شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
پایان کار ورزشکاران پارالمپیکی ایران در ریو با کسب 24 مدال
رتبه تک‌رقمی رویا ماند

شهروند| کاروان 111 نفره ورزش ایران در پارالمپیک 2016 روز گذشته به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد و این دوره از مسابقات نیز با برگزاری مراسم اختتامیه بامداد امروز رسما خاتمه یافت. با این‌که در طول 11 روز برگزاری این مسابقات ورزشکاران کشورمان توانستند در رشته‌های مختلف مدال‌های رنگارنگی را به دست بیاورند اما نتوانستند نتیجه دوره قبلی خود را تکرار کنند و سقوط چند پله‌ای را در جدول توزیع مدال‌ها تجربه کردند.
5 نفره هم طلایی نشد
تیم فوتبال 5 نفره که بدون گل خورده، خودش را با اقتدار به فینال پارالمپیک رسانده بود، نتوانست در این رقابت از پس برزیل میزبان بربیاید و یک بر صفر نتیجه را واگذار کرد. ریکاردینیو تک گل برزیل را از میان پاهای دروازه‌بان ایران به تور دروازه کشورمان رساند اما تلاش بازیکنان نابینای ایرانی باعث جبران نتیجه نشد. بدین ترتیب بعد از فوتبال 7 نفره، تیم 5 نفره ایران نیز به مدال نقره رسید. البته این یک نتیجه خوب برای این تیم محسوب می‌شود چون در دوره قبلی آنها به‌عنوان ششمی رسیده بودند. جاوید احسانی‌شکیب در پرتاب وزنه دیگر مدال ایران را در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2016 به‌دست آورد.
24 مدال در مجموع
ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان در 12 رشته به بازی‌های پارالمپیک ریودوژانیرو اعزام شدند و طی 11 روز رقابت خود را با حریفان دنبال کردند. درنهایت 24 مدال برای ورزشکاران ایرانی به دست آمد که 7 رشته در به دست آوردن آنها دخیل بودند. سهم دوومیدانی با توجه به بخش‌های مختلفی که در خود جای داده از همه بیشتر بود. ساره جوانمردی (2 طلا در تیراندازی)، مجید فرزین (وزنه‌برداری)، محمد خالوندی (پرتاب نیزه) و غلامرضا رحیمی (تیراندازی با کمان)، سیامند رحمان (وزنه برداری) و زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان) مدال‌آوران طلایی ایران بودند. همچنین سامان پاکباز (پرتاب وزنه)، علیرضا قلعه‌ناصری (پرتاب دیسک)، نعمتی و رنجبر (میکس ریکرو تیمی)، سجاد محمدیان (پرتاب وزنه) و عبدالله حیدری (پرتاب نیزه)، سجاد نیک پرست (پرتاب نیزه)، حامد امیری (پرتاب وزنه)، فوتبال هفت نفره و فوتبال پنج نفره توانستند به مدال نقره برسند. 7 مدال برنز ایران نیز توسط پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، ابراهیم رنجبر (تیراندازی با کمان)، علی صادق‌زاده (وزنه‌برداری)، اسدالله عظیمی (پرتاب وزنه)، جواد حردانی (پرتاب نیزه)، محسن کائیدی (پرتاب نیزه) و جاوید احسانی شکیب (پرتاب وزنه) به دست آمد. همچنین تیم‌ملی والیبال نشسته ایران شب گذشته برای کسب مدال طلای پارالمپیک در فینال این مسابقات به مصاف بوسنی رفت و آخرین مدال کاروان کشورمان را کسب کرد.
سقوط نسبت به لندن
با این‌که تعداد ورزشکاران حاضر در کاروان ایران در برزیل، نسبت به دوره قبلی 32 نفر افزایش یافته بود اما در رنگ مدال‌ها تغییراتی به وجود آمد که باعث سقوط چند پله‌ای کاروان کشورمان در جدول مدال‌ها شد. در پارالمپیک لندن نیز کاروان ایران با 24 مدال به کار خود پایان داد اما در آن‌جا 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز حاصل کار ورزشکاران بود. در این دوره تعداد مدال‌های نقره از طلا بیشتر شده و همین موضوع کاروان ایران را دچار سقوط چند پله‌ای کرده است. در دوره پارالمپیک 2012 کاروان ایران در رده یازدهم قرار گرفت و این بار آن اتفاق هم تکرار نشد.
رتبه تک‌رقمی رویا بود؟
قبل از اعزام به پارالمپیک ریودوژانیرو، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته پارالمپیک کشورمان از هدف ایران برای رسیدن به رتبه تک‌رقمی در پایان این دوره از مسابقات خبر داده بود. این رویا که با توجه به افزایش تعداد ورزشکاران حاضر در کاروان ایران دور از دسترس به نظر نمی‌رسید، می‌توانست با طلایی شدن تیم‌های فوتبال 7 نفره و پنج نفره به حقیقت تبدیل شود اما رشته‌های تیمی هم نتوانستند ضعف برخی از رشته‌های انفرادی را جبران کرده و به مدال نقره بسنده کردند.
رشته‌هایی که افت کردند
وزنه‌برداری یکی از رشته‌های پرامید ایران در پارالمپیک محسوب می‌شود و نمایندگان کشورمان در این رشته در دوره قبلی موفق به کسب 4 مدال طلا و یک برنز شده بودند اما در این دوره 2 طلا و یک برنز حاصل کار وزنه‌برداران ایرانی بود. درواقع 2 مدال طلا نسبت به دوره قبلی کمتر کسب شد، با این‌که 2 طلایی ایران یعنی مجید فرزین و سیامند رحمان با رکوردشکنی عملکرد درخشانی را از خود به جای گذاشتند. همچنین در بخش‌های مختلف رشته دوومیدانی شاهد کاهش مدال از سوی ورزشکاران کشورمان بودیم. جلیل باقری (پرتاب وزنه)، پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، محسن کائیدی (پرتاب نیزه)، جواد حردانی (پرتاب دیسک) و محمد خالوندی (پرتاب نیزه) 5 طلایی دوره قبل بودند که از میان آنها فقط خالوندی توانست طلای خود را تکرار کند. البته نباید از درخشش ساره جوانمردی در پارالمپیک 2016 گذشت که به تنهایی 2 مدال طلا کسب کرد وگرنه شاید نتیجه ضعیف‌تری به دست می‌آمد.
مدال مهم‌تر است یا...؟
در مسابقات پارالمپیک کسب مدال از سوی ورزشکاران معلول فقط یکی از اهداف اصلی محسوب می‌شود چون طبق سیاست‌های کمیته بین‌المللی پارالمپیک هدف اصلی برگزاری رقابت بین ورزشکارانی که هر کدام از ناحیه‌ای از بدن دچار معلولیت هستند، ایجاد امید و انگیزه در زندگی به شمار می‌رود. در شرایط فعلی که تعداد مدال‌های ایران با دوره قبلی برابری می‌کند، نمی‌توان نتیجه به‌دست آمده را برای کاروان پارالمپیک ایران یک شکست عنوان کرد، بلکه باید با تدبیری که مسئولان ورزش در بخش جانبازان و معلولان به خرج می‌دهند، به‌دنبال استعدادهای جدید بود و امید به زندگی را در میان این قشر از جامعه افزایش داد. با این‌که در طول این مسابقات بارها پرچم کشورمان به همت ورزشکاران ایرانی به اهتزاز درآمد اما شاید کام همه آنها در زمان بازگشت به واسطه اتفاق ناگواری که برای دوچرخه‌سوار ایرانی رخ داد، تلخ باشد.


تعداد بازدید :  297