شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
معاون وزیر نفت: صنعت گاز 41/5 ‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد
سیل تقاضای گازی اروپاییان منتظر لغو تحریم است

گروه اقتصادی شهروند| ایران با 34‌هزار ‌میلیارد مکعب گاز طبیعی، یکی از بزرگ‌ترین مخازن این انرژی در سراسر جهان را در خود جای داده که تا 40-50‌سال آینده با همین ظرفیت می‌تواند تولید کند. با این وجود بعد از انقلاب اسلامی ایران بود که به این ذخایر توجه و گام‌هایی در جهت بهره‌برداری از آن انجام شد. در دهه منتهی به 1359، ایران فقط گاز را با بهایی ناچیز به روسیه صادر می‌کرد اما در ‌سال 59 این روند قطع شد تا گاز در داخل کشور مصرف شود. ایران در آن زمان بی‌تجربه بود و به همین دلیل طراحی شبکه گاز در ایران توسط فرانسه انجام شد و این روند نیز 10‌سال طول کشید. در همین زمینه حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران در این‌باره گفت: تولید گاز در سال 49 معادل 2‌میلیارد مترمکعب بود که این رقم هم‌اکنون به 189‌میلیارد مترمکعب رسیده و طبق برنامه تا‌ سال 96 باید به 330‌میلیارد مترمکعب افزایش یابد.
خصوصی‌سازی در بخش گاز
اکنون در نقطه‌ای هستیم که تنها 5‌درصد گاز تولیدشده در کشور صادر می‌شود و 95‌درصد دیگر در داخل مصرف می‌شود. اما در سال‌های آینده توسعه مصرف از توسعه تولید گاز پیشی خواهد گرفت.  به گفته معاون وزیر نفت، طی سال‌های گذشته برخی از واحدها به بخش خصوصی واگذار شد اما این واگذاری مناسب صورت نگرفت چرا که تنها سود کلانی را نصیب عده‌ای کرد و باقی مردم از این موضوع ضرر کردند.
سرمایه‌گذاری 5/41 میلیاردی تا 4‌سال دیگر
عراقی با اظهار این‌که برای تحقق اهداف صنعت گاز تا ‌سال 96 باید 5/41‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شود، گفت: وابستگی کشور به گاز در افق 1404 به 70‌درصد خواهد رسید. وی با بیان این‌که اگرچه زمستان امسال نسبت به ‌سال گذشته مشکلات گازرسانی کمتر خواهد بود، گفت: با وجود افزایش صدمیلیون مترمکعبی گاز در زمستان، حدود 135‌میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت. به گفته عراقی تنها یک‌چهارم درآمد حاصل از فروش گاز به مشترکین به شرکت ملی گاز اختصاص می‌یابد چرا که سه‌چهارم باقیمانده آن برای پرداخت یارانه‌ها مصرف می‌شود. عراقی از امکان اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی به صورت قراردادهای بی.او.او خبر داد و گفت: در این نوع قراردادها بخش خصوصی گاز ذخیره شده را به شرکت ملی گاز ایران می‌فروشد.
زنگنه مذاکره‌کننده اصلی در صادرات گاز
این مقام مسئول درباره صادرات گاز ایران گفت: در صورت از بین رفتن تحریم‌ها و پیشرفت مذاکرات، اروپایی‌ها و سایر کشورها برای واردات گاز از ایران اقدام خواهند کرد. او همچنین درباره واردات گاز از ترکمنستان با تأکید بر این‌که مشکلی در این زمینه نداریم هم توضیح داد: این کشور دائماً صادارت گاز به ایران را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که امروز حجم گاز از روزانه 10‌میلیون به 12‌میلیون مترمکعب افزایش داشته است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این‌که نتیجه داوری بین‌المللی لاهه درباره اعتراض ترکیه به قیمت و حجم صادرات گاز ایران هنوز اعلام نشده است، گفت: همه دفاعیات ایران به خوبی انجام شده است. ادعاهای ترکیه در دو بخش بود؛ در مورد قیمت گاز صادر شده ایران به این کشور احتمالاً تا یکی، دو ماه آینده حکم صادر می‌شود. خیلی خوشبین هستیم چون دفاع کاملی کردیم و گاز خوبی را به ترک‌ها دادیم. آنچه آنها انتظار دارند خیلی بالاست ولی آنچه ما فکر می‌کنیم اتفاق بیفتد خیلی کمتر از این است.


تعداد بازدید :  79