شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

عذرخواهي ترامپ از اظهارات مبتذلش راجع به زنان
رويترز|  در ‌سال 2005، دونالد ترامپ با يکي از دوستانش (بيلي بوش) سوار بر يک اتوبوس خصوصي، راهي صحنه‌ فيلمبرداري مجموعه‌ تلويزيوني «روزهاي زندگي ما» بودند که ترامپ راجع به زني متأهل که هر دو او را مي‌شناختند و چند لحظه بعد قرار بود او را ببينند، مطالب مبتذلي را بيان مي‌کند. اين صحبت‌ها توسط يک ميکروفنِ کوچک (که به لباس ترامپ وصل بوده) ضبط مي‌شده و در همان حال يک دوربين فيلمبرداري صحنه‌ آمدنِ اتوبوس حامل ترامپ و همراهش را ضبط مي‌کند و حالا پس از سال‌ها، اين فايل ويديويي به بيرون درز مي‌کند. ترامپ که پيش‌تر هم توسط رقيبش به اهانت به زنان متهم شده بود، به فاصله‌ کوتاهي پس از انتشار اين فايل، در يک ويديوي کوتاه از اين اقدام که او آن را يک شوخي در فضاي خصوصي مي‌نامد، ابراز پشيماني کرد و گفت: «هر کس که من را مي‌شناسد، مي‌داند که اين کلمات شخصيت واقعي من را منعکس نمي‌کنند. من اينها را گفتم، اشتباه کردم و عذر مي‌خواهم.» او در بخش ديگري از اين فايل کوتاه، نيت از انتشار چنين فايلي را «منحرف‌کردن افکار عمومي از آنچه که امروز با آن روبه‌رو هستيم» عنوان کرده و علاوه بر انتقاد از رقيبش، همسر او، بيل کلينتون را هم متهم مي‌کند که «در زمين گلف حرف‌هاي بسيار زشت‌تري به من زده بود که با اينها قابل مقايسه نيست.» با توجه به اين‌که ‌درصد قابل توجهي از رأي‌دهندگان در انتخابات رياست‌جمهوري آينده‌ آمريکا را زنان تشکيل مي‌دهند، بايد ديد که ستاد انتخاباتي ترامپ براي جبران اين رسوايي چه واکنشي نشان مي‌دهد.

رفع تحريم‌هاي ميانمار توسط اوباما
رويترز|  رئيس‌جمهوري ايالات متحده به‌طور رسمي تحريم‌هاي ميانمار را لغو کرد. باراک اوباما در ديدار با رهبر ميانمار، آنگ سانگ سوچي، از «انتخابات دموکراتيک ‌سال گذشته» در اين کشور ابراز رضايت کرد و به لزوم رفع تحريم‌ها براي کمک به شکوفايي اقتصادي و سياسي ميانمار اشاره کرد. تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ميانمار در‌ سال 1997 توسط دولت بيل کلينتون وضع و در دوره رياست‌جمهوري جورج بوش تشديد شده بود و حالا با روي کار آمدن يک دولت غير نظامي، باراک اوباما لزومي براي ادامه اين تحريم‌ها نمي‌بيند.

درگيري داعش با شورشيان سوري در نزديکي مرز ترکيه
رويترز|  به گزارش گزارشگر حقوق بشر، نيروهاي داعش در يک ضد حمله که در روز جمعه آغاز شد، چندين روستا در نزديکي مرز ترکيه را از چنگ شورشيان سوري درآورده و آنها را مجبور به عقب‌نشيني کرده‌اند. به نقل از ارتش ترکيه، دو کشته و 9 زخمي حاصل درگيري نيروهاي داعش با شورشي‌هاي سوري بود که از طرف ترکيه حمايت مي‌شدند. ترکيه نيروهاي داعش و شبه‌نظاميان کرد را تهديدي عليه امنيت خود دانسته و آنها را به صورت مجزا هدف حمله قرار مي‌دهد. حمله‌ ترکيه به شبه‌نظاميان کرد، باعث بروز تنش در روابط واشينگتن و آنکارا شده است؛ چرا که آمريکا شبه‌نظاميان کرد را متحداني موثر در مبارزه با داعش قلمداد   مي‌کند.

انتشار نخستين سري از اسناد مربوط به انتخابات آمريکا توسط ويکي‌ليکس
تاس|  ويکي‌ليکس انتشار سري جديدي از اسناد مرتبط با انتخابات آينده آمريکا را کليد زده است. هفته گذشته ژوليان آسانژ، بنيانگذار ويکي‌ليکس وعده داد که حجم عظيمي از داده‌هاي مربوط به انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده را تا قبل از انتخابات منتشر مي‌کند و حالا در نخستين اقدام، اين سايت ايميل‌هاي رئيس کمپين انتخاباتي هيلاري کلينتون را منتشر کرده است. گفته مي‌شود كه نخستين بخش از اين داده‌ها حاوي 2060 ايميل و 170 ضميمه است. بيش از نيمي از اين داده‌ها مربوط به انرژي هسته‌اي و شرکت «اورانيوم وان» است که به گفته دونالد ترامپ متعلق به برادر رئيس ستاد انتخاباتي هيلاري کلينتون است. اورانيوم وان يکي از بزرگترين کمپاني‌هاي استخراج‌کننده اورانيوم در جهان است که در کشور کانادا به ثبت رسيده است. در حال حاضر تجزيه‌و‌تحليل داده‌هاي منتشر شده توسط کارشناسان در دست بررسي است. اين نخستين‌بار نيست که ستاد انتخاباتي نامزد حزب دموکرات هدف افشاگري‌هاي فضاي مجازي قرار مي‌گيرد.

روسيه تجهيزات موشکي «اسکندر» را به قلب اروپا فرستاد
اينترفاکس| سخنگوي وزارت دفاع روسيه، ايگور کوناشنکوف در بيانه‌اي استقرار موشک‌های «اسکندر» در کالينينگراد را تأييد کرد. در اين بيانيه که روز شنبه صادر شد، آمده است: «واحد‌هاي سامانه‌ موشکي اسکندر در ايالت کالينينگراد به‌عنوان بخشي از تمرينات نظامي نيروهاي مسلح روسيه مستقر شده و خواهند شد.» کوناشنکوف همچنين اشاره کرد که اين سامانه از عمد در معرض ديد ماهواره‌های جاسوسي آمريکا قرار گرفته بود. کالينينگراد که از طريق درياي بالتيک به روسيه مرتبط مي‌شود، غربي‌ترين خاک اين کشور در دل اروپاست که از قسمت‌های ديگر آن جدا افتاده و با لهستان و ليتواني مرز زميني دارد.


تعداد بازدید :  343