شماره ۹۸۸ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
سخنرانی آتشین علی جنتی در مراسم تودیع و معارفه وزرای ارشاد
ناگفته‌های وزیر سابق

علی نامجو - شهروند| روز وداع وزیر سابق همراه شد با سخنانی تند و آتشین. حرف‌هایی از دست‌های پنهان و اتاق‌ فکرهایی نهان که به مرور به اتاق‌هایی برای تخریب فرهنگ ایران تبدیل شدند. علی جنتی در مراسم تودیع و معارفه وزیر پیشنهادی ریاست جمهوري هم گفته‌هایی اینچنین داشت. حالا هم با معارفه رسمی سید رضا صالحی‌امیری به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد جدید، دوباره پرده از اخباری دیگر برداشت: «اتاق‌های فکر پنهان از ابتدای دولت یازدهم برای تخریب دولت فعالیت کردند و بعد این اتاق‌ها به اتاق عملیات تبدیل شد.» او در حالی از اتاق‌های عملیات صحبت کرد که روز گذشته، 17 آبان پشت تریبون تالار وحدت رفت تا جای خود را به وزیر جدید بسپارد.
علی جنتی با خواندن بخشی از خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: اهالی هنر امیدوارم آنچه شما درباره عملکرد من گواهی کردید، در کارنامه‌ام ثبت شود و خداوند با حسن ظن با من رفتار کند. من در این مجال به دنبال ارایه گزارش از عملکرد وزارتخانه نیستم اما به همین بسنده می‌کنم که در اقدامات دولت تدبیر و امید سهم من بکارگیری نیروهایی مومن، معتقد به نظام، کارآمد و متخصص بود. تلاش کردم دوستان همکار با من در عمل نشان دهند که لیاقت و شایستگی جایگاهشان را دارند و واقعا داشتند. ما برای هنرمندان هیچ کاری نکردیم فقط سعی کردیم کرامت و منزلت آنها را حفظ کنیم.
با آغاز به کار دولت یازدهم در بخش‌های مختلفی اتاق فکرهایی برای تخریب دولت شروع به کار کرد که البته در آغاز اتاق فکر بودند و بعدا تبدیل به اتاق عملیات شدند؛ برای مثال در حوزه کتاب این گروه روز به روز و هفته به هفته تمام آنچه را که منتشر می‌شد، رصد می‌کردند و اگر در برخی آثار یک پاراگراف با سلیقه آنها همخوانی نداشت یا عکس منتشر شده‌ای را در کتاب نمی‌پسندیدند، جزوه‌هایی درست می‌کردند و به مقامات و ائمه جمعه ارایه می‌کردند تا نشان دهند فرهنگ در حال حرکت در مسیر ولنگاری است. اتاق فکری برای مقابله با موسیقی و کنسرت تشکیل شد تا با بهره‌گیری از سایت‌ها و رسانه‌هایی که در اختیارشان بود به موضوعی همچون تک‌خوانی خانم‌ها به‌عنوان اتفاقی هولناک اشاره کنند. در حالی‌که در طول سه ‌سال فعالیت دولت تدبیر و امید تنها سه مورد مجوز برای اجرای برنامه‌هایی با تک‌خوانی خانم‌ها صادر شد که همگی در فرهنگسرای نیاوران، فقط و فقط برای خانم‌ها و بدون حضور موبایل و دوربین بود.  جنتی افزود: این آقایان در صحن علنی عکس یک خانمی را روی میز تمامی نمایندگان مجلس گذاشتند و گفتند: ایشان همان خواننده‌ای است که تک‌خوانی کرده است. متأسفانه با بی‌تقوایی برخی این موضوعات در مرکز توجهات قرار گرفت و به من کارت زرد دادند و مراجع محترم تقلید هم براساس همین ماجرا اظهارنظر کردند که کشور به کدام سمت دارد می‌رود که خانم‌ها تک‌خوانی می‌کنند؟! گفتند وضع ظاهری هنرمندان روی صحنه نامناسب است. با تدوین دستورالعملی این وضع را درست کردیم. بعد گفتند این موضوع به کنار تماشاچیانی که به سالن‌های اجرا می‌آیند حجابشان درست نیست و بنابراین کنسرت باید تعطیل شود. پس از آن نوبت به ماجرای ممنوعیت برگزاری کنسرت در برخی از شهرها رسید. گفتند هرکس می‌خواهد کنسرت اجرا کند از مشهد بیرون برود. بعد از آن نوبت به قم رسید و در ادامه گفتند شیراز هم به دلیل حضور مرقد مطهر شاهچراغ نباید میزبان هیچ کنسرتی باشد. در این مسیر نیروهای خودسر در مقابل وزارت ارشاد قرار گرفتند.  