شماره ۹۶۵ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر
صفحه را ببند
بعد از 3 ماه از درگذشت کارگردان شهیر ایرانی هنوز صحبت از او بسیار است
کیارستمی همچنان در صدر

شهروند|  3ماه از مرگ کارگردان شهیر ایرانی می‌گذرد. عباس کیارستمی یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های قرن حاضر 14 تیرماه‌ سال‌جاری بعد از یک دوره تحمل بیماری در پاریس از دنیا رفت. با این وجود، نام آقای کیارستمی هنوز هم درصدر خبرها جای دارد.
همین هفته پیش بود که بعد ازشکایت خانواده کیارستمی از پزشک معالج این کارگردان در ایران، آقای دکتر به 3ماه محرومیت از طبابت محکوم شد. بعد از اعلام حکم بسیاری از سینماگران و رسانه‌ها به صدور چنین حکمی اعتراض کردند و خانه سینمای ایران هم طی بیانیه‌ای از مردم و دوستداران کیارستمی خواست پنجشنبه هفته گذشته سر مزار این هنرمند حضور پیدا کنند. بعد از آن هم نوبت به جشنواره سینمایی بوسان رسید که جایزه ویژه خودش را به احمد کیارستمی اهدا کند. این جایزه درواقع به نمایندگی از کارگردان از دست رفته به پسرش اهدا شد. در ادامه خبر رسید صیف‌الله صمدیان که سابقه همکاری طولانی‌مدت و البته رفاقت نزدیک با کیارستمی را داشته، قصد دارد یک مستند درباره حضور ۲۰ساله عباس کیارستمی کارگردان فقید ایرانی درجشنواره فیلم کن بسازد. صمدیان درجشنواره بوسان درباره فیلم جدیدی که با محوریت عباس کیارستمی می‌سازد، گفت: فیلم بعدی درباره ۲۰‌سال زندگی عباس درجشنواره فیلم کن است.
درکنار همه این خبرها که ناشی از تأثیرگذاری و اهمیت کیارستمی به‌عنوان یک هنرمند تمام‌عیار است، مرتضی صفاریان تعزیه‌خوان قدیمی ایرانی اعلام کرده: عباس کیارستمی دوست داشت برنامه متفاوت خود را در تعزیه اجرا کند، اما حیف که عمرش کفاف نداد. صفاریان از مهم‌ترین موافق‌خوان‌های تعزیه در ایران است که چند ‌سال قبل در پروژه‌ای که عباس کیارستمی با محوریت تعزیه در ایتالیا به صحنه برد، شرکت داشت.
ماجرای این تعزیه هم از این قرار بود که زنده‌یاد کیارستمی بیش از ۱۰‌سال قبل چند مجلس تعزیه را درچند مکان مختلف در خوانسار فیلمبرداری می‌کند و بعد آن را به شکل ویدیوآرت به مدت حدود ۲۰ شب در شهر رم ایتالیا اجرا می‌کند. کیارستمی بزرگ جهان خاکی را ترک کرده اما دامنه فعالیت و اثرگذاری‌اش تا به آنجا هست که هنرمندان ایران و جهان همچنان از او سخن می‌گویند.


تعداد بازدید :  335