شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
نخستین جلسه هیأت بدوی بررسی پرونده «عباس کیارستمی» برگزار شد
مقصران مرگ«کیارستمی» در دادگاه

شهروند| دیروز که نخستین جلسه هیأت بدوی برای رسیدگی به پرونده مرحوم عباس کیارستمی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، جزییات قابل توجهی از دلایل مرگ این کارگردان ایرانی هم برملا شد. براساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده، به استناد کیفرخواستی که پیش از این از سوی دادستان صادر شده بود، پزشک معالج در یک مورد پزشکی و سه مورد انتظامی مقصر شناخته شد. تأخیر در انجام جراحی دوم، مطابقت نداشتن شرح حال بیمار با اظهار شفاهی پزشک، نوشته نشدن روند بیماری و سفر جراح قبل از‌ سال 95، ازجمله خطاهای اعلام شده پزشک  معالج   است.
حالا براساس آنچه رئیس هیأت بدوی انتظامات سازمان نظام پزشکی در جلسه هیأت بدوی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد، رأی کیفرخواست فعلی که درباره شکایت خانواده کیارستمی از دکتر «احمد میر» است، اعلام خواهد شد و کیفرخواست این شکایت جدید نیز به دادگاه فرستاده می‌شود. اینها بخشی از توضیحات ایرج خسرونیا از جلسه‌ای است که روز گذشته با حضور دو وکیل خانواده مرحوم کیارستمی، پزشک معالج، رئیس بیمارستان جم، نماینده قوه قضائیه، رئیس نظام پزشکی تهران و 30 کارشناس مجرب پزشکی برگزار شد. خسرونیا با اشاره به خطای پزشک معالج در روند درمان کیارستمی تأکید کرد: «تأخیر در عمل جراحی دوم با توجه به شواهد پاراکلینیکی و کلینیکی بیمار صورت گرفته و این مسأله عوارض بعدی را برای ایشان پدید آورده که خطای پزشکی به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد نوشتن شرح حال با اظهار شفاهی پزشک معالج درمورد عمل اول مغایرت دارد و این مسأله قصور انتظامی است. جراح مرحوم کیارستمی روزانه او را ویزیت می‌کرده است ولی با این وجود سیر بیماری نوشته نشده است و این مسأله نیز نوعی قصور است.» به گفته خسرونیا، با وجود تمام این بررسی‌ها، هنوز علت مرگ این کارگردان ایرانی در فرانسه را نمی‌دانند، جواز دفن در دست نیست، کالبدشکافی نشده و نمی‌شود در این‌باره اظهار نظر کرد:  «به‌جز این موارد، در ارتباط با اصول حین بستری در بیمارستان جم و آراد می‌توانیم اظهارنظر ‌کنیم.» خسرونیا به جزییات درمان کیارستمی اشاره کرد: «مرحوم کیارستمی 17 اسفندماه ‌سال 94 به دلیل پولیپ روده تحت عمل جراحی قرار گرفت و دوباره 20 اسفند در همان ‌سال به‌دلیل عفونت و تب و 4 فروردین‌ماه‌ سال 95 برای بار سوم جراحی شد و سرانجام 9 فروردین امسال به دلیل مشکل شکمی حاد برای چهارمین بار مورد عمل قرار گرفت.» به گفته رئیس هیأت بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی، مرحوم کیارستمی 7 اردیبهشت امسال با حال عمومی نسبتا خوب بیمارستان را ترک کرد اما مدتی بعد به بیمارستان آراد مراجعه کرد. همچنین مسافرت به خارج از کشور را بدون اجازه پزشک معالج انجام داده است: «ضرورتی در سفر مرحوم کیارستمی نبوده و عوارض این سفر نیز به او اعلام شده است. همچنین پس از سفر چند روز در بیمارستانی در پاریس بستری بود و بعد از آن بدون این‌که کسی دلیل آن را متوجه شود، جنازه‌اش در رختخواب پیدا شد.»  خسرونیا همچنین با بیان این‌که به‌طور کلی پزشک معالج کیارستمی یک  خطای پزشکی و سه خطای انتظامی داشته، به «شهروند» گفت: «تمام مواردی که به‌عنوان خطای پزشکی در پرونده کیارستمی عنوان شده، در کیفرخواست آمده بود. این موارد هم باید در جلسه هیأت بدوی بررسی شود که چقدر درست است. قرار است جلسه دیگری هم برگزار و موارد در آن جلسه به‌طور مفصل بررسی شود تا پرونده به دادسرا برود.» او ادامه داد: «کیفرخواست براساس شکایت سازمان نظام پزشکی صادر شد، چرا که این سازمان به نفع خانواده کیارستمی شکایت را مطرح کرد و برایش دادگاه هم تشکیل شد.» به گفته او، حالا باید خانواده کیارستمی شکایتی را هم به دادسرای جرایم پزشکی داشته باشند، احتمالا وکلای کیارستمی این اقدام را انجام می‌دهند.
