شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه اعلام کرد:
تجدیدنظر برای کاهش حکم اعدام قاچاقچیان بزرگ مواد‌مخدر

شهروند| دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه گفت: «حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ محدود شود. این نظر در حال بحث است و تا 7‌-6 ماه به نخستين نتایج تجدیدنظر خواهیم رسید.» براساس اعلام ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی، در آخرین روز سفر خود به برزیل با روزنامه «او استادو» یکی از سه روزنامه پرتیراژ برزیل در مورد موضوعات مطرح شده در سفر، توافقات و دستاوردهای آن، وضع حقوق بشر در ایران و انتخابات آمریکا مصاحبه کرد. لاریجانی در این مصاحبه درباره وضع جنبش کم کردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ایران، گفت: «تعداد اعدام‌ها در ایران بالاست و همه طبق قانون انجام می‌گیرد، اما اعدام چیز خوبی نیست. ۹۳‌درصد اعدام‌ها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است.»
 او افزود: «من موافق تغییر قانون هستم، اما نه به این معنی که مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم. ما ۸۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز داریم. تولید تریاک در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو چهل برابر شده است.» به گفته لاریجانی، قاچاقچیان افراد عادی نیستند بلکه شبکه پیچیده‌ای داشته و مسلح و خطرناک هستند. ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه ۲۰۰‌میلیون دلار هزینه می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: «در مرحله دوم حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود شود. این کار بلافاصله تعداد اعدام‌ها را کاهش خواهد داد. این نظر درحال بحث است. با واقع بینی می‌توانیم تعداد اعدام‌ها را کم کنیم. هیچ‌کسی نباید فکر کند ایران مبارزه خود علیه قاچاق مواد مخدر را سست می‌کند، بلکه تاکتیک خود را عوض کرده و مبارزه را عملی‌تر می‌سازد.»


تعداد بازدید :  454