شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
محسن فروزان هم مثل سوشا مکانی محکوم شد
محرومیت به دلیل زندگی خصوصی
عضو کمیته اخلاق در گفت‌وگو با «شهروند»: مخالفم!

شهروند| با تشکیل کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال یکی از بحث‌هایی که با حساسیت دنبال می‌شود، زندگی خصوصی بازیکنان است که در چند ماه اخیر با انتشار تصاویری دردسرهایی را برای برخی آنها به وجود آورده است. بعد از دروازه‌بان سابق پرسپولیس، حالا حکمی برای دروازه‌بان سابق استقلال صادر شده که نشان می‌دهد زندگی خصوصی بازیکنان نیز زیر ذره‌بین است.
محرومیت 3 ماهه برای فروزان
محسن فروزان، دروازه‌بان سابق استقلال در ابتدای این فصل به خونه‌به‌خونه بابل پیوست و اخیرا نیز به دلیل اختلاف با علیرضا مرزبان قرارداد خود را فسخ کرده است. او که فعالیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، با حکم کمیته اخلاق به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های مجازی به 3 ماه محرومیت تعلیقی محکوم شده است. طبق رأی کمیته اخلاق در صورتی که تا 6 ماه فروزان این اقدام خود را تکرار کند یا خطای دیگری از او سر بزند، محرومیت 3 ماهه‌اش به جریان می‌افتد.
زندگی خصوصی زیر ذره‌بین
قبل از فروزان یکی از پرونده‌هایی که درباره عکس‌های خصوصی به جریان افتاد و سروصدای زیادی هم به پا کرد، مربوط به سوشا مکانی بود. دروازه‌بان سابق پرسپولیس درنهایت به دلیل انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی خود و همچنین پوشیدن لباس‌های خارج از عرف 6 ماه محروم شد و به همین دلیل به فوتبال نروژ رفت. به نظر می‌رسد کمیته اخلاق زندگی خصوصی بازیکنان را زیر ذره‌بین قرار داده است، اگرچه در شبکه‌های اجتماعی برخی دیگر از فوتبالیست‌ها هم بودند که چنین عکس‌هایی را از خود منتشر کردند. از دیگر نمونه‌های این ماجرا می‌توان به پرونده علیرضا بیرانوند اشاره کرد که فایل منتسب به او شدیدا برایش دردسرساز شد اما درنهایت محرومیتی برای او به همراه نداشت.
سمامی: بازیکنان باید رعایت کنند
عبدالله سمامی، عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال درباره رأی صادره برای محسن فروزان به «شهروند» می‌گوید: «در کمیته اخلاق بررسی پرونده‌ها به صورت فردی انجام می‌شود و من در جریان پرونده فروزان نبودم. البته در این‌باره از همکاران پرسیدم و خوشحالم که حداقل رأی به صورت تعلیقی ابلاغ شده و محرومیتی برای این بازیکن در پی نداشته است. راستش را بخواهید شخصا مخالف ورود به زندگی خصوصی افراد هستم و از نظر من این کار هم وقت زیادی می‌گیرد و هم درست نیست.» وی همچنین می‌افزاید: «پرونده سوشا مکانی متفاوت از تمام پرونده‌های دیگر بود و در دستگاه قضائی هم مورد بررسی قرار گرفت. آن‌جا تصمیم گرفته شد که رأی محرومیت 6 ماهه صادر شود اما در مورد محسن فروزان خدا را شکر تصمیم به محرومیت قطعی گرفته نشده است. در مجموع فکر نمی‌کنم با تغییر مدیریت در کمیته اخلاق کسی به دنبال این باشد که فلان فوتبالیست چه عکسی از خود منتشر کرده است چون وقتمان را برای مسائل مهم‌تر می‌گذاریم. البته بازیکنان هم باید بدانند که زیر ذره‌بین قرار دارند و از قرار دادن چنین عکس‌هایی بپرهیزند. ما هم طی ابلاغیه‌های مختلف به باشگاه‌ها و بازیکنان اعلام کردیم که باید در رفتار خود دقت کنند.»
محرومیت چاره کار نیست
با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی قطعا خیلی دیگر از بازیکنان حرفه‌ای فوتبال کشورمان حتی در سطح ملی را هم می‌بینیم که بعضا عکس‌های خانوادگی خود را به اشتراک می‌گذارند و به نظر می‌رسد برخورد کمیته اخلاق سلیقه‌ای است. البته به نظر می‌رسد محرومیت بازیکنان دردی را درمان نمی‌کند و آخرین نمونه‌اش هم این است که سوشا مکانی بعد از محرومیت 6 ماهه اعلام کرده باز هم شلوار زرد می‌پوشد و تغییری در روش زندگی خود ایجاد نمی‌کند. نیاز است تا کمیته اخلاق به جای برخوردهایی که با محرومیت همراه است، کمی هم به بحث فرهنگ‌سازی در میان فوتبالیست‌ها بپردازد تا شاید از این طریق شئونات اسلامی و قوانین داخلی کشورمان هم به خوبی رعایت شود.

 


تعداد بازدید :  238