وزیر پیشین ارشاد ادامه داد: تلاش ما بر این بود که زاویه اصحاب  فرهنگ را با نظام کم کنیم و هنرشان را در خدمت نظام قرار دهیم؛ در حالی‌که هجمه وسیعی برای مقابله با شبکه‌های مجازی ایجاد شده بود، گفتیم باید به تولید اطلاعات بپردازیم و فضای مجازی را با تولیدات خودمان پر کنیم.  او در پایان اعلام کرد: خوشحالم که امروز سکان وزارت فرهنگ و ارشاد به دست برادر مومن و فرهنگ دوستم آقای صالحی‌امیری خواهد بود تا با توانمندی که در عرصه فرهنگی دارند، مجموعه سیاست‌های دولت تدبیر و امید را دنبال کنند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در این مراسم گفت: چه قبول کنیم چه نه، این جلسه مراسم تودیع و پاسداشت از زحمات برادر ارجمندم دکتر علی جنتی است که در طول این سه ‌سال زحمات زیادی کشیدند. آقای جنتی مدیری همه‌جانبه‌نگر، متدین، معتدل، منصف، توانا و انقلابی است که عمر خودش را در راه پیشرفت این کشور و این نظام صرف کرده است.  معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: ما متأسفیم که از ادامه خدمت ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد محروم شدیم و برایشان آرزوی موفقیت داریم. آقای جنتی در زمان شروع مسئولیت با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر روبه‌رو بود. علی جنتی اطمینان، آرامش و امید به هنر و فرهنگ و اهالی آن را بازگرداند. اکنون هم قرار است آقای صالحی‌امیری در همین مسیر راه را ادامه دهد. او تجربه‌های ارزشمندی در سیاست‌گذاری حوزه فرهنگی در موسسه تحقیقات استراتژیک، دانشگاه و مرکز اسناد و کتابخانه ملی داشته است. جهانگیری در پایان گفت: در شرایط کنونی که عمر دولت رو به پایان است قبول مسئولیت در این حوزه بیانگر عزت نفس، روح خدمت‌گذاری و علاقه‌مندی به فرهنگ ایران است.  
دکتر سیدرضا صالحی‌امیری هم در این مراسم گفت: حوزه فرهنگ به مثابه اقیانوسی است که همه انسان‌های تشنه می‌توانند از آن سیراب شوند. فرهنگ روح فضیلت است و انسان‌ها در جامعه بی‌فرهنگ همچون مردگان بی‌روح‌اند.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به هنرمندان حاضر در تالار وحدت گفت: پیام شما هنرمندان با حضور در این مراسم به دکتر جهانگیری و جناب آقای دکتر روحانی این است که ما شما را در مسیر فرهنگی حمایت می‌کنیم. آیا غیر از این است؟ پیام دولت به شما این است که قطار پیشرفت در مسیر فرهنگ را با سرعت و نشاط بیشتری به حرکت در خواهیم آورد.  صالحي‌اميري در پايان گفت: دولت و همه همکاران ما در دستگاه فرهنگی هیچ شأن و منزلتی جز خدمت به شما ندارند. به سوی همه شما ادبا، شعرا و روحانیت معزز دست نیاز دراز می‌کنیم تا هم قسم شویم و این کشتی پر تلاطم را به مقصد برسانیم. این اتفاق شدنی است مشروط بر این‌که با هم وفاق و همدلی داشته باشیم.


تعداد بازدید :  225