علت نهایی  مرگ مشخص نیست
محسن خلیلی، قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی هم درباره این مرحله از بررسی پرونده مرحوم کیارستمی به «شهروند» گفت:  «جلسه روز گذشته، جلسه هیأت بدوی است و از سوی دو طرف پرونده قابل اعتراض؛ یعنی هر حکمی که در این جلسه داده شود، می‌تواند با اعتراض دو طرف پرونده همراه باشد.» او با بیان این‌که کیفرخواست قبلا از سوی دادستان صادر شده بود، ادامه داد: «در این جلسه بررسی می‌شود که کیفرخواست مورد قبول قرار می‌گیرد یا خیر. به‌هرحال در همین جلسه که نماینده قوه قضائیه، رئیس پزشکی قانونی تهران و 11 نفر از اعضای فرهیخته و مورد تأیید جامعه پزشکی حضور دارند، در صورت رسیدن به جمع‌بندی حکم صادر می‌شود.» به گفته خلیلی، جلسه هیأت بدوی در سازمان نظام پزشکی درست مانند جلسه‌های دادگاه قوه قضائیه است و هر حکمی باید از سوی همین جلسه صادر شود: «تا زمانی که حکم قطعی صادر نشود، نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، چرا که ممکن است همان حکم اولیه از سوی پزشک یا خانواده مرحوم کیارستمی مورد اعتراض قرار گیرد.» او در ادامه درباره علت نفرستادن پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی از فرانسه هم توضیحاتی داد:  «متاسفانه هنوز این مدارک از فرانسه به دست ما نرسیده، به همین دلیل نمی‌توان علت تامه مرگ را اعلام کرد. ما در این زمینه با سفیر ایران در فرانسه و سفیر فرانسه در ایران، مکاتبه و مذاکره کردیم، حتی از نظام پزشکی فرانسه هم درخواست کردیم که این مدارک را بفرستند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، البته خانواده مرحوم کیارستمی می‌توانند زودتر این مدارک را به دست ما برسانند، پیگیری آنها سریع‌تر از ما نتیجه می‌دهد.» به گفته این مسئول در سازمان نظام پزشکی، مرحوم کیارستمی در فرانسه کالبدشکافی نشده است.
