شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با سارا‌السادات خادم‌الشریعه، عضو تیم‌ملی شطرنج بانوان
تحریم ورزش زنان اشتباه است
از بین 64 شطرنج‌باز فقط دو نفر به میزبانی ایران اعتراض کردند

شهروند|  اعطای میزبانی مسابقات جهانی شطرنج بانوان به کشور ایران حاشیه‌های زیادی در پی داشته است؛ در همان ابتدا دو نفر از شطرنج‌بازان آمریکایی بحث حجاب را پیش کشیدند و گفتند حاضر نیستند‌سال اینده به ایران سفر کنند. بعد از آن کمپینی عجیب درباره تحریم ورزش بانوان به وجود آمد که بسیاری این کمپین را محکوم کردند. ساراسادات خادم‌الشریعه، عضو تیم‌ملی شطرنج ایران معتقد است هر شخصی عقیده خاص خود را دارد و نمی‌توان به عقیده افراد توهین کرد. اوبه کمپین اخیری که شکل گرفته واکنش نشان داد و اعلام کرد حضور بازیکنان خارجی باعث می‌شود، تا این کمپین جعلی از بین برود. گفت‌وگوی «شهروند» با خادم‌الشریعه را در ادامه می‌خوانید:  
 کسب میزبانی مسابقات جهانی اتفاق مهمی برای شطرنج بانوان است. دراین‌باره صحبت کن.
دقیقا من هم با این موضوع موافق هستم. میزبانی جام‌جهانی قطعا دستاورد بزرگی برای ایران محسوب می‌شود. امیدوارم در این بازی‌ها نتایج خوبی کسب کنیم. قطعا این مسابقات باعث می‌شود تا ورزش بانوان در کشور ارتقا پیدا کند و بانوان ما نیز حضوری موثر و درخشان در این بازی‌ها داشته باشند. رشته شطرنج با برگزاری این مسابقات دچار تحول بزرگی خواهد شد.
 اعطای میزبانی به ایران حواشی زیادی را ایجاد کرده است؛ حتما شنیده‌ای که برخی مخالفت کردند و کمپینی هم درباره تحریم ورزش زنان ایجاد شد؟
بله، متاسفانه من از این موضوع با خبر هستم. این موضوع از اظهار نظرهای شطرنج باز آمریکایی کلید خورد؛ او گفته بود که به دلیل محدودیت حجاب در بازی‌های جهانی در تهران حضور نخواهد داشت. البته معتقد هستم رسانه‌ها بیش از اندازه به این موضوع پرداختند و به نوعی پیاز داغ آن را اضافه کردند. زیرا از 64 نفر 2 نفر چنین موضوعی را بیان کردند و معضل حادی محسوب نمی‌شود. حتی فدراسیون جهانی شطرنج هم دراین‌باره نظری نداد و به آن نپرداخت. جالب‌تر این‌که مربی قبلی تیم‌ملی نیز درباره حجاب موضع بدی را اتخاذ کرد، در صورتی که او سال‌های‌ سال در ایران حضور داشته و مسابقات مختلفی را دیده است. حضور بازیکنان خارجی در ایران باعث می‌شود که این کمپین اثر خود را از دست بدهد؛‌کمپینی که از اول اشتباه تشکیل شده است.
 به نظرت حرف‌های شطرنج‌بازان آمریکایی عجیب نبود؟
من نظری دراین‌باره ندارم اما به عقاید افراد احترام می‌گذارم. هر فردی می‌تواند هرطور دوست دارد، فکر کند. ما منطق و تفکر انسان‌ها را نمی‌توانیم تغییر دهیم. هر شخصی اجازه دارد به صورت آزاد بیندیشد و زندگی کند و نظرش را ارایه دهد.
 فکر می‌کنی شطرنج ایران در مسابقات جهانی چه نتایجی به‌دست آورد؟
در این مسابقات 64 بازیکن حضور دارند که بازی‌ها به صورت حذفی برگزار می‌شود.هر فردی 2 بازی انجام می‌دهد. اگر این دو بازی را با پیروزی پشت‌سر بگذارد، به مرحله بعدصعود می‌کند. این دو بازی به صورت رفت و برگشت است و در مجموع بازیکنی که امتیازات بیشتری را کسب کند، پیروز خواهد بود. البته تا این زمان هیچ شطرنج‌بازی از ایران به مرحله بعد صعود نکرده است. من هم برای نخستین‌بار در این مسابقات حاضر خواهم بود اما امیدوارم موفق باشم. این مسابقات را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ در سال‌های گذشته بازیکنان بزرگی حضور داشتند که در مرحله اول حذف شدند ولی ما می‌توانیم به رتبه‌های بالا برسیم. به شخصه از آمادگی خوبی برخوردار هستم. و اگر در فرم خوبی باشیم، تا مراحل بالا پیش خواهیم رفت.


تعداد بازدید :  341