شماره ۹۴۸ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

سازمان ملل: شمار آوارگان سودان‌جنوبی از یک‌میلیون تن گذشت
ایسنا| آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، شمار کسانی که در پی تشدید خشونت‌ها از سودان‌جنوبی به کشور همسایه‌شان گریخته‌اند، از مرز یک‌میلیون تن گذشت. لئو دابز، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت: اکثر پناهندگان زن و کودک هستند. آنها شامل بازماندگان حملات خشن و  جنسی هستند و کودکان هم از خانواده‌هایشان جدا شده‌ و یا به تنهایی سفر کرده‌اند.

کالین پاول: اسراییل ۲۰۰ کلاهک‌ هسته‌ای دارد
ایسنا| در ایمیل خصوصی‌ای که هکرها اخیرا فاش کردند، مشخص شد که کالین پاول، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا درباره ظرفیت تسلیحات هسته‌ای اسراییل با یکی از دوستانش گفت‌وگو کرده و گفته است که تل‌آویو ۲۰۰ کلاهک دارد. کالین پاول که از ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکاست و علاوه بر سمت وزیر خارجه، در کاخ سفید به‌عنوان مشاور امنیت ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش بوده است، جمعه از طریق سخنگویش گفت که او به برآوردهای عمومی از تسلیحات اسراییل اشاره داشته است. در این میان، سخنگوی سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن درباره ایمیل پاول اظهارنظری نکرد. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشست هفتگی با خبرنگاران از پاسخ به این سوال امتناع کرد.

یک‌سوم حملات هوایی سعودی‌ها در یمن علیه مراکز غیرنظامی است
ایسنا| براساس جدیدترین گزارش مربوط به حملات هوایی سعودی‌ها علیه یمن مشخص شد که یک‌سوم از این حملات مواضع غیرنظامیان چون مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، مساجد و زیرساخت‌های اقتصادی را هدف قرار می‌دهد. این یافته‌ها در تضاد با ادعای دولت عربستان است و نشان می‌دهد که ریاض به دنبال کم نشان دادن تلفات غیرنظامیان در کمپین ضد حوثی‌ها در یمن است.

تظاهرات اپوزیسیون ونزوئلا در پی تعویق در روند رفراندوم
ایسنا| با اعلام تأخیر جدید در روند برگزاری رفراندوم برای برکناری رئیس جمهوری ونزوئلا از قدرت، صدها تن از معترضان در کاراکاس به خیابان‌ها آمدند. مخالفان نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که وی را «مقصر رکود گسترده و کمبود شدید موادغذایی» در این کشور می‌دانند باید طی سه روز برای آغاز درخواست رفراندوم چهار‌میلیون امضا جمع‌آوری کنند. شورای انتخاباتی ملی این کشور قرار بود كه زمانبندی این فرآیند را روز جمعه اعلام کند. اما اواخر روز پنجشنبه این نهاد اعلام کرد كه برای اعلام این تاریخ باید منتظر ماند؛ چرا که اعتراضات اپوزیسیون امنیت کارکنان آن را تهدید می‌کند.

خشونت پلیس فرانسه چشم فعال صنفی را گرفت؛ دادخواست 66 قربانی خشونت
ایرنا| مجروح‌شدن یک فعال صنفی مخالف قانون کار در راهپیمایی اخیر که به نابینایی یک چشم او منجر شد، بار دیگر خشونت پلیس فرانسه را تیتر اخبار قرار داد. اتحادیه صنفی «همبستگی» فرانسه اعلام کرد که پرتاب نارنجک توسط پلیس و برخورد ترکش آن به چشم یکی از فعالان این اتحادیه به مجروحیت وی از ناحیه چشم منجر شد. مجروح به بیمارستان منتقل شد اما یک چشم خود را از دست داد.  منابع قضائی فرانسه اعلام کردند که دادستان پاریس نهاد بازرسی کل پلیس ملی موسوم به «پلیس پلیس‌ها» را فراخوانده است.
رسانه‌های فرانسوی چهارشنبه گذشته گزارش دادند كه گروهی متشکل از 66 قربانی خشونت پلیس در اعتراض‌ها به لایحه اصلاح قانون کار، مقام «مدافع حقوق» فرانسه را فراخواندند. این مقام مستقل در فرانسه، در بازبینی قانون اساسی در ‌سال 2008 میلادی ایجاد شد و وظیفه‌اش حمایت از حقوق شهروندان و دولت عنوان شده است.


تعداد بازدید :  397