت 24 ساعت از فاجعه تصادف 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان، پزشکی قانونی عملیات تشخیص هویت جان‌باختگان را آغاز کرد.   این حادثه ساعت 7:40 صبح روز جمعه در ایستگاه هفت‌خوان نزدیک شهرستان سمنان رخ داد. 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان دامغان ـ سمنان به یکدیگر برخورد کردند که قطارهای تبریز به مشهد و سمنان به مشهد بودند.
45 کشته آمار قطعی تلفات انسانی
معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان، آمار قطعی تلفات انسانی حادثه قطار را 45 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد فوتی‌های نهایی از همان شامگاه جمعه هم مشخص بود اما به دلیل حجم بالای حریق و شدت سوختگی اجساد، جداسازی آنها به سختی انجام می‌شد که اشتباهات جزئی در شمارش به وجود آمد و سبب شد که برخی رسانه‌ها آن را به اشتباه 44 نفر اعلام کنند. یحیایی با بیان این‌که زمانی که ما رسیدیم کارکنان راه‌آهن، واگن‌ها را جدا کرده بودند، افزود: خوشبختانه پرسنل راه‌آهن به‌موقع واگن‌ها را جدا و بخشی از مسافران را راهی کردند تا حادثه‌ای مثل نیشابور در دامغان هم تکرار نشود. او درباره این‌که چرا اطفای حریق ساعت‌ها طول کشید، گفت: اولا انتقال خودروهای آتش‌نشانی با توجه به خاکی بودن بخشی از راه دسترسی و فاصله 70 کیلومتری آن، زمان بیشتری می‌برد تا حوادث داخل شهر که مسیر کاملا شناخته‌شده و نزدیک است. دوم این‌که حجم آتش بالا بود و واگن کاملا آتش گرفته بود. بدنه قطار به غیراز بدنه بیرونی که از آهن است، قابل اشتعال است. بخش زیادی از آن چوب است. حجم زیادی از جنس ابر و اسفنج دارد. صندلی‌ها و پرده‌ها، همه و همه به شعله‌ور شدن بیشتر آتش کمک کرده بود.
3 مسئول راه‌آهن مقصر شناخته شدند
قاضی آسیابی، دادستان سمنان از بازداشت 3 نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در منطقه هفت‌خوان سمنان خبر داد و اظهار کرد: در پی دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه، دادستانی با قاطعیت به این موضوع ورود کرد و شامگاه جمعه با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسایی عوامل و مقصران این حادثه صادر شد.  وی ادامه داد: در جریان رسیدگی به این پرونده 3 نفر از عاملان این حادثه، شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه‌آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند. افراد بازداشت‌شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تأمین روانه زندان شدند.
اعلام جزییات روند شناسایی اجساد حادثه
احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشوردر حاشیه بازدید از مراحل شناسایی اجساد کشته شدگان حادثه روز جمعه قطارهای مسافربری سمنان و همچنین شهدای حادثه تروریستی حله عراق، گفت : از 36 جسدی که از قطار سمنان به تهران منتقل شده‌اند،9 نفر قابل شناسایی و 27 جسد غیرقابل شناسایی هستند. وی گفت: در میان این اجساد، 6 عضو بدن نیز وجود داردکه برای شناسایی نیاز به زمان است.
وی با بیان اینکه همه این درگذشتگان از استان آذربایجان شرقی هستند، افزود: نمونه‌برداری از همه آنان انجام شده است و آزمایشات لازم را انجام داده‌ایم.در صورت آمادگی استان آذربایجان شرقی، اجساد این عزیزان را تحویل استان می‌دهیم و وضع این پیکرها تا یک هفته آینده مشخص خواهد شد.
دکتر سیدحسن هاشمی ظهر  دیروز در بازدید از روند شناسایی اجساد کشته شدگان حادثه ریلی سمنان و انفجار تروریستی حله عراق گفت: اگر خانواده کشته‌شدگان اجازه دهند، اجساد در روز چهارشنبه تشییع و تدفین خواهد شد؛در این بین اجساد دارای هویت با نام خود و کسانی که در حال حاضر هویت آنها مشخص نشده با یک کد، دفن خواهند شد که بعد از شناسایی نام اصلی آنها جایگزین کد ها می‌شود.
