شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
تشکیل کارگروه تخصصی روغن پالم
استفاده از پالم در بستنی ممنوع شد

شهروند| رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، با اعلام تشکیل کارگروه تخصصی الگوي توليد، توزيع و مصرف روغن به ويژه پالم، در این انستیتو از تشکیل دوجلسه در این کارگروه خبرداد.
دکتر مجید حاجی‌فرجی گفت: با توجه به نگرانی‌های ایجادشده در رابطه با موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و انتشار نظرات مختلف در این‌خصوص، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، بنا به درخواست معاونت بهداشت وزارت بهداشت، اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی روغن با شرکت اعضای هیأت علمی گروه‌های تغذیه و صنایع غذایی انستیتو کرد.
او افزود: با توجه به ابعاد گسترده موضوع، از گرو‌ه‌های مختلف علمی و پژوهشی انستیتو خواسته شده تا از دیدگاه‌های صنايع غذايي و نيز سلامت تغذيه‌اي موضوع را مورد بررسي  قرار دهند.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت:  در دومین جلسه این کمیته و بررسی اولیه منابع علمی مرتبط با روغن پالم، مقرر شد مطالب ارایه‌شده از سوی اعضای گروه در سه‌محور معرفی روغن پالم و ساختار شیمیایی فراکسیون‌های مختلف آن، اثرات بالینی مصرف روغن پالم در رژیم غذایی و قوانین بین‌المللی درباره استفاده از روغن پالم در صنعت غذا طبقه‌بندی شده و برای سیاست‌گذاری به مراجع ذیربط ارایه و به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شود. حاجی‌فرجی از تشکیل منظم جلسات مذکور خبر داد و بر عزم انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در بررسی تمامی جنبه‌های استفاده از روغن پالم در صنایع غذایی تأکید کرد. او افزود: با توجه به جنبه‌های مختلف تکنولوژیکی و تغذیه‌ای، استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی مختلف، در جلساتی که با حضور نمایندگان انستیتو در انجمن صنایع لبنی و با حضور نمايندگان سازمانهاي مختلف برگزار و مقرر شد انستیتو با همکاری دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد نسبت به بررسی کارشناسی و پیشنهاد جداول پروفایل اسیدهای چرب مورد قبول فرآورده‌های لبنی مختلف اقدام کند. رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: از سایر تصمیماتی که در جلسات برگزار شده در انجمن صنایع لبنی اتخاذ شد می‌توان به ممنوعیت استفاده از پالم استئارین و پالم کرنل در مغز (میکس) بستنی تا اطلاع ثانوی اشاره کرد. از سوی دیگر، پیشنهاد شد با انجام پروژه‌های تحقیقاتی با همکاری انستیتو و انجمن صنایع لبنی، امکان جایگزینی چربی‌های گیاهی مناسب با روغن پالم در محصولات لبنی مختلف (از جنبه‌های تکنولوژیکی، ارزیابی حسی و تغذیه‌ای) بررسی شود.

 


تعداد بازدید :  167