شماره ۳۸۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
باید‌ها و نباید‌های سرویس‌های مدرسه
رانندگان سرویس مدارس رصد می‌شوند
کتابچه حقوق و تکالیف دست‌اندرکاران سرویس مدرسه منتشر می‌شود

شهروند| شهریور که می‌شود دلهره است که به جان پدرها و مادرها می‌افتد، والدینی که به فکر تأمین هزینه‌های مدرسه فرزندشان هستند و البته چگونه رفتن به مدرسه و برگشتن به خانه.
اما فارغ از انتخاب سرویس مدرسه این مسأله که راننده‌ای که فرزندشان را به مدرسه می‌برد از چه شخصیتی برخوردار است نیز به دغدغه‌های والدین اضافه می‌شود. آیا هنگام رانندگی همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کند، آیا راننده سرویس مدرسه آموزش دیده است؟ موقع رانندگی با تلفن‌همراه صحبت می‌کند؟ تغییر مسیرهای ناگهانی و پی در پی می‌دهد؟ یا بین خطوط رانندگی می‌کند و ‌هزار سوال دیگر، دغدغه‌هایی که برخی از والدین را مجبور می‌کند حساسیت‌های بیشتری به خرج دهند و البته بیشتر هم هزینه کنند.
با این وجود بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندشان را خودشان به مدرسه ببرند، بسیاری دیگر به خودروهای شخصی و قابل اعتمادی روی می‌آورند تا در ازای مبلغی کمتر کار جابه‌جایی فرزندشان را انجام دهد اما گروهی دیگر هم هستند که ترجیح می‌دهند سرویس رسمی مدرسه این وظیفه را انجام دهد و در این میان انتظار دارند به نسبت این اعتماد و پولی که برایش می‌پردازند، سرویس‌ها از ایمنی، سلامت، امکانات و رانندگان آنها از سلامت جسمی و روانی و اخلاقی لازم برخوردار باشند. حال باید دید نه‌تنها در مورد سرویس‌های غیررسمی مدارس بلکه در مورد سرویس‌های رسمی و معرفی‌شده مدارس که برچسب مخصوص را هم دارند چقدر این انتظارات و قواعد مهم رعایت می‌شود. در سال‌های اخیر و پس از حوادث تلخی که در مورد سرویس‌های مدارس اتفاق افتاده است، علاوه بر خانواده‌ها، مسئولان مرتبط با مدارس، مسئولان شهری و پلیس بر آن شدند که امنیت سرویس‌های مدرسه و به‌طورکلی تردد دانش‌آموزان را در سطح شهر بیشتر کنند اما آنچه امروز در مورد سرویس‌های مدرسه شاهد هستیم نه‌تنها ساماندهی نیست بلکه تبدیل به محلی برای پول درآوردن عده‌ای دیگر در معاینه فنی و صدور برچسب و دلالی برای گرفتن سرویس مدارس خاص و... شده است. از سوی دیگر، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فشار اقتصادی به سمت خودروهایی غیر از سرویس مدرسه می‌روند که به شکل شخصی و با هزینه کمتر اقدام به جابه‌جایی دانش‌آموزان می‌کنند. چون به این نتیجه رسیده‌اند که پول دادن برای این امکانات درحالی‌که امکانات وجود خارجی ندارد تفاوتی با ندادن این پول ندارد.
والدینی که مشاهده می‌کنند برای سرویس مدرسه با سه تا چهار دانش‌آموز هزینه پرداخت کرده‌اند اما 5 و برخی روزها تا 6 دانش‌آموز روی پای هم سوار می‌شوند و خبری از کمربند و ایمنی نیست و راننده بعد از گرفتن پول، کار خودش را می‌کند و درنهایت جز لغو قرارداد دستشان به جایی بند نیست و نمی‌توانند این تخلف را به جایی اعلام کنند. در این میان عموما یا سراغ همان خودروهای غیرمجاز و شخصی برای سرویس می‌روند و یا مجبور می‌شوند با همان شرایط ‌سال تحصیلی را بگذرانند تا فرزندشان روی هوا نماند.
کارت شناسایی هوشمند
 برای رانندگان سرویس مدارس
میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی یکی از مسئولان مرتبط با موضوع تاکسی‌هایی که سرویس مدرسه می‌شوند، از صدور کارت شناسایی هوشمند برای رانندگان سرویس مدارس خبر داد و گفت: علاوه بر توزیع این برچسب‌ها، کارت‌های شناسایی هوشمند رانندگان نیز توزیع خواهد شد که با استفاده از سیستم RSID این کارت‌ها طراحی شده است و پس از متصل شدن به دستگاه مربوطه اطلاعات راننده به صورت آنلاین در اختیار درخواست‌کننده قرار می‌گیرد و می‌توان علاوه بر ثبت تخلفات گزارشی در مورد وضع این رانندگان اخذ کرد.
استفاده از ظرفیت حداکثری
 رانندگان زن تاکسی‌ها
او از اصلاح آیین‌نامه انضباطی رانندگان تاکسی خبر داد و گفت: آموزش به‌عنوان یک دغدغه مهم در دستورکار قرار گرفته است و رانندگانی که میزان تخلفات آنها از حدی افزایش یابد نمره منفی گرفته و در دسته رانندگان پرخطر قرار می‌گیرند که باید با حضور در دانشگاه تاکسیرانی، آموزش‌های ویژه و تکمیلی دیده تا مجددا بتوانند به چرخه تاکسیرانی وارد شوند.
