شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
هشدار رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:
آب تهران برای کودکان زیر 10سال مناسب نیست
مرتضی طلایی: ساخت برج 17 طبقه در باغ پسیان را متوقف کنید

شهروند| صدور پروانه ساخت هتلی 17 طبقه در خیابان ولیعصر تهران، در تقاطع خیابان مقدس‌اردبیلی و فلاحی روی خاکستر درختان باغ پسیان صدای اعتراض شورای شهر تهران را بلند کرده است. قرار است این غول 17 طبقه در حاشیه خیابان ولی عصر تهران که یکی از محورهای تاریخی- طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است، ساخته شود.
چندماه پیش خبر رسید تخریب و قطع درختان باغ پسیان در خیابان ولی عصر آغاز شده، باغی که دست کم یکصد اصله درخت کهنسال و چنار قدیمی و یکی از خانه باغ‌های تاریخی شمیران در آن وجود دارد. این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌هایی است که پس از تخریب گسترده باغات در دهه‌های اخیر در تهران باقیمانده و البته چهارمین قطعه باغی است که در محدوده منطقه زعفرانیه- پسیان با مجوز شهرداری تهران تخریب می‌شود. پیشتر خبرگزاری مهر با انتشار تصاویر و مستنداتی از قطع درختان و تخریب این باغ خبر داده بود.
مستنداتی که از صدور پروانه ساخت در این باغ صادرشده نشان می‌دهد این باغ هم مثل خیلی دیگر از باغ‌ها تهران قرار  است تخریب شود تا به‌جای آن یک هیولای ساختمانی بسازند. هرچند حالا حرف ساخت هتلی 17 طبقه است اما واقعیت این است که مصوبات کمیسیون ماده پنج نشان می‌دهد شهرداری تهران تقاضای ساخت مجتمع جهانگردی 31 طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده 5 برده است و درنهایت کمیسیون با ساخت هتلی 17 طبقه موافقت کرده است. البته این مصوبه به امضای نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده وزارت نیرو نرسیده است اما با وجود عدم موافقت نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست کمیسیون ماده پنج با امضای نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی و امضای تعجب‌برانگیز نماینده سازمان میراث فرهنگی، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران به تصویب رسیده است.  
دیروز «مرتضی طلایی»، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در مورد ساخت هتل 17 طبقه در باغ پسیان واقع در خیابان ولیعصر هشدار داد و از شهرداری تهران خواست ادامه این پروژه را متوقف کند چرا که ساخت چنین مرکز تجاری عظیمی هویت تاریخی، طبیعی و فرهنگی خیابان ولی عصر را نابود کرده و زمینه را برای تجاری شدن این خیابان فراهم می‌کند.  
طلایی در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که دیروز برگزار شد، در مورد ساخت هتل 17 طبقه در خیابان ولیعصر به قالیباف تذکر داد و با بیان این‌که خیابان ولیعصر به ثبت ملی رسیده است گفت:  قرار است هتل 17 طبقه‌ای در باغ پسیان که 2600 متر پهنا دارد ایجاد شود.  
او با بیان این‌که 100 اصله چنار هفتادساله در این باغ وجود دارد، گفت: کمیسیون ماده 5 با درخواست تأسیس هتل 17 طبقه به جای 31 طبقه موافقت کرده است اما امیدوارم شهرداری از ایجاد این هتل جلوگیری کند چرا که قطعا پس از مدتی خیابان ولیعصر به خیابان برج‌های تجاری و اداری بدل می‌شود.  
او با بیان این‌که در طرح تفصیلی تراکم M111 و حداقل ساخت9 طبقه برای این منطقه در نظر گرفته شده است، گفت: «قطعا با ساخت این هتل بر اثر سایه ساختمان، مابقی درختان نیز نابود می‌شوند.»
