شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
150 شرکت هوانوردی از 20 کشور جهان به تهران آمدند
غول‌های هوانوردی اروپا مقابل آمریکا
وزیر راه در گفت‌وگو با «شهروند»: ایران نگران کارشکنی آمریکایی‌ها نیست

شهروند| فرودگاه بین‌المللی امام دیروز یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. 150 شرکت بزرگ هوانوردی از 20 کشور جهان حالا به تهران آمده‌اند تا درباره سرمایه‌گذاری برای صنعت هوایی کشور مذاکره و رایزنی کنند. آنها ‌سال گذشته و پیش از اجرای برجام یک‌بار دیگر به تهران آمده‌اند و حالا برای گفت‌وگوهای جدی‌تر دور دوم مذاکرات خود را برگزار می‌کنند. صنعت هوایی ایران که تحریم طولانی 37ساله را پشت سر گذاشته است، حالا تنها 250 فروند هواپیما دارد که نزدیک به نیمی از آن زمینگیر است. بنا به اعلام وزارت راه‌وشهرسازی ارزش تمام 250 فروند هواپیمای فرسوده ایران تنها معادل 9 فروند هواپیمای بوئینگ نو است. هواپیماهای فرسوده و از رده خارج ایران که می‌رفت تا صنعت هوایی کشور را به اضمحلال ببرد، درست با اجرای برجام جان دوباره گرفت و مذاکرات برای نوسازی این صنعت همزمان با نخستین مذاکرات هسته‌ای برنامه‌ریزی شد. براین اساس وزارت راه‌وشهرسازی تأمین 500 هواپیمای نو را در دستور کار خود قرار داد و با تعریف مدل‌های مختلف تلاش کرد سرمایه مورد نیاز ایرلاین‌های داخلی را فراهم کند. حالا با گذشت حدود 6ماه از اجرای برجام کمپانی‌های معظم هواپیمایی دوباره به تهران آمده‌اند تا وضع قراردادها را به صورت جدی‌تر پیگیری کنند. عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی به «شهروند» می‌گوید: گردهمایی کشورهای اروپایی در تهران نشان می‌دهد که اروپایی‌ها برخلاف آمریکا درباره همکاری با ایران مصمم هستند و آمریکا به تنهایی نمی‌تواند مانع این اجماع شود و کاری از پیش ببرد.  آخوندی تأکید کرد: اگر مجوز اوفک صادر نشود، به معنای نقض برجام است، بنابراین مطمئن هستیم که اوفک فروش هواپیما به ایران را تأیید می‌کند.
 از بابت آمریکا نگرانی نداریم
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با تأکید بر موقعیت درآمدزا و استراتژیک آسمان ایران به «شهروند» اعلام کرد: در دوره پسابرجام پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به دوره قبل از برجام صددرصد رشد داشته است و این امنیت آسمان ایران درسخت‌ترین شرایط را نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده اقتصادی بودن فضای عبوری ایران باشد. او تأکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا‌ سال 1404 به 100 هواپیمای کوتاه برد و 400 هواپیمای میان‌برد و بلندبرد نیاز داریم و این تعداد هواپیما الزاما نباید در قرارداد خرید تأمین شود و می‌توانیم با روش اجاره یا اجاره به شرط تملیک هم این تعداد هواپیما را تأمین کنیم.
 او همچنین از تشکیل کارگروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس برای تأمین زنجیره قطعات هواپیما خبر داده و گفت: کار گروهی بین ایران و نمایندگان ایرباس تشکیل شده که در این کارگروه مذاکراتی انجام شده است که امکانات داخل برای زنجیره تأمین قطعات ایرباس بررسی شود که در این کمیته اجرایی نماینده معاونت تحقیقات و فناوری ریاست‌جمهوری و نماینده وزارت و راه‌وشهرسازی وجود دارد.
آخوندی همچنین درباره هواپیماهای آنتونوف در ایران با وجود تعطیل‌‌شدن کارخانه هواپیماسازی آنتونوف در روسیه گفت: ما به‌عنوان دولت، نقش تنظیم‌کننده مقررات داریم و تا زمانی که هواپیمایی مجوزهای ایمنی پرواز را نداشته باشد، به آن اجازه پرواز نخواهیم داد، حال این‌که آن بنگاه چطور می‌تواند استانداردهای مورد نظر را به دست بیاورد، به دولت مربوط نمی‌شود.
ماجرای خرید هواپیما از ژاپنی‌ها
وزارت را‌وشهرسازی پیش از این درباره مذاکره با ژاپنی‌ها برای تأمین هواپیما خبر داده بود. این مسأله درشرایطی عنوان می‌شود که این کشور تاکنون به صورت رسمی صنعت هواپیماسازی نداشته است. اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درباره این مسأله نیز به «شهروند» توضیح داد: میتسوبیشی ژاپن چند وقتی است که استارت حضور در صنعت هواپیماسازی جهان را زده است. این شرکت درحال حاضر سه مدل هواپیمای 70، 90 و 100نفره تولید می‌کند و 747 فروند از این مدل هواپیماها پیش‌فروش شده‌اند و این هواپیماها درحال گذراندن مراحل تست در آمریکا هستند. وی ادامه داد: البته مذاکرات با ژاپنی‌ها ادامه دارد و پیشنهادات دو طرف رد و بدل شده و هنوز تصمیم مشخصی دراین‌باره گرفته نشده است.
