شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

قاسمی: در آینده نزدیک گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا برگزار می‌شود
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه بخش‌هایی از سند راهبردی «استراتژی اتحادیه اروپایی در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای» مصوب کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا را غیرواقعی و متاثر از تبلیغات سوء محافل ضدایرانی دانست. بهرام قاسمی در واکنش به تصویب سند راهبردی تحت عنوان «استراتژی اتحادیه اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران پس از توافق هسته‌ای» در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، با مثبت خواندن برخی نکات مطرح شده در این سند، بخش‌هایی از آن را غیرواقعی و متاثر از تبلیغات سوء محافل ضدایرانی دانست. این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد:  هرچند نکات مثبت و امیدوارکننده‌ای در این مصوبه وجود دارد که می‌تواند به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمک کند و افق جدیدی را در روابط فیمابین بگشاید؛ اما در متن این مصوبه مواردی به‌خصوص در زمینه وضع حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد و بخشی از آن متاثر از تبلیغات سوء محافل ضد جمهوری اسلامی ایران است‌. او در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای اتحادیه اروپا علیه ایران در زمینه حقوق بشر گفت: درحالی‌که قرار است در آینده نزدیک گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپایی برگزار شود، این‌گونه موضع‌گیری‌ها، سوال‌برانگیز و غیرسازنده می‌باشد و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند و به شائبه دخالت در امور داخلی کشورمان دامن می‌زند. قاسمی با تأکید بر این‌که هنوز تاریخی برای آغاز این گفت‌وگوها تعیین نشده است در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که مصوبات پارلمان اروپایی، ضمانت اجرایی نداشته و صرفا جنبه توصیه‌ای دارد طرح برخی نکات منفی در مصوبه این پارلمان چقدر در آینده روابط تاثیرگذار است؟ خاطرنشان کرد: با آن‌که مصوبات پارلمان اروپایی جنبه توصیه‌ای دارد اما بهتر است با واقع‌بینی بیش‌تر و
آینده‌نگرانه‌تر باشد.

انتقاد نخست‌وزیر کانادا از محافظه‌کاران برای قطع روابط با تهران
ایسنا| نخست‌وزیر کانادا از اقدام دولت پیشین کشورش در قطع روابط دیپلماتیک با ایران به شدت انتقاد کرد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه دولت محافظه‌کار پیشین این کشور را به دلیل کوتاهی در ماجرای آلیسون آذر، مادر کانادایی که می‌گوید شوهرش چهار فرزند وی را ربوده است، مورد سرزنش قرار داد و آنها را به اهمال کاری در این زمینه متهم کرد. آلیسون آذر مدعی است که صلاح‌الدین محمودی آذر همسر پیشین وی که یک شهروند کرد ایرانی است، 14 ماه پیش چهار فرزند وی را ربوده و به ایران برده است. پلیس کانادا در ماه اوت،در پی سفر بی‌بازگشت محمودی آذر به اروپا حکم جلب وی را صادر کرده و وی را تحت تعقیب قرار داده است. ترودو در پاسخ به سوالی درباره‌ پرونده آلیسون آذر و فرزندانش گفت که تورنتو به سختی روی این ماجرا کار می‌کند اما این تلاش‌ها به دلیل تصمیمات دولت استعفان‌هارپر (نخست‌وزیر پیشین کانادا)‌ نتیجه کمی داشته است. وی افزود: اگر دولت پیش به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی تصمیم به قطع روابط با ایران و تعطیلی نمایندگی‌مان در این کشور نمی‌گرفت، به‌طور قطع حل پرونده آلیسون آذر به مراتب ساده‌تر بود.
دولت استفان‌هارپر در‌سال 2012 به دلایلی که هیچ‌گاه صحت آن ثابت نشد، سفارت کانادا در تهران را قطع و دیپلمات‌های خود را از ایران فراخواند. دیپلمات‌های ایرانی نیز خاک کانادا را ترک کردند. به گزارش بی سی نیوز، همسر پیشین آلیسون آذر، معروف به سارن آذر از اقدام خود برای بردن این بچه‌ها به ایران دفاع کرده و گفته است که این کار به نفع آن‌هاست. نخست‌وزیر کانادا  همچنین با بیان این‌که مردم از لحاظ احساسی تحت‌تأثیر ماجرای خانم آذر و فرزندانش قرار گرفته‌اند، افزود: زمانی که ما برای کمک به یک خانواده مشتاق هستیم، سطح سیاست‌هایی که باید نسبت به موقعیت اتخاذ شود نیز برایمان حایز اهمیت است.

ایران حمله جنگنده‌های سعودی به صنعا را محکوم کرد
ایسنا| سخنگوی وزارت امور خارجه حمله جنگنده های سعودی به مراسمی در صنعا که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها غیر نظامی بی‌گناه و بی‌دفاع شد را به شدت محکوم کرد. بهرام قاسمی با ابراز انزجار از این جنایت هولناک و ضد بشری با خانواده قربانیان این فاجعه غم‌بار ابراز همدردی کرد. او با یادآوری این که بیش از یک سال و نیم خشونت و کشتار و تجاوز علیه مردم مقاوم یمن همچنان با سکوت مجامع بین‌المللی همراه است، افزود: برای پایان دادن به بحران ساختگی یمن راهی جز توقف خوی تجاوزگری متجاوزین ددمنش آل‌سعود و آغاز گفت‌وگوهای جدی با مشارکت همه طرف‌های یمنی متصور نیست.


تعداد بازدید :  325