شماره ۳۹۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۸ مهر
صفحه را ببند
206سواران بخوانند
7 توصیه مهم برای نگهداری از خودرو

گروه اقتصادی شهروند| این روزها پژو206 سهم بالایی در ناوگان خودروی سواری کشور دارد، بنابراین تعداد زیادی از صاحبان خودرو با این خودرو سروکار دارند. پس اگر قصد دارید همه زوایای این خودرو را از نظر فنی بشناسید، توصیه می‌کنیم با ما همراه شوید تا نکات اولیه نگهداری از این خودرو برای شما یادآوری شود،  البته بسیاری از این موارد برای بکارگیری در دیگر خودروهای همکلاس نیز مشترک است.
1- تعویض روغن‌موتور با توجه به سطح کیفی توصیه شده توسط خودروساز و شرایط کارکرد موتور بسیار مهم است.  (مثلا اگر خودرو در شرایط سخت مثل جاده‌های خاکی و محیط‌های غبارآلود استفاده می‌شود و اگر موتور بیش از حد متعارف کار کرده باشد، می‌توان روغن‌موتور را زودتر عوض کرد).  از خرید روغن، خارج از گرید کیفی توصیه شده در کاتالوگ خودرو خودداری کنید چون جز آسیب به موتور خودرو و هدر دادن پول و سرمایه شما نتیجه‌ای نخواهد داشت.  
2- تعویض فیلتر هوا بسیار مهم و حیاتی است و این مهم می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت موتور، افزایش قدرت موتور و صرفه‌جویی در مصرف بنزین را به‌دنبال داشته باشد.  در هر صورت کوتاهی در این امر باعث احتراق نامناسب بنزین و ورود گردوغبار هوا به موتور خواهد شد و همین غبار باعث سایش در دیواره سیلندر، رینگ و پیستون موتور خواهد شد و هزینه نگهداری و تعمیرات را افزایش خواهد داد.  دوره‌های تعویض با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه و نحوه استفاده از موتورمتفاوت است.  
3- تعویض فیلتر بنزین در دوره‌های 20هزار کیلومتر کارکرد، باعث نگهداری بهتر از سوزن‌های انژکتور و بالاتر رفتن عمر و کیفیت عملکرد سیستم سوخت‌رسانی می‌شود. توصیه می‌شود شخصا اقدام به تعویض این قطعه نکنید و به تعویض‌روغنی مجرب مراجعه کنید چراکه سیستم سوخت‌رسانی یک سیستم تحت‌فشار است و احتمال خطرآفرینی وجود دارد.
4- تعویض فیلتر کابین در کیفیت هوای ورودی به کابین و حفظ سلامت ایرکاندیشن (مجموعه کولر و بخاری) بسیار موثر و از ورود غبار به کابین و کثیفی رادیاتور داخل خودرو جلوگیری خواهد کرد. شرایط تعویض فیلتر کابین با توجه به میزان مصرف متغیر است،  البته با استفاده از فشار باد فقط برای یک مرحله استفاده مجدد امکان‌پذیر خواهد بود.
 5- مصرف بنزین‌سوپر به‌صورت مستمر در تمام کلاس‌های 206 برای بالاتر رفتن قدرت‌موتور و کاهش مصرف سوخت و حفظ سلامت کاتالیست اگزوز خودرو بسیار مهم است.  اگرچه در تیپ 2 کاتالیست اگزوز وجود ندارد، اما نکته بسیار مهم این است که بنزین‌سوپر علاوه بر اکتان بالاتر و تمیزی و احتراق بهتر و کاهش مصرف سوخت باعث می‌شود قطعاتی مثل فیلتر بنزین، سوزن انژکتور و پمپ بنزین و مهم‌تر از همه عمر مفید موتور افزایش پیدا کند و به موتور خودرو در شرایط سخت و دشوار فشار کمتری بیاید.  
6- کنترل باد لاستیک خودرو شما عامل مهمی برای افزایش عمر مفید لاستیک و کاهش مصرف سوخت می‌شود پس از کنترل باد لاستیک خودرو غافل نشوید.  ضمن این‌که به یاد داشته باشید بالانس بودن تایرها می‌تواند عمر سیستم تعلیق را بالاتر ببرد و از خرابی زودهنگام دسته موتور و دسته گیربکس جلوگیری کند.  با رعایت این اصل می‌توانید در سرعت‌های بالا در حدود 80کیلومتر در ساعت سواری خیلی بهتری از خودرو بگیرید.
7- برای بالاتر رفتن عمر باتری خودرو و خلاصی از خرابی زودرس بهتر است به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید.  اول این‌که اگر از خودرو در دوره‌های طولانی استفاده نمی‌کنید حتما هر 2 یا 3 روز ماشین را روشن کنید تا باتری شارژ بماند.  دوم این‌که در ترافیک سنگین شبانه چراغ‌های بزرگ ماشین را خاموش کنید تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، فشار از باتری و دینام خودرو برداشته شود.  سوم استفاده یا تغییر در نوع قطعات مثل لامپ‌ها و لوازم جانبی دیگر است.  چهارم این‌که از باتری اتمی اصل با توجه به تاریخ تولید باتری (نهایتا 12 تا 18 ماه از تاریخ تولید) استفاده کنید.


تعداد بازدید :  230