شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
مرمت مجسمه‌ها و نقاشی‌های فرزندان شیرخوارگاهی هلال

شهروند| احیای خانه ۱۳۰ ساله «سردارسپه» به مراحل پایانی رسید،همچنین مرمت مجسمه‌ها و نقاشی‌های استاد مجسمه‌سازی ایران «علی اکبر صنعتی» از فرزندان شیرخوارگاهی هلال احمر نیز روبه پایان است تا تهران در قلب تاریخ ۲۳۰ ساله‌اش دوباره بنا و آثار فاخری را به رخ کشاند.
130 سال پیش در قلب پایتخت خانه ای قرار داشت که صاحب آن کسی نبود جز سردارسپه؛ که آن زمان و قبل از اینکه در قزاقخانه به شهرت و مقامی برسد به رضا سواد کوهی
معروف بود.
حال پس از قرنی هنوز این خانه در میدان توپخانه تهران برپا ایستاده است، خانه ای که پهلوی اول پس از پادشاهی آن را به شمس دختر خود بخشید و در نهایت این خانه به نخستین مرکز جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران تبدیل شد.
حاصل این خانه که زمانی رضاخان قبل از پادشاهی اش زندگی می‌کرد تبدیل به بنایی برای کارهای فرهنگی شد، آن هم کارهای فرهنگی فردی به نام استاد سیدعلی‌اکبر صنعتی  که خود زمانی از کودکان شیرخوارگاهی صنعتی زاده در کرمان بود که در این بنای تاریخی کارگاه مجسمه سازی و نقاشی اش را برپا کرد و بعدها به موزه 13 آبان معروف شد.
حال این بنای تاریخی در گذر زمان دچار آسیب‌های بسیاری شد تا اینکه از دو سال قبل با تفاهمنامه ای بین هلال احمر،صاحب اصلی این بنا با شهرداری تهران و حمایت سازمان میراث فرهنگی، شرایط مرمت و بازسازی این موزه و بنای تاریخی شروع شد.
در این رابطه فرهاد علی اکبری ، رئیس موزه و مرکز ملی اسناد جمعیت هلال احمر درباره جدیدترین وضعیت بازسازی این بنای تاریخی عنوان کرد: مرمت این بنا روبه پایان است و دیگر کارها تمام شده و فقط کمی کارهای جانبی مانند نصب آسانسور و برق بنا مانده است که شهرداری باید تمام کند و تحویل ما بدهد تا بتوانیم مرمت این بنای تاریخی را طی مراسمی افتتاح کنیم.
وی همچنین درباره وضعیت مرمت مجسمه‌ها و نقاشی‌های استاد صنعتی عنوان کرد:‌ مرمت مجسمه‌های موزه بعد از وقفه یک ماه دوباره شروع شد و هم اکنون مجسمه سازها در حال مرمت و همچنین مرمت نقاشی‌ها نیز  رو به اتمام است.


تعداد بازدید :  490