نایب رئیس شورا در مورد اعتراض جمعی از کسبه 17 شهریور گفت: اجرای طرح پیاده راه 17 شهریور یک کار فرهنگی بود اما منافع ذینفعان مورد توجه قرار نگرفت و امیدوارم حل این مسأله به صورت اورژانسی در دستور کار قرار گیرد چرا که اگر جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشود مجبور هستیم خیابان را باز کنیم و این درحالی است که می‌توان با توافق با کسبه این مشکل را حل کرد.
هشدار حافظی
به نیترات 30‌درصدی آب تهران
جلسه دیروز شورای شهر تهران یک نطق پیش از دستور هم داشت. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران ناطق جلسه شورا در صحبت‌هایش نسبت به نیترات موجود در آب تهران هشدار داد و گفت: سال‌های گذشته 75‌درصد آب تهران توسط سدها و تنها 25‌درصد توسط چاه‌های عمیق پوشش داده می‌شد، اما متأسفانه امسال 58‌درصد از آب تهران توسط سدها و 42‌درصد توسط چاه‌ها تأمین می‌شود و آب چاه‌ها دارای نیترات است.  
حافظی با بیان این‌که براساس استانداردهای جهانی میزان نیترات در هر لیتر آب PPM‌ 45 باید باشد، گفت: اما برای آب ما این عدد حدود 50‌درصد است.  او با بیان این‌که آب پشت‌سدها زیر 10‌درصد نیترات دارند که برای مصرف انسانی بسیار مناسب است، گفت: اما به واسطه حفر چاه‌های عمیق میزان نیترات موجود در آب‌ها 60‌درصد است که آب چاه با سد تلفیق شده و درحال حاضر نیترات موجود در آب تهران 30‌درصد است.  
به گفته حافظی کودکان زیر 10‌سال باید آب کمتر از 10‌درصد نیترات مصرف کنند و این میزان نیترات در آب موجب مرگ نوزادان زیر سه ماه می‌شود.  
او با بیان این‌که روزانه سه‌میلیاردتومان برای تصفیه آب تهران هزینه می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم بخشی از این هزینه به تأمین آب معدنی ارزان‌قیمت برای مصرف شهروندان هدایت شود و آب لوله‌کشی برای سایر مصارف صرف شود چرا که تنها یک‌درصد از آب برای شرب مصرف می‌شود.  
تذکر مسجد جامعی درباره حادثه جمهوری
چندماه دیگر سالروز حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری است، حادثه‌ای که منجر به مرگ دو کارگر زن تهرانی شد و انتشار فیلم‌های آن تا مدت‌ها بحث‌ها و حرف‌های زیادی را درباره نقص ناوگان ایمنی و ضعف مدیریت در آن به راه انداخت.
 دیروز احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا همزمان با تقدیر و تشکر از آتش‌نشانان در خواست کرد گزارشی برای پیگیری حادثه جمهوری ارایه شود.  او با یادی از شهید امید عباسی، آتش‌نشان فداکار و تأکید بر این‌که عباسی چهره ماندگاری در این حوزه است، از معصومه ‌آباد، رئیس کمیته ایمنی شورا درخواست کرد گزارش پیگیری مرگ دو نفر در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری را ارایه کند.  
همچنین «محسن سرخو» عضو کمیسیون عمران نیز با بیان این‌که ما در شورای شهر و مدیریت شهری نقش بسزایی در پیشگیری از بروز حوادث داریم، گفت: حدود سه مرتبه مصوباتی را برای ارتقای تجهیزات و آموزش آتش‌نشانان تصویب کردیم اما متأسفانه بعد از گذشت چندماه هیچ‌گونه پیشنهادی از سوی شهرداری برای بررسی به شورای شهر نرسیده است.  او با اشاره به خطرات موجود در شهر تهران گفت: حضور به موقع نیازمند تجهیزات و آموزش‌های لازم است و باید تجهیزات موجود نیز به روز باشند.


تعداد بازدید :  233