شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
در نشست هم‌اندیشی وزیر اقتصاد با اصحاب فرهنگ و هنر مطرح شد
چانه‌زنی اهالی هنر برای تخفیف مالیاتی

شهروند| اقتصاد آن‌قدر در لابه‌لای بخش‌های زندگی تنیده شده که کارگر، مدیر و هنرمند نمی‌شناسد. شاید به همین دلیل بود که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به همایش نخستین هم‌اندیشی با اهالی فرهنگ و هنر رفت تا گوش شنوایی برای مشکلات و مطالباتشان باشد. در این نشست که شامگاه روز دوشنبه در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزیر ارشاد، ایراج راد، رئیس خانه تئاتر، منوچهر محمدی تهیه‌کننده و تعدادی از هنرمندان و گالری‌داران با وزیر اقتصاد حضور داشتند.
در جامعه همچنان
تفکر دولتی شدن به شدت حاکم است
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در سخنانی در این نشست گفت: هنوز در جامعه ما سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران به‌عنوان افراد نامطلوب تلقی می‌شوند این تفکر مستلزم اصلاح است. کارآفرینی باید در کشور ما به یک ارزش برتر تبدیل شود و این کار شدنی نیست جز با مشارکت شما اهالی فرهنگ. وی با اشاره به پیش‌نیاز دیگر در حوزه اقتصادی گفت: حضور مردم در عرصه اقتصاد و درآمد دیگر پیش‌نیاز لازم است ما اگر می‌خواهیم کارآیی اقتصادی را افزایش دهیم چاره‌ای جز مشارکت مردم نداریم. هنوز در جامعه تفکر دولتی به شدت حاکم است و برطرف کردن این طرز تلقی و صحیح کردن نگاه مردم کاری است که انتظار می‌رود اهالی فرهنگ و هنر در آن وارد شوند چرا که نقش آنها بسیار مهم است. اولویت دیگری که ما قائل هستیم تأمین مالی پایدار و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است. اگر ما آسیب‌پذیریم، اگر فشارهای خارجی اقتصاد ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد به این دلیل است که وابستگی به منابع نفتی داریم. وی افزود: سال‌هاست کارشناسان ما به این نتیجه رسیده‌اند که باید این وابستگی قطع شده و درآمدهای پاک مالیاتی جای آن را بگیرد. در طول تاریخ، ایرانیان با دولت‌های جور و ظلم روبه‌رو بودند، بنابراین کمک به این دولت‌ها را جایز نمی‌دانستند اما پس از انقلاب مردم خود بر سرنوشت خود حاکم شدند و باید این نگاه تغییر می‌کرد. انتظار این است که مردم به دولت خود کمک کنند؛ هنرمندان در ایجاد این باور می‌توانند بسیار نقش‌آفرینی کنند.
پروژه‌های سینمایی ایجاد شغل می‌کنند
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور هم با بیان این‌که در بخش سینما ده‌ها و صدها نفر در طول‌ سال در اجرای یک پروژه سینمایی ممکن است درگیر شوند، تصریح کرد: این پروژه‌های سینمایی ایجاد شغل می‌کنند و در این راستا اولین و اصلی‌ترین درخواست اهالی هنر این است که نوع نگاه به حیطه فرهنگ و هنر تغییر یابد و با کاهش مالیات‌ها بتوانیم آرامش نسبی را در این عرصه شاهد باشیم.


تعداد بازدید :  236