سازمان پزشكی قانونی كشور هم در اطلاعيه‌ای از بستگان درجه اول فوت‌شدگان حادثه برخورد 2 قطار مسافربری در محور سمنان – دامغان درخواست كرد برای اخذ نمونه به مراكز پزشكی قانونی استان‌های آذربايجان‌شرقی يا سمنان مراجعه كنند.
دیه زائران پرداخت می‌شود
رئیس‌کل بیمه مرکزی از پیگیری پرداخت به‌موقع دیه جان‌باختگان و مصدومان خبر داد و گفت: به فوت‌شدگان حادثه اخیر سمنان دیه کامل پرداخت می‌شود و حادثه‌دیدگان بیمه پزشکی تا سقف ۵۰‌میلیون تومان دریافت می‌کنند. عبدالناصر همتی با اشاره به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز در حادثه قطار سمنان گفت: صنعت بیمه برای حمایت از این آسیب‌دیدگان آمادگی خود را اعلام کرده و امیدوارم شرکت بیمه دانا بیمه‌گر زوار کربلا و بیمه پارسیان بیمه‌گر راه‌آهن در حادثه قطار سمنان همچون گذشته، در کمترین زمان ممکن نحوه پرداخت خسارت را بررسی کنند تا با انجام وظیفه به‌موقع بتوانیم مرهمی کوچک بر درد و رنج خانواده‌های این عزیزان باشیم.  همتی گفت: بیمه غرامت فوت شهدای حادثه کربلا و نیز بیمه مسئولیت فوت‌شدگان حادثه قطار هر دو دیه کامل و معادل ۱۹۳‌میلیون تومان است و مصدومان هر دو حادثه نیز مشمول بیمه هزینه پزشکی تا سقف ۵۰‌میلیون تومان هستند.
جهانگیری: با مقصران احتمالی حادثه برخورد جدی خواهد شد
معاون اول رئیس‌جمهوری در پیامی تأکید کرد: اطمینان می‌دهم با عوامل و مقصران احتمالی بروز حادثه ناگوار قطار تبریز - مشهد برخورد جدی خواهد شد. در پی سانحه تلخ و غم‌انگیز برخورد دو قطار مسافربری و جان‌باختن تعدادی از هموطنان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در پیامی ضمن تسلیت این مصیبت دردناک به عموم ملت ایران تأکید کرد: اطمینان می‌دهم که با بررسی دقیق، فوری و همه‌جانبه موضوع با عوامل و مقصران احتمالی بروز این حادثه ناگوار برخورد جدی خواهد شد.
اعلام مقصران حادثه برخورد قطار تا دو هفته آینده
در حالی که سران سه قوه کمیته‌هایی را مأمور بررسی ماجرا کرده‌اند، رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن از اعلام مقصران اصلی حادثه برخورد دو رام قطار در منطقه هفت‌خوان سمنان تا دو هفته آینده خبر داد. حسین عاشوری به تشریح جلسه فوق العاده بررسی حادثه برخورد دو رام قطار در منطه هفت‌خوان سمنان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزرای «راه  و شهرسازی»، «کشور» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان برگزار شد، پرداخت. رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن اظهار داشت: مجموعه ای از خطاهای چند نفر را داشتیم و ضمن اینکه در ادامه بررسی ها باید همه مدیران و افرادی که در این فرآیند حضور داشتند مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم به یک بررسی همه جانبه برسیم.وی درباره زمان احتمالی اعلام نتیجه بررسی ها گفت: برای اینکه بتوانیم به یک جمع بندی درست برسیم باید همه مدارک و مستندات را بررسی کنیم و بطور معمول یک الی دو ماه زمان می برد اما با تاکیدی که در این جلسه برای تعجیل در بررسی و اعلام مقصرین صورت گرفت تلاش ما این است ظرف یک الی دو هفته آینده نتیجه را اعلام کنیم.

 


تعداد بازدید :  180