سایپانیوز: سایپا براساس یکسری دستورات تکلیفی در سالهای 88 و 89 متاسفانه مجبور به برخی معاملات نامتعارف ازجمله خرید سهام شد و دو خودروسازی ورشکسته بخش خصوصی که هیچگونه محصولی نداشتند و فقط بدهیهای کلانی به بانکها داشتند را خریداری کرد که هیچگونه سودی برای سایپا در برنداشت. علاوه بر این در آن سالها سایپا درگیر یکسری پروژههای غیرضروری و کارشناسینشده که صرفا منشأ سیاسی داشت، شد و حدود 2500میلیارد تومان بدهی به این گروه تحمیل شد که باعث ایجاد بحران برای این گروه بزرگ خودروسازی گردید.
به گزارش سایپانیوز، در مراسمی که به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و تجلیل از کارکنان فرزند شهید شاغل در گروه خودروسازی سایپا در شرکت پارس خودرو برگزار شد، مهندس مدنی - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- ضمن قدردانی از حمایتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت، فرارسیدن هفته دفاع مقدس را تبریک گفت و افزود: ارزشها و معیارهای خلقشده در دفاع مقدس باید سرلوحه تمامی کارهای ما باشد و احساس آرامشی که اکنون در کشور بهخصوص در حوزه تولید بهوجود آمده به دلیل زحمات و ازخودگذشتگی رزمندگان دفاع مقدس است.
مدنی افزود: در سالهای 90 و 91 با وجود شرایطی خاص و ایجاد 4 شوک افزایش قیمت ارز، افزایش مشکلات شرایط گشایش اعتبار، بیان جمله معروف پراید کیلویی چند؟، تحریک مردم به نخریدن خودرو و افزایش تحریمهای بینالمللی، خوشبختانه توانستیم با تلاش و همت همه همکاران، با وجود کمبود نقدینگی، شرکت را به روال عادی برگردانیم.
وی سیاستزدگی از کل گروه سایپا را ازجمله کارهای مهم انجامشده دانست و گفت: خوشبختانه توانستیم فضای مسموم سیاسی را که در گروه سایپا حاکم شده بود پاک کنیم، علاوه بر این بدهیهای سنگینی را که ایجاد شده بود با فروش داراییهای مازاد موفق به بازپرداخت شدیم که در این مسیر حمایتهای دولت تدبیر و امید و بهخصوص مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت ستودنی است و این موارد باعث خروج صنعت از بحران ایجادشده بود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: سه اصل اساسی تولید، توسعه محصول و صادرات را در اولویت قرار دادیم و نتایج خوبی را هم به دست آوردیم و امسال نسبت به سال گذشته 35درصد افزایش تولید داشتهایم و براساس برنامهریزی این روند تولید را افزایش خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تولید خوب بود ولی تحریمها باعث ایجاد اشکال در روند کاری شد. البته با ایجاد توسعه محصول براساس برند داخلی سعی در برطرف کردن مشکلات داریم.
وی برنامه تولید محصولات سایپا را براساس برند داخلی دانست و گفت: براساس برنامه 60 تا 70درصد محصولات با برند سایپا تولید خواهد شد و بقیه محصولات نیز با همکاری شرکای جدید خارجی و براساس فرهنگ همکاریهای متقابل تولید و عرضه خواهد شد. البته با وجود کمبود شدید نقدینگی ایجاد تنوع به این اندازه در تاریخ خودروسازی بیسابقه بوده است.
مدنی با اشاره به تولید 13 محصول جدید در سال آینده در گروه سایپا گفت: نقشه راه گروه سایپا، افزایش محصول و ایجاد تنوع است و بر همین اساس درحال طراحی پلتفرم جدید SP100 هستیم و این تنها پلتفرمی است که با مشارکت مهندسان ایرانی درحال ساخت است. علاوه بر این خودرو سراتو به تولید انبوه رسیده و از هفته آینده پیشفروش خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به وضع خوب شرکت سایپا در صادرات محصول گفت: سایپا جزو بهترین شرکتهای صادراتی است و در ششماهه اول امسال 88درصد کل صادرات خودرو کشور متعلق به سایپا بوده و تا آخر سال 32هزار خودرو صادر خواهیم کرد و در این وضع صادرات محصول در رفع نیاز ارزی بسیار مناسب است.
وی در رابطه با استراتژیهای کیفی محصولات گفت: سند راهبردی کیفیت تدوین شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارایه شده و شاخص کیفی محصولات در گروه سایپا درحال بهبود و رضایت مشتریان درحال برآورده شدن است و جهت افزایش کرامت مشتریان برنامههای فرهنگی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی درخصوص منابع انسانی گروه سایپا خاطرنشان کرد: برخلاف شرکتهای خارجی که در بروز مشکلات مالی اولین برنامه تعدیل نیروها را در دستور کار قرار میدهند، سعی کردیم در وضع بحرانی ایجادشده، هیچ نیرویی را تعدیل نکنیم و بهطورکلی 3هزار نفر را بازنشسته کردهایم. همچنین برای اولینبار طرح بازنشستگی سخت و زیانآور را در سایپا اجرا کردهایم و به همین دلیل فشار نقدینگی به ما وارد شده البته در آینده وضع بهتر خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: بعضی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در کسب و کار ما تأثیرگذار بوده و باعث افزایش میزان انصرافیهای خرید خودرو و کاهش پیشفروش شده و درنهایت مانع از جذب نقدینگی شده و متاسفانه هرزمان که خودروسازی خواست نفسی بکشد و حرکتی رو به جلو داشته باشد یک صحبت نابجا یا تصمیم غیرعقلانی به این صنعت ضربه زده است.