شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
روي خط خبر

با وجود گذشت 5 روز از حادثه آتش‌سوزی
 آلودگی هوای عسلویه ادامه دارد
شهروند| با وجود گذشت 5روز از حادثه، آسمان عسلویه هنوز خاکستری است و مردم این منطقه از ادامه این روند نگرانند. با شدت گرفتن آلودگی هوا درعسلویه، نماینده مردم این شهر در مجلس، هم خطاب به وزیر نفت، نامه نوشته و خواستار پیگیری جدی این موضوع شده است. ظهر چهارشنبه گذشته بود که به دنبال آتش‌سوزی در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین، فعالیت پتروشیمی مختل شد و آلودگی هوا در این منطقه شدت گرفت. به‌طوری که انتقال سیستم بخار به سمت فلرها قطع و توربین برق از کار افتاد و با تشدید گازسوزی آلودگی هوا غلیظ شد. حسین دلشب، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، روز شنبه، از انجام اقداماتی برای کاهش آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی خبر داده و گفته بود: «آلودگی‌ها درحال برطرف‌شدن است.» این اتفاق درحالی است که کارشناسان محیط‌زیست، درطول سال‌های گذشته، بارها نسبت به هدایت آلاینده‌ها به مشعل‌های رو به آسمان عسلویه هشدار داده‌اند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی همیشه بیخ گوش مردم این منطقه بوده است، اما به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست بسیاری از واحدهای پتروشیمی ضوابط تعیین‌شده برای کاهش آلودگی را رعایت نمی‌کنند و بسیاری شرکت‌ها هم هیچ شناختی از مسائل محیط‌زیستی ندارند و این وضع سبب مشکلات و کندی حرکت به سوی حل معضلات می‌شود.  
روز گذشته، ایرنا خبر داد که نماینده شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه درمجلس شورای اسلامی در نامه به بیژن نامدار زنگنه نوشت: «بروز آلایندگی شدید روزهای اخیر و خروج دود سیاه از مشعل‌ها درعسلویه که ناشی از اختلال در روند فعالیت پتروشیمی‌ها به ‌دلیل ایجاد حادثه در پتروشیمی مبین است، علاوه بر آسیب به سرمایه‌های ملی، موجی از نگرانی را درمیان مردم بومی، کارکنان و کارگران شریف مستقر درمنطقه ایجاد کرده است.» سکینه الماسی خطاب به وزیر نفت یادآور شد: «اینجانب به‌عنوان نماینده مردم از ابتدا درکنار مسئولان پیگیر موضوع بوده و خود را موظف می‌دانم گلایه و اعتراض موکلانم را از این وضع به مجموعه وزارت نفت اعلام کنم. این موضوع بدون ‌شک در اذهان مردم به‌عنوان نکته‌ای تاریک در کارنامه مجموعه وزارت نفت محسوب می‌شود.»
در ادامه این نامه آمده: «چگونه است در پایتخت انرژی ایران با وجود کنترل آتش‌سوزی و فراگیرنبودن حادثه با چنین عواقب خسارت‌باری مواجه می‌شویم و این درحالی است که باید با توجه به منابع انسانی و منابع طبیعی، محیط‌زیست این منطقه در اولویت باشد. چگونه در کنترل آلایندگی شدید پیش‌آمده ناتوان هستیم، به‌گونه‌ای که 4روز است التهاب و نگرانی مردم منطقه را رها نمی‌کند. آیا درصورت بروز حوادث احتمالی مشابه و حتی بزرگتر باز هم باید شاهد چنین خسارت جبران‌ناپذیری باشیم.»پس از حادثه، صبح روز شنبه کارگروه مخاطرات محیط‌زیستی با حضور مسئولان استانی درعسلویه تشکیل شد و مصوباتی درپی داشت. به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، براساس مصوبه نشست یادشده موضوع سلامت مردم منطقه، فراهم شدن امکان دسترسی فوری به اطلاعات فنی و امکانات بعد از حادثه توسط شرکت‌های گازی و پتروشیمی در منطقه عسلویه الزامی شده است.  معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست هم روز شنبه در کانال تلگرامی خود خبر داد که در مورد این حادثه، گزارش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آسیب‌های واردشده ارایه و تذکرات لازم برای دقت بیشتر داده شده و هیأتی از بازرسان به منطقه اعزام و پیگیر این موضوع هستند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت:  آموزش و پرورش آمار دانش‌آموزان معتاد را اعلام کند
ایلنا| رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزیر آموزش و پرورش درخواست کرد تعداد دانش‌آموزان معتاد را رسما اعلام کند.
سعید صفاتیان درباره اعتیاد در میان کودکان و نوجوانان گفت:   «گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف شیشه به مسائل اجتماعی، خانوادگی و شخصی بازمی‌گردد؛ به‌عنوان مثال لذت و کنجکاوی ازجمله دلایل شخصی مصرف مواد مخدر توسط این گروه است. آنان می‌خواهند بدانند که شیشه چیست و مصرف آن چه حسی دارد؟» او دسترسی آسان به مواد مخدر را از دیگر دلایل مصرف مواد مخدر در میان کودکان و نوجوانان دانست: «در گذشته تهیه مواد چندان آسان نبود و یک نوجوان 14ساله به‌راحتی نمی‌توانست مواد تهیه کند، اما درحال حاضر  فضای مجازی توانسته است دسترسی کودکان و نوجوانان به مواد مخدر را آسان‌تر کند و خرید و فروش مواد مخدر و محرک از طریق فضای مجازی به راحتی صورت می‌گیرد.» صفاتیان ادامه داد: «اگر قیمت مواد مخدر ارزان باشد، نوجوانی که در طول هفته 30 یا 40‌هزار تومان پول از خانواده می‌گیرد، می‌‌تواند به راحتی به آن دست پیدا کند، ولی اگر مواد گران باشد، دسترسی مشکل می‌شود.»


تعداد بازدید :  322