مظفر همچنین از استفاده از ظرفیت حداکثری رانندگان زن تاکسی‌ها خبر داد و گفت: تا به امروز بیش از 1000 نفر زن راننده تاکسی مورد آموزش قرار گرفته و برای پوشش سرویس مدارس دخترانه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اهمیت بکارگیری سرویس مدارس دارای برچسب اطمینان، گفت: مسئولیت انتخاب پیمانکار سرویس مدرسه برعهده انجمن اولیا و مربیان است و هر مدرسه دارای یک مدیر اجرایی است که بر نحوه عملکرد سرویس‌های مدارس نظارت می‌کند. او با بیان این‌که مدارس می‌توانند از سرویس‌های مدارس غیرتاکسی استفاده کنند، گفت: با این حال مدارس باید حتما از سرویس‌هایی استفاده کنند که دارای برچسب مدرسه باشند، وگرنه به‌عنوان مصداق بارز تخلف با آنها برخورد خواهد شد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین در مورد نحوه اطلاع والدین از تکالیف و حقوق خود در برابر سرویس مدرسه، گفت: به‌زودی دفترچه‌ای منتشر خواهد شد که کلیه حقوق و تکالیف دست‌اندرکاران سرویس مدرسه در آن نوشته شده است و ازجمله نرخ استفاده از سرویس مدارس در اختیار همه اولیای متقاضی سرویس قرار خواهد گرفت تا از نحوه عملکرد آن اطلاع داشته باشند.
او در مورد نظارت بر حسن رفتار رانندگان تاکسی نیز گفت: والدین موظف به نظارت بر حسن رفتار راننده هستند به گونه‌ای که می‌توانند با کسب اطلاع از فرزندانشان این مسأله را به مدیر اجرایی منتقل کنند و والدین مسئول نظارت بر حسن رفتار رانندگان سرویس‌ها  هستند.
چهاربند با بیان این‌که نرخ قرارداد مدارس با رانندگان سرویس‌ها مشخص و معین است، ادامه داد: مدیران اجرایی بر نحوه قراردادها نظارت دارند و قراردادها طبق چارچوب ابلاغی باید شفاف باشند، اما نکته مهم این است که مسئولیت انتخاب پیمانکار برای سرویس مدارس برعهده انجمن اولیا و مربیان است و در صورت بروز خطا و مشکل نیز آموزش و پرورش، انجمن اولیا  و مربیان را مخاطب قرار می‌دهد که جلسه‌ای با روسای این انجمن‌ها برگزار و به آنها ابلاغ خواهیم کرد. او با بیان این‌که حدودا یک‌میلیون و 850‌هزار دانش‌آموز در تهران وجود دارد که در بیش از 4 هزار مدرسه دولتی و غیردولتی درس می‌خوانند، گفت: پیش‌بینی ما آن است که 150‌هزار دانش‌آموز امسال از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند و در صورتی که قرار باشد مدارس از آژانس‌ها و خودروهای شخصی به‌عنوان سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استفاده کنند، باید تحت ضوابط و مقررات مربوطه باشد، در غیراین صورت تخلف است.
خط و نشان پلیس ب
رای رانندگان متخلف سرویس‌های مدرسه
از سوی دیگر، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم تأکید کرده است که تکرار تخلفات حادثه‌ساز و عدم‌رعایت مسائل فنی خودرو، خط قرمز پلیس در طول‌ سال تحصیلی بوده و این امر موجب ابطال برچسب سرویس مدارس می‌شود. سرهنگ تیمور حسینی با بیان این‌که پلیس راهور تهران بزرگ به همراه سازمان تاکسیرانی گشت‌های مشترکی را برای رصد وضع رانندگان سرویس مدارس ایجاد کرده است، افزود: عبور از چراغ قرمز،‌ عبور از محل ممنوعه، سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و... خط قرمز پلیس در حوزه سرویس مدارس است. همچنین رانندگانی که خودروهایشان برگه معاینه فنی نداشته باشد یا پس از اخذ برگه معاینه فنی دچار نقص جدی شده و با آن خودرو دانش‌آموزان را جابه‌جا ‌کنند، برچسب سرویس مدارسشان ابطال می‌شود.
ایمن‌سازی محیط 3900 مدرسه
جعفر تشکری‌هاشمی هم از آموزش نیم‌روزه رانندگان تاکسی سرویس مدارس خبر داد و گفت: رانندگان در واحدهای رانندگی حرفه‌ای و اخلاق حرفه‌ای، برخورد با مسافران را آموزش می‌بینند.
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از ایمن‌سازی سه‌هزار و 900 مدرسه در مقاطع مختلف پایتخت خبر داد و گفت: ایمن‌سازی محیط‌های پیرامون مدارس اعم از خط‌کشی، نصب تابلو، چراغ، سرعت‌گیر و... ازجمله اقدامات صورت گرفته در آستانه بازگشایی مدارس است.
به هر روی برای رانندگان سرویس‌های مدرسه ویژگی‌های مهمی را در نظر گرفته‌اند که ازجمله آن می‌توان به داشتن سعه‌صدر، گذراندن دوره‌های آموزشی، نداشتن سوءپیشینه و اعتیاد و درنهایت سلامت روان و اخلاقی که در مجموع همه این موارد در کنار یک خودرو سالم می‌تواند مفید و موثر باشد. حال باید دید از میان همه سرویس‌هایی که هر روز فرزندانمان را در این وانفسای تهران و ترافیکش به آنها می‌سپاریم، چه تعداد از راننده و خودروهایشان این ویژگی‌ها را دارند و چقدر از این حرف‌ها و قول‌های مسئولان اجرایی می‌شود.


تعداد بازدید :  169