انجام 4 عمل در 26 روز یکی از دلایل شکایت از تیم پزشکی
عادل مقدس، وکیل خانواده کیارستمی هم در حاشیه جلسه نهایی رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی، درباره شکایت خانواده این کارگردان ایرانی توضیحاتی داد:  «یکی از سوال‌های ما این است که چرا فردی با بیش از 70‌سال سن، در 26 روز باید 4 بار مورد جراحی قرار گیرد، همین موضوع یکی از موارد شکایت از تیم پزشکی در پرونده اوست.» او ادامه داد: «پرونده کیارستمی در پاریس کاملا مشخص است، همچنین این پرونده در همان جا بررسی شده و قصوری در کار نبوده است، تنها در پاریس ادامه درمان ایران صورت گرفته است.» او تأکید کرد که در پرونده کیارستمی، خانواده از سه شخص حقیقی و حقوقی شکایت دارد: «ما هنوز از نتیجه قطعی این پرونده آگاهی نداریم و چیزی در مورد نتیجه نهایی به ما اعلام نشده است.» مقدس در ادامه درباره این‌که گفته می‌شود، مرحوم کیارستمی وصیت کرده که هیچ شکایتی از پرونده پزشکی او صورت نگیرد، گفت:  «وصیت تعریف دارد و اگر چنین مطلبی وجود داشت، قطعا به خانواده ارایه می‌داد.» او همچنین در مورد احتمال بخشش خانواده کیارستمی هم تأکید کرد: «خانواده او در این زمینه چیزی به ما اعلام نکرده‌اند و تغییری نیز حاصل نشده است. به‌هرحال ما امیدواریم پرونده مرحوم کیارستمی قبل از این‌که ایشان یک بزرگمرد در نظر گرفته شود، به‌عنوان یک ایرانی بررسی شود.» به گزارش فارس، او با بیان این‌که گفته می‌شود جواز دفن در فرودگاه امام خمینی(ره) صادر شده، ادامه داد: «درباره کالبدشکافی مرحوم کیارستمی، آقای نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفته بود که مشکلی نیست و جواز دفن نیز موجود است و این جواز در فرودگاه امام خمینی (ره) از سوی  مسئولان پزشکی صادر شده است.»  در ادامه این جلسه، احمد میر، جراح مرحوم کیارستمی هم صحبت‌هایی کرد. او گفت: «من همه کارها را برای نجات کیارستمی انجام دادم و لحظه‌به‌لحظه در بیمارستان کنار او بودم و در مورد مسافرتم هم شفاهی از مرحوم کیارستمی اجازه گرفتم و گفتم اگر راضی هستی من بروم و ایشان موافقت کرد. دنده‌های همسرم از سه نقطه شکسته بود، مجبور بودم بیشتر بمانم وگرنه زودتر برگشته بودم. خودم کیارستمی را از بیمارستان جم مرخص کردم و هر روز نیز به دیدنش می‌رفتم.» او همچنین درباره دلیل تاخیر در انجام عمل دوم هم توضیحاتی داد:« ما زمان را سنجیده بودیم به عنوان پزشک کیارستمی می‌گویم که لحظه به لحظه با پزشکان تیم جراحی همکاری کردیم. تا 29 اسفند نیز راجع به سفر خود با هیچ کس صحبت نکرده بودم ولی به طور شفاهی از آقای کیارستمی اجازه گرفتم و گفتم اگر شما راضی هستید من به مسافرت بروم. من حتی به ایشان اعلام کردم که اگر بروم دکتر ناصری به عنوان جراح عمومی به جای من در کنار شما خواهند بود. من این موضوع را به برادر آقای کیارستمی و همچنین بهمن پسرشان گفتم، ایشان نیز گفتند مشکلی ندارند. در آن زمان وضعیت ایشان نرمال بود.» در ادامه مسئول فنی بیمارستان جم هم بر بی عیب و نقص بودن ارایه خدمات درمانی به مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم تاکید کرد.
 این جلسه در حالی تمامی شد که پیش‌تر اعلام شده بود قرار است رأی اولیه هیات بدوی اعلام شود. اما در نهایت موضوع به زمانی دیگر موکول شد. همچنین با توجه به انتقاد وکلای خانواده کیارستمی در خصوص بی توجهی به دو شکایت مطرح شده از یکی از پزشکان تیم پزشکی و همچنین بیمارستان جم، قرار شد کیفرخواست دیگری به دادسرا در این خصوص
 فرستاده شود.


تعداد بازدید :  482