شهروند| بعد از برگزاری مراسم رونمایی از جدیدترین مدل یک خودرو خارجی در تالار وحدت، واکنشها به این اتفاق عجیب همچنان ادامه دارد. تا امروز علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد بالاترین مقام فرهنگی است که به مسأله واکنش نشان داده است: من به دوستان در بنیاد رودکی تذکر دادم. آنها بحثهایی دراینباره داشتند که نیاز به امکانات و بودجه دارند که ما هم پاسخ دادیم آن موضوع سر جای خودش ولی هر چیزی جایگاه خودش را دارد. مرادخانی ابراز امیدواری کرده اتفاقاتی از این دست دیگر تکرار نشوند. دقیقا در چنین شرایطی علیاکبر صفیپور، مدیرعامل بنیاد فرهنگی، هنری رودکی برگزاری مراسم رونمایی خودروی یکی از کمپانیهای اتومبیلسازی خارجی در تالار وحدت تهران را اتفاقی میمون و مبارک دانسته است. استدلال صفیپور برای موضعگیری که داشته این است که اگر حمایت بخشهایی که در آنها پول جریان دارد وارد چنین مقولاتی نشود (اشاره به پرداختهای مالی که برای برگزاری چنین مراسمی از سوی کمپانی خودرو خارجی صورت گرفته)، ما تا چه زمانی میتوانیم از جیب دولت هم برای آنچه از آن بهعنوان هنر یاد میکنیم و هم برای نگهداری سالنها هزینه کنیم؟ البته حرف آقای مدیر در روی کاغذ درست و منطقی به نظر میرسد اما ظاهرا به تنها چیزی که در این اظهارنظر توجه نشده نگهداری از تالار قدیمی وحدت برای برگزاری اتفاقات مهم فرهنگی و هنری است. از سوی دیگر اظهارنظر شهداد روحانی، رهبر ارکستر شناخته شده ایرانی که در شب رونمایی از خودرو مالوف، بهعنوان رهبر ارکستر، ارکستر سمفونیک را همراهی میکرده هم به مطالب منتشر شده در خبرگزاریها و روزنامهها واکنش نشان داد و برای اثبات حقانیت اجرای آن شب دست به دامن موتزارت آهنگساز شهیر اتریشی شده است: هانفر یکی از خانوادههای متمول شهر سالزبورگ بود و برای عروسی نوهاش سفارش قطعه موسیقی را به موتزارت میدهد. موتزارت نیز قطعه هانفر را مینویسد و برای نخستين بار در شب عروسی نواخته میشود و بعد از چندین سال موتزارت آن قطعه را کامل کرده و به سمفونی 35 یا سمفونی هانفر تبدیل میشود. از نگاه روحانی، شرکت فرانسوی رنو در کنار حمایت از ارکستر سمفونیک تهران از جدیدترین برند خود نیز رونمایی کرد و این موضوع تازهای نیست چراکه بهطور مثال یک کمپانی معتبر خودرو چندین فصل از برنامههای ارکستر برلین فیلارمونیک حمایت میکرد و در برنامهها و بروشورهایشون آرم و لوگوی این برند وجود دارد. آقای روحانی اینها را گفته اما نگفته آیا ارکستر فیلارمونیک برلین در قدیمیترین سالن شهر به روی صحنه میرود و درحالیکه یک خودرو سنگین و بیشتر از ظرفیت سالن روی صحنه حضور دارد موسیقی مینوازند! رهبر ارکستر سمفونیک تهران البته گفته در برخی از اجراهای تئاتر ارابه و اسب نیز روی استیج میآورند و حضور خودرو روی استیج چیز عجیب و غریبی نیست. اما ظاهرا به تفاوت وزن ارابه یا اسبی که برای اجرای تئاتر روی سن تالار وحدت قرار میگیرند با خودرويي که وزنی بیش از یک تن دارد توجه نکرده است. مسأله اینجا وزن بیش از یک تنی رنو است که به نظر کارشناسان امر، استیج تالار وحدت تاب تحمل وزنش را ندارد و ممکن است در صورت تکرار اتفاقاتی از این دست به آن صدمههای جدیتری وارد شود. احتمالا از همه این اتفاقات جالبتر، انتشار گزارشی است که در گروههای تلگرامی منتشر شده و درحال دست به دست شدن است. در آن گزارش به این موضوع پرداخته شده که اركستر سمفونيك هامبورگ در كنار جديدترين محصول بنز به اجرای برنامه پرداخته است احتمالا منظور منتشرکنندگان گزارش این بوده که همراهی ارکسترهای مهم کشورهای مختلف با برندهای نام آشنای خودرو امری طبیعی است. البته که این فرض میتواند درست باشد اما در مورد اتفاق اخیری که در تالار وحدت افتاد، مسأله فرسودگی تالار وحدت و خرابیهایی که میتواند از قرار گرفتن خودرو روی سن تالار ایجاد شود مطرح است، نه همکاری با یک برند با توانایی اقتصادی بالا. بنابراین شاید اگر همان مبلغی که برای برگزاری این برنامه به ارکستر و بنیاد رودکی داده شده (شنیدهها حاکی از پرداخت مبلغی از حدود 80میلیون تومان است) پرداخت میشد اما خودروها را وارد سالن اصلی تالار نمیکردند انتقادی هم به برگزارکنندگان وارد نبود.