شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
خبر

ساخت مجسمه فولادی 15متری به یاد شهدای بمباران شیمیایی حلبچه
شهروند| یک مجسمه فولادی به ارتفاع 15متر به یاد شهدای بمباران شیمیایی حلبچه در جنگ تحمیلی ساخته شد. این مجسمه که قرار است در پارک کوهستانی آبیدر سنندج نصب شود، به‌دست مسعود صمیمی‌نقا، مجسمه‌ساز و شاعر معاصر ساخته شده است. طراحی این مجسمه را‌ هادی ضیاء‌الدینی انجام داده. این پیکره از 5 قطعه 3متری ساخته شده و با نصب روی یک پایه 5متری در مجموع،20 متر ارتفاع خواهد داشت. به گفته مسعود صمیمی ساخت این مجسمه به سفارش یکی از بنیاد‌های وابسته به دفاع مقدس در استان کردستان انجام گرفته و آماده‌سازی آن با استفاده از 8‌هزار قطعه فولادی یک‌سال طول کشیده است.

ایران هفتمین کشور آلاینده جو زمین
آنا| سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با ابراز تاسف از این‌که ایران جز هفت کشور اول تولید‌کننده گاز گلخانه‌ای در جهان است، گفت: این گازها آلاینده نیستند و خطری برای سلامت انسان ندارند.
یوسف رشیدی تأکید کرد: گازهای‌گلخانه‌ای حاوی ترکیبات CFC، کلروکربن‌ها، دی‌اکسیدکربن، متان و نایتروسوکساید هستند که مانند یک غربال در برابر نور خورشید عمل می‌کنند و هرچند امواج با طول موج کوتاه را از خود عبور می‌دهند اما از آن‌جا که طول موج تشعشع زمین بلند است گازهای گلخانه‌ای آن را به خود جذب می‌کنند و حرارت درون کره‌زمین حبس می‌شود.
به گفته او گازهای گلخانه‌ای آلاینده نیستند و تنها علت مقابله با کاهش آنها تاثیرشان در گرمایش کره‌زمین است و کشورهای تولید‌کننده این گاز در جهان رتبه‌بندی دارند که ایران در رده هفتم جهان قرار دارد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که ایران کشور توسعه‌یافته‌ای نیست، تأکید کرد: هرچند در کشور ما صنایع زیادی وجود ندارد اما بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدناپذیر باعث شده ما جزو کشورهای تولیدکننده گازگلخانه‌ای با حجم بالا باشیم. او ادامه داد: بر همین اساس حدود یک‌ماه پیش مصوبه‌ای در هیأت دولت مطرح شد که طبق آن تکلیفی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست گذاشته شد تا راهکارهای «تدوین اقتصاد کم کربن» را در پیش گیرد و بر همین اساس سازمان محیط‌زیست گزارش اولیه‌ای به کمیسیون زیربنایی دولت ارایه داده و در حال بررسی است. به گفته رشیدی راهکارهای ارایه شده از سوی سازمان محیط‌زیست برای کاهش گازهای گلخانه‌ای باعث می‌شود تا به میزان تولید دی‌اکسیدکربن و به‌تبع مصرف انرژی در کشور ما سروسامانی داده شود.
او تأکید کرد: برای میزان گاز گلخانه‌ای هیچ استانداردی وجود ندارد و نمی‌توان گفت که این گاز به بیماری افراد منجر می‌شود.  اما برای این‌که مصرف بالای انرژی نداشته باشیم و اقتصاد انرژی را در کشور کنترل کنیم باید میزان این گاز را کاهش دهیم. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، همچنین بر استفاده از روش‌های کاهنده گازهای گلخانه‌ای در کشور تأکید کرد و گفت:  نباید نشان دهیم در دنیا جزو کشورهای مخرب محیط‌زیست هستیم و یکی از راه‌های اثبات این ادعا کاهش و مقابله با گاز گلخانه‌ای است.

نزاع، پای  50‌هزار نفر را به مراکز پزشکی قانونی تهران باز کرد
شهروند| 49‌هزار و 897 نفر به علت نزاع از ابتدای‌ سال جاری تا پایان مرداد ماه به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.
به گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این رقم در مقایسه با مدت مشابه‌ سال قبل که تعداد مراجعان به علت نزاع 48‌هزار و 305 نفر بوده، رشد 3/3 درصدی داشته است. از مجموع 49‌هزار و 897 مراجعه‌کننده مراکز پزشکی قانونی کشور، 32‌هزار و 906 نفر از این مراجعان مرد و 16‌هزار و 991 نفر زن بوده‌اند. در مرداد امسال نیز تعداد مراجعان به علت نزاع با 1/1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ‌سال 92 به 10‌هزار و 275 نفر رسیده است. براساس بررسی‌های انجام شده، آمار نزاع ها در فصل تابستان افزایش می‌یابد که یکی از دلایل آن می‌تواند طولانی‌تر بودن روز و حضور طولانی‌تر مردم در پارک‌ها، خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها باشد؛ این مسأله باعث افزایش تنش در میان مردم می‌شود.

 


تعداد بازدید :  250