شماره ۳۹۴ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر
صفحه را ببند
گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد

اشرف السادات پرهیزکار   سالمند مستقر در آسایشگاه آریان نو

سالمندی، فرآیندی زیستی است که تمام موجودات زنده ازجمله انسان را در بر می‌گیرد. سالمندی دوره‌ای از زندگی است که از 65 سالگی شروع می‌شود.
 امروزه سالمندی به دلیل افزایش جمعیت سالمندان جهان به‌عنوان یک پدیده مهم جهانی به شمار می‌رود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد سالمندان در کشورهای آسیای جنوب غربی ازجمله ایران در‌ سال 2000 حدود 7درصد کل جمعیت بوده و این رقم تا‌ سال 2030 به 15درصد خواهد رسید.
درحال حاضر قریب به یک‌میلیارد نفر از جمعیت کنونی جهان را افراد سالمند بالای 60‌سال تشکیل می‌دهند؛ درحالی‌که با رشد جمعیت جهان در آینده، با افزایش جمعیت سالمندان مواجه خواهیم شد.
امروزه افزایش سالمندان بسیاری از کشور‌ها را با چالش‌های متعدد مواجه کرده است. لذا به منظور حل مسائل سالمندان و توجه و تکریم آنان، سازمان‌ملل روز اول اکتبر یعنی 9 مهر را به‌عنوان روز جهانی سالمندان انتخاب کرده است.
9مهرماه به‌عنوان روز سالمندان نامگذاری شده است تا گامی در راستای تکریم این پدران و مادران برداشته شود. با این حال، به حکم الهی و فطری و سنن اجتماعی، فرزندان باید حرمت پدر و مادر خود را حفظ و احترام ویژه به آنها ابراز کنند.
آن روز که جبرئیل، آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْسانًا» را به زمین سپرد و به کمان پشت خمیده والدین اشاره کرد، تیر نگاه عمیق کهنسالان، قلب‌ها را نشانه گرفت و امروز، پس از سال‌ها، نامه نگاه عمیق آنها را که می‌گشاییم، تنها آهی از نهاد برخاسته را می‌خوانیم.
من اشرف السادات پرهیزکار متولد دوم اردیبهشت‌ماه 1320 در شهر شیراز، دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی از دانشگاه ایالتی نیویورک و لیسانس حقوق از دانشگاه تهران هستم. پدرم سیدحبیب‌اله پرهیزکار اولین فارغ‌التحصیل کالج سلطنتی انگلستان است. ایشان متخصص جراحی گوش، حلق و بینی در شیراز بوده و ثروت خود را برای ساخت و تجهیز کودکان سرطانی در شیراز
وقف کرده‌اند.  
مادرم، بدرالسادات امین تفرشی فارغ‌التحصیل رشته علوم طبیعی و اولین فارغ‌التحصیل زن از دانشگاه تهران بودند که ایشان نیز خود را وقف کودکان سرطانی کردند و بیمارستان کودکان سرطانی را به نام دکتر پرهیزکار تأسیس کردند.
من تدریس و کارهای تحقیقی خود را از دانشگاه‌های آمریکا شروع کردم و در ‌سال 1360به ایران بازگشتم.
در ایران 3‌سال سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی تهران، محقق دانشگاه تهران و بیش از ده‌ها دفاعیه حقوقی در کارنامه‌ام وجود دارد. همین‌طور افتخار شاگردی آقای ناصر کاتوزیان مرد اول رشته حقوق ایران را دارم. همچنین همکاری با معاونت بهداشت و درمان و دپارتمان سلامت و همکاری در سمپوزیوم‌های علمی را عهده دارم و مقالات بسیاری در زمینه حقوق، اقتصاد و زبان مکتوب و به جامعه ارایه کرده‌ام.  
الگوی خود مراقبتی
گذشت عمر را نمی‌توان متوقف کرد ولی می‌توان با بکارگیری روش‌های مناسب، با اختلالات و معلولیت‌های دوره سالمندی مقابله کرد یا آن را به تعویق انداخت لذا در همین راستا به اختصار مواردی را توضیح خواهم داد.
تغذیه
حفظ سلامت و عملکرد مطلوب بدن با رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه، غلات، انواع گوشت، لبنیات، استفاده روزانه 9-8 لیوان آب و انواع ویتامین‌ها امکان‌پذیر است.  لازم به ذکر است بهره‌گیری از آشامیدنی‌های سالم برای پیشگیری از یبوست ناشی از فقدان فعالیت جسمانی سالمند، امری ضروری به حساب می‌آید.
ورزش
ورزش از عوامل موثر و مفید در تأمین سلامتی جسم و روح است.  سالمند باید روزانه تمرینات منظم ورزشی و مناسب با وضع جسمانی خود را زیر نظر متخصصان امر داشته باشد.
بهداشت
رعایت بهداشت فردی مثل استحمام روزانه با احتیاط کامل، در راستای خود مراقبتی است. مواردی که در این امر باید رعایت شود درجه حرارت آب و ضدعفونی شدن وسایل است.
علاوه‌بر موارد ذکر شده برخی عوامل شخصی و اجتماعی مثل زندگی خانوادگی و تأمین نیازهای مالی هم در بهداشت روانی سالمند موثر است.


تعداد بازدید :  287