شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
این جوان به خاطر مهریه از 8‌سال پیش پشت میله‌های زندان است
تلاش آقای بازیگر و خیرین برای نجات پسر جوان

گروه حوادث| چند وقتی است که آقای بازیگر پایش به پرونده زندانیانی باز شده که به خاطر یک سهل‌انگاری یا تصمیم نادرست پشت میله‌های سرد زندان هستند و روزگار سختی را سپری می‌کنند. جدیدترین پرونده‌ای که بهمن دان بازیگر سینما و تلويزیون به آن ورود پیدا کرده مربوط می‌شود به پسر جوانی به نام سینا؛ پسر جوانی که از‌ سال 85 پشت میله‌های زندان را تجربه کرد. گرفتاری سینا از آن روزی آغاز شد که تصمیم گرفت با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج کند. زندگی سینا و همسرش آغاز شد و هر دو نفر زیر یک سقف رفتند. اما شیرینی زندگی برای این زوج جوان بیش از 2‌سال دوام نیاورد و پس از آن مشکلات و اختلافات آغاز شد. هر روز اوضاع بدتر از دیروز می‌شد و حتی پادرمیانی بزرگتر‌ها نتوانست اوضاع نابسامان سینا و همسرش را آرام کند. سرانجام کار هر دو نفر به دادگاه خانواده و جدایی کشید. پایان این زندگی مشترک آغاز روزگاری سخت برای پسر جوان بود. دادگاه سینا را مکلف به پرداخت دیه همسرش کرد. مهریه توافقی بود اما پسر جوان حتی توان پرداخت یک عدد از آنها را هم نداشت. راهی زندان شد و حالا 8‌سال از آن ماجرا می‌گذرد.
ماجرای ورود بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون به پرونده سینا  به 2 ماه پیش برمی‌گردد. او در گفت‌وگویی با «شهروند» می‌گوید: دو ماه پیش بود یکی از دوستانم که به زندان رفت و آمد داشت، از سینا گفت. آن موقع بود که متوجه شدم سینا به دلیل عدم پرداخت مهریه مدت 8‌سال است که در زندان به سر می‌برد. دوستم گفت که سینا یک پدر و مادر پیر بیشتر ندارد.
آقای بازیگر ادامه می‌دهد: وقتی در جریان ماجرای سینا قرار گرفتم خیلی ناراحت شدم. تصمیم گرفتم هر طوری که شده پیگیر پرونده‌اش شوم. به همین خاطر با هماهنگی سازمان زندان‌ها و ستاد دیه کشور توانستم به زندان قزوین بروم و با سینا ملاقات کنم. وقتی او مرا دید شوکه شد. اصلا باورش نمی‌شد من شخصا در جریان کارش قرار گرفته باشم. در همان دیدار متوجه پاک بودن این پسر شدم. او واقعا انسان مظلومی بود و 8‌سال از دورانی را که باید زندگی می‌کرد پشت میله‌های زندان به سر برده بود. وقتی از مراجع قضایی خواستیم تا مقدار بدهی‌اش را حساب کنند متوجه شدیم او حدود 85‌میلیون تومان بدهکار است. وی در ادامه می‌گوید: با خانواده همسر سینا ملاقات کردم، اما آنها حاضر نشدند رضایت بدهند. مادر دختر می‌گفت فرزندش یتیم است و او می‌خواهد با این پول زندگی‌اش را اداره کند.
دان اضافه می‌کند: وقتی از رضایت خانواده همسر سینا ناامید شدم با کمک چند نفر از دوستانم دست‌به‌کار شدیم و چند مراسم گلریزان برگزار کردیم. خوشبختانه حدود 70‌میلیون تومان جمع شد. وقتی خبر جمع شدن پول را به سینا دادم خیلی خوشحال شد و اشک شوق ریخت. باورش نمی‌شد تا آزاد شدن چند قدم بیشتر فاصله ندارد. فقط 15‌میلیون تومان باقی مانده تا آزاد شود. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم تا این مبلغ را فراهم کنیم اما به بن‌بست خوردیم. به همین خاطر از همه خیرین و مردم می‌خواهیم تا جایی که می‌توانند برای کمک به سینا قدم پیش بگذارند.
بهمن دان با اشاره به این‌که شکایت و حبس به خاطر مسأله مهریه در کشور ما تبدیل به یک معضل شده است، اضافه کرد: من روی سخنم با پسرهای جوانی است که قصد ازدواج دارند. یک مثال اشتباه از قدیمی‌ها به ما ارث رسیده آن هم این است که می‌گویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است. جوان‌ها باید این مطلب را بدانند که مهریه را هم داده‌اند و هم گرفته‌اند، مهریه عندالمطالبه است. یعنی هر زمان که زن بخواهد می‌تواند برای گرفتنش اقدام کند. کافی است سری به دادگاه‌های خانواده بزنید و ببینید مردهای جوانی که یک روزی بادی به غبغب انداخته و گفته بودند که مهریه هرچه عروس بگوید همان است، حالا چطور گرفتار شده‌اند. خانم مهریه‌اش را که عندالمطالبه است اجرا گذاشته و مرد که حتی نمی‌تواند یک عدد از این سکه‌ها را پرداخت کند باید راهی زندان شود.


تعداد بازدید :  207