شماره ۹۸۸ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
شمشیر بُرنده ایران
تیم ملی شمشیربازی کشورمان به مقام نخست جهان دست پیدا کرد

شهروند| با گذشت چند ماه از المپیک دوباره تنور ورزش داغ شده و حضور نمایندگان ورزش کشورمان در رشته‌های مختلف در میادین بین‌المللی با افتخارات زیادی همراه بوده است. یکشنبه شب، چند ساعت بعد از این‌که ووشوی ایران توانست عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کند، تیم‌های پرورش اندام و شمشیربازی کشورمان موفق شدند در رقابت‌های جهان به مقام قهرمانی برسند و پرچم ایران را در کشورهای اسپانیا و سنگال برافراشته کنند.
 
کار تاریخی شمشیربازان
تیم ملی شمشیربازی ایران که با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، فرزاد باهرارسباران و محمد رهبری و با سرمربیگری پیمان فخری در جام‌جهانی سنگال حاضر شده بود، موفق شد با کنار زدن حریفان قدرتمند خود بر بام جهان بایستد و بار دیگر در اسلحه سابر افتخاری را برای کشورمان رقم بزند. تا قبل از این شمشیربازان ایرانی در رقابت‌های جام‌جهانی حتی موفق به رفتن روی سکو هم نشده بودند و بهترین عنوان آنها تا قبل از این چهارمی بود اما در ادامه موفقیت‌های شمشیربازی که در المپیک هم با چهارمی مجتبی عابدینی بیشتر به چشم آمد، یک عنوان تاریخی برای تیم‌ملی این رشته کسب شد. سابریست‌های ایران در بازی نخست خود 45 بر 22 برابر ژاپن به برتری رسیدند و در دومین بازی هم برابر آمریکا تیم اول رنکینگ جهانی 45 بر 44 پیروز شدند. تیم‌ملی ایران، در نیمه نهایی، کره‌جنوبی را با نتیجه 45 بر 34 شکست داده بود و درنهایت در فینال این رقابت‌ها ایتالیا را 45 بر 39 شکست داد تا برای اولین‌بار قهرمان جهان شود.
جالب این‌که نمایندگان ایران با وجود موفقیت در بخش تیمی، در رقابت‌های انفرادی به توفیق خاصی نرسیدند و حتی از صعود به مرحله یک هشتم نهایی بازماندند. مجتبي عابديني وعلي پاكدامن براي صعود به جدول 16 نفر مسابقات جام‌جهاني شمشيربازي اسلحه سابر در سنگال با شكست مقابل نمايندگان كشور ايتاليا و محمد رهبري با قبول شكست مقابل آمريكا از صعود به مرحله بعد مسابقات باز ماندند. همین موضوع باعث شد تا شمشیربازان در رنکینگ انفرادی فدراسیون جهانی با سقوط چند پله‌ای مواجه شده و مجتبی عابدینی با بهترین رتبه در جایگاه هفتم جهان قرار گرفت. قهرمانی شمشیربازی ایران در جام‌جهانی در شرایطی رقم خورد که مجتبی عابدینی توانست ناکامی المپیک را جبران کرده و مقابل نمایندگان کره و آمریکا به برتری برسد. پیمان فخری،‌ سرمربی تیم‌ملی بعد از این قهرمانی می‌گوید: «ما مختصر طلبی از شمشیربازی دنیا داشتیم که آن را در سنگال نقد کردیم. ما به این بازی‌ها آمدیم که این طلبمان را بگیریم که این اتفاق افتاد. مطمئن باشید که بازهم ادامه می‌دهیم و بازهم مدال می‌گیریم. ما باید در المپیک مدال می‌گرفتیم اما این اتفاق رخ نداد. لیاقت شاگردان من بیشتر از این است. با کدام تأسیسات با کشورهای دنیا می‌جنگیم؟ اگر بقیه بدانند که ما در چه شرایط و با چه بودجه‌ای با آنها مبارزه می‌کنیم شاید باورشان نشود.»
   
قهرمانی مقتدرانه پرورش‌اندام
تیم پرورش‌اندام ایران که در سال‌های اخیر توانسته خودش را به‌عنوان قدرت نخست در جهان معرفی کند، این بار در مسابقات جهانی اسپانیا توانست قهرمانی‌اش را تکرار کند. ورزشکاران کشورمان با کسب 5 مدال طلا، 2 نقره، یک برنز، یک مقام چهارمی و 2 مقام ششمی مقتدرانه روی سکوی قهرمانی جهان ایستادند. این هفتادمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در رشته پرورش اندام محسوب می‌شد که ایران با وجود عدم حضور ورزشکارانش در بخش بانوان مقتدرانه به قهرمانی رسید. در این رقابت‌ها مهدی حیدری(70 کیلوگرم)، سجاد نیکنام نماینده(85 کیلوگرم)،‌ حسین کلاته(90 کیلوگرم)، جعفر غفارنژاد(95 کیلوگرم) و بهروز تابانی(100 کیلوگرم) طلایی‌های ایران در این رقابت‌ها بودند. میثم کشوری(95 کیلوگرم) و حسن خسروی(100 کیلوگرم) به نقره دست یافتند و محسن صمدی(100+ کیلوگرم) نیز تنها برنزی ایران بود.
علاوه بر ورزشکاران پرورش اندام، ایران در رشته بادی کلاسیک و یازدهمین دوره مسابقات جهانی این رشته نیز نمایندگانی را داشت. این رقابت‌ها که همزمان با مسابقات پرورش اندام برگزار می‌شد، درنهایت با قهرمانی ایران به پایان رسید. سیدروح‌الله میرنورالهی(168 سانتی متر)، مهدی پروانی
(171 سانتی‌متر) و کیوان رضاپور(دسته قدی 180+ سانتی متر) طلایی شدند. حسام خسروی(180+ سانتی‌متر) نقره گرفت و محمدرضا جعفری(180 سانتی متر) به برنز رسید. همچنین سیدروح‌الله میرنورالهی تنها نماینده کشورمان در رشته بادی کلاسیک المپیکی موفق به کسب مقام اول و عنوان قهرمان قهرمانان جهان شد.


تعداد بازدید :  291