شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
ویترین ایران

افزایش 1.4 درصدی نرخ بیکاری
براساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری دربهار امسال با افزایش 1.4‌درصدی به 12.2‌درصد رسیده است. آن‌گونه که نتایج طرح آمارگیری نیروی کار دربهار 95 نشان می‌دهد تعداد شاغلان کشور دربهار امسال برابر با 22‌میلیون و604‌هزارو718 نفر بوده که نسبت به بهار پارسال 742‌هزارو882 نفر افزایش یافته است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار پارسال، 1.5‌درصد و نسبت به زمستان ‌سال گذشته 1.8‌درصد افزایش داشته است.

افزایش نابرابری توزیع درآمد
ضریب جینی در ‌سال 1394 در کل کشور 0.39 بوده که درمقایسه با ‌سال پیش از آن، با عدد 0.38 به میزان یک‌صدم افزایش داشته است. یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است که براساس گزارش مرکز آمار روند صعودی به خود گرفته است. آمارها نشان می‌دهد درمناطق شهری نیز ضریب جینی با یک‌صدم افزایش از 0.36 به 0.37 رسیده است و همچنین در مناطق روستایی با عدد 0.34 بدون تغییر باقیمانده است. درمناطق شهری بیشترین کاهش ضریب جینی مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و البرز است.

انتقاد طیب‌نیا از صف کامیون‌ها در مرز  
وزیر اقتصاد کشورمان درحاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی، در دیدارهایی جداگانه با وزرای اقتصاد ایتالیا و ترکیه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. علی طیب‌نیا در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود با اشاره به تحولات اخیر و رفع موانع ناشی از تحریم‌ها علیه کشورمان خواستار تسریع در توسعه روابط اقتصادی دو‌جانبه شد.
 او با انتقاد از وضع صف‌های طولانی کامیون‌ها درمرزهای مشترک دوکشور برای انجام امور گمرکی تأکید کرد: چنین وضعیتی در شأن فعالان اقتصادی دوکشور نیست و ما همان‌گونه که قبلا نیز درعمل نشان داده‌ایم، برای رفع کامل این مشکل آمادگی و درواقع اصرار داریم.

هزینه سالانه خانواده‌های شهری 26‌میلیون تومان
مرکز آمار اعلام کرد که در ‌سال ۹۴، یک خانوار شهری ایران به‌طور متوسط ۲۶‌میلیون و۲۳۹‌هزارو۷۰۰ تومان برای خرید و بهره‌مندی از کالاها و خدمات مصرفی هزینه کرده که درمقایسه با ‌سال 93، 11.7‌درصد افزایش یافته است. در این میان میانگین هزینه خانوارهای روستایی نیز در این ‌سال برابر با ۱۴‌میلیون و۶۹۸‌هزارو۳۰۰ تومان بوده که از رشد مثبت ۶.۱‌درصدی برخوردار بوده است. همچنین در ‌سال ۹۴، متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری ۲۷‌میلیون و۸۸۷‌هزارو۲۰۰ تومان و درآمد یک خانوار روستایی نیز ۱۶‌میلیون و۱۰۳‌هزارو۸۰۰ تومان بوده که به ترتیب نسبت به‌ سال قبل‌تر از آن 15.6‌درصد و 15.8‌درصد افزایش داشته است.

 ایجاد شهرک پوشاک
این روزها درحالی اجرای طرح ملی تکاپو (توسعه کسب و کار، اشتغال پایدار) در صنعت پوشاک در دستورکار قرار گرفته که وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ایجاد شهرک پوشاک در حوالی فرودگاه بین‌المللی امام خبر داده و گفت: توسعه این صنعت، در کوتاه‌مدت 200 تا 300‌هزار شغل و در بلندمدت 1.5میلیون شغل در کشور ایجاد می‌کند.به گفته علی ربیعی درحال حاضر حدود 550‌هزار نفر شاغل در صنعت پوشاک وجود دارد.


تعداد بازدید :  324