رفع تحریم‌ها
آسمان امن ایران را به جهان برگرداند
 در نخستین روز این اجلاس، وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری درصنعت هوانوردی گفت: ایران بهره‌گیری از دومدل یکی سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری (BOT) و دیگری مدل ساخت، اجاره و انتقال (BLT) را در دستورکار دارد، اما به مدل اجاره‌داری بلندمدت هم علاقه‌مند است. آخوندی تصریح کرد: بحث لیزینگ در تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت صنعت هوانوردی با عنوان یک استراتژی مهم تلقی می‌شود و ایران از توسعه شرکت‌های لیزینگ داخلی و خارجی درکشور حمایت می‌کند و ما درتلاش هستیم چند بنگاه لیزینگ درصنعت هوانوردی را در ایران تأسیس کنیم. او ادامه داد: اگرچه بحث لیزینگ بسیار بااهمیت است، اما وزارت راه‌وشهرسازی از تمامی مدل‌های سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت هوانوردی استقبال می‌کند. وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به وضع قرارداد خرید از بوئینگ و ایرباس درشرایط احتمالی بازگشت به تحریم‌ها گفت: تمام مخاطرات این قرارداد را ارزیابی کرده‌ایم و به این موضعات در قرارداد توجه داریم. آخوندی همچنین برگزاری اجلاس کاپا در ایران را نشان‌دهنده تقاضای جهانی برای برداشتن موانع در صنعت هوانوردی دانست و اجلاس کاپا برای دومین‌بار است که پس از برجام در ایران برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که تمام دنیا منتظر برداشته‌شدن موانع صنعت هوانوردی ایران هستند و این تنها درخواست ایران نیست.
تنها از 16‌درصد ظرفیت فرودگاهی
 استفاده می‌شود
 به گفته آخوندی، بیش از ۶۰ فرودگاه در ایران فعال هستند، اما ۸۰‌درصد پروازها از ۱۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود و این فرودگاه‌ها مازاد برظرفیت فعالیت می‌کنند. برهمین اساس، وزارت راه‌وشهرسازی آماده جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه فرودگاه‌های کشور است. وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به گام اول ایران در صنعت هوانوردی گفت: حرکت به سمت آسمان آزاد در اولویت صنعت هوانوردی است و هم‌اکنون ایران، آسمانی آزاد و امن برای تمامی پروازهای بین‌المللی فراهم کرده است.
آخوندی با اشاره به آزادسازی قیمت‌ها درصنعت هوایی ایران و فراهم آوردن زیرساخت‌های رقابتی ادامه داد: با آزادسازی قیمت‌ها میزان رشد مسافر داخلی در 5ماهه اول ‌سال‌جاری نسبت به‌ سال گذشته ۲۲‌درصد رشد داشت که این موضوع نشانگر ظرفیت توسعه صنعت هوانوردی و اهمیت فاکتور رقابت برای افزایش رشد رفاه مردم است.
وزیر راه‌وشهرسازی به دیگر فعالیت‌های این وزارتخانه درصنعت هوایی اشاره کرده و گفت: اقدامات گسترده‌ای درمورد توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی انجام شده و درحال حاضر تمام سیستم ناوبری درحال بروزرسانی است و در این زمینه ۲۵۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. در ایران بازار صنعت هوانوردی براساس نظام بین‌المللی شکل گرفته و برای این‌که شرکت‌های همتراز در این زمینه به خوبی با هم رقابت کنند، باید مفهوم کفایت سرمایه و مفهوم صلاحیت فنی برای مدیریت بنگاه‌ها مورد اهمیت قرار گیرد.
به گفته آخوندی، میزان کفایت سرمایه برای تأسیس شرکت‌های هوانوردی در ایران ۳۵۰‌میلیارد تومان یا ۱۰۰‌میلیون دلار درنظر گرفته شده است.
او تأکید کرد: به‌طور قطع از ایرلاین‌های داخلی برای نوسازی ناوگان حمایت می‌کنیم و ایرلاین‌های داخلی می‌توانند از صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان خود استفاده کنند و دراین زمینه از حمایت‌های دولت برخوردار هستند. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که حمایت یک‌جانبه از بنگاه‌های داخلی درشرایط رقابت بین‌المللی نمی‌تواند به صنعت هوانوردی کشورمان کمک کند.  اجلاس كاپا، به میزبانی شركت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، با حضور بزرگترین شركت‌های هوانوردی جهان برگزار شد. در این نشست که كشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، كانادا، برزیل و چین و... حضور دارند، درباره رفع موانع بانكی درصنعت هوانوردی و توسعه شبكه پروازی بین‌المللی و مذاكره در زمینه اجاره و خرید هواپیما، توسعه فرودگاه‌ها و توسعه شبكه پروازی با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره رسمی‌تر می‌شوند.


تعداد